۶ سال زندان برای بازگشت به کشور

لیلا طیری
لیلا طیری

» حکم سراج الدین میردامادی صادر شد

سید سراج الدین میردامادی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. برادر این روزنامه نگار می گوید که حکم، روز گذشته به سراج میردامادی ابلاغ شده و او و وکیلش به این حکم اعتراض خواهند کرد: به اتهام تبلیغ علیه نظام، یکسال و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، ۵ سال حکم داده اند که امیدوار هستیم در دادگاه تجدید نظر این حکم نقض شود.

سراج الدین میردامادی، روزنامه نگار اصلاح طلب ایرانی است که از اواسط دولت محمود احمدی نژٰاد در پاریس به تحصیل اشتغال داشت و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته به تهران برگشت. او، عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و معاون ستاد انتخاباتی وزارت کشور در دولت سید محمد خاتمی بوده و پس از بازگشت به کشور و پس از بازجویی های مکرر، روز شنبه، ۱۸ اردیبهشت ماه بازداشت شد.

سراج الدین میردامادی، پسردایی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است و پدرش از شناخته شده ترین چهره های مذهبی استان خراسان. به همین دلیل هنگامی که خبر بازگشت این روزنامه نگار اصلاح طلب منتشر شد بسیاری از افراد به این گمانه زنی پرداختند که وی به دلیل انتساب به بیت رهبر در امان است و دیگر مهاجران ایرانی نباید از وی تبعیت کنند.

 

حسین میردامادی، پدر این روزنامه نگار پس از بازداشت فرزندش در مصاحبه با “روز” گفته بود که فرزندش به دلیل حسن نیتی که داشت فریب صحبت ها و وعده های مسئولین برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور را خورد: یک کمی هم عجله کرد و اولین ایرانی بود که در زمان تنفیذ آقای روحانی آمد

با کسی مشورت نکرد، حرف ما را هم گوش نکرد. همه هم ایرادشان به آقای روحانی همین است که آقای روحانی شما که می گویید ایرانی ها آزاد هستند و بیایند کشورشان، این یک نمونه است. هیچ کار خلافی هم مرتکب نشده، به کشورش علاقه مند است، در انتخابات شرکت کرده، در مصاحبه ها در خارج از کشور هم مدام ابراز امیدواری می کرد و بعد از آمدن دولت روحانی می گفت فضای باز سیاسی باز شده و انشالله همه چیز درست می شود و… یک خبرنگاری با این امید و این احساسات سالم وارد کشور می شود ببینید چه می کنند. آقای روحانی هم قضایا را می داند و هیچ کاری هم از او ساخته نیست. جالب اینکه در دولت اصلا معلوم نیست تصمیم گیرنده چه کسی است: سپاه، اداره اطلاعات را اصلا قبول ندارد، اطلاعات، سپاه را قبول ندارد و هر کجا هم رفته ۲۰۰- ۳۰۰ صفحه بازجویی پر کرده.

 با توجه به سخنان حسن روحانی و وزیر اطلاعات و وزیر خارجه در ابتدای تشکیل دولت که در آن ایرانیان را تشویق به بازگشت به کشور و شرکت در بازسازی اقتصاد و کمبود های جامعه کرده بودند، عده ای از روزنامه نگاران و ایرانیان اصلاح طلب به این پیام پاسخ مثبت دادند و آماده بازگشت شدند اما چند پرونده که مهم ترین آن ها پرونده سراج الدین میردامادی و حسین نورانی نژاد بود.

حسین نورانی نژاد، روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت است که اول اردیبهشت ماه در منزل شخصی اش در حالی بازداشت شد که ۱۶ اسفند ماه برای دیدن کودک تازه به دنیا آمده اش به ایران بازگشته بود. او در کشور استرالیا و در حال ادامه تحصیل بود. حسین نورانی نژاد هم از سوی دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد اما در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است اما ساجده عرب سرخی دیگر روزنامه نگاری است که هفته گذشته برای اجرای حکمش راهی زندان اوین شد.

 روحانی به ایران بازگشت و احضار و تحت بازجویی قرار گرفته و سپس زندانی شد. ساجده عرب سرخی به یک سال حبس تعزیری محکوم شده و پرونده مفتوح دیگری نیز دارد.

کاظم برجسته، عبدالحسین هراتی، حمید بابایی و معصومه قلی زاده دیگر افرادی هستند که پس از بازگشت به کشور زندانی شده اند.

 بیشتر این افراد در دادگاهی به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شده اند.

آخرین چهره های اصلاح طلب و روزنامه نگار که به زندان افتاده اند صبا آذرپیک و ریحانه طباطبایی دو روزنامه نگار جوان و اصلاح طلب هستند که به جمع بسیاری از یاران پیوسته اند که از سال ها قبل به دلیل فعالیت های اصلاح طلبانه خود در زندان اند.

سیامک قادری روزنامه نگار اصلاح طلب که بعد از چهارسال حبس با پایان دوره ماموریتش آزاد شد هفته قبل در مصاحبه ای با روز اظهار داشت که با روی کار آمدن روحانی زندان ها سخت گیرتر شده اند.