همایش اصلاح طلبان؛ پس از ۶ سال؟

نویسنده
حسین محمدی

» با حضور چهره‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب

رحمان‌قلی قلی‌زاده، دبیر همایش اصلاح‌طلبان، خبر از آن داده که همایش این گروه سیاسی احتمالا با سخن‌رانی محمد خاتمی افتتاح خواهد شد، محمدرضا عارف و علی‌اکبر ناطق‌نوری سخن‌رانان مراسم خواهند بود و پیامی از سوی اکبر هاشمی‌رفسنجانی  نیز در این مراسم قرائت خواهد شد.

قلی‌زاده در یک نشست خبری با اشاره به این‌که این همایش “پس از ۶ سال، نخستین نشست شورای هماهنگی اصلاحات” است، گفت: “سخنران اصلی ما قرار بود آقای خاتمی باشد که هنوز سخنرانی وی قطعی نیست بنابراین اگر ایشان خواستند در همایش اصلاح‌طلبان حضور یابد ما برنامه‌ها را در جهت سخنرانی ایشان تغییر می‌دهیم”.

وی همچنین اضافه کرده که این همایش قرار بود به شکل گسترده‌تری برگزار شود، اما این مساله “به دلایلی، به تعویق” افتاد و همایش فعلی، مقدمه برگزاری همایش گسترده‌تری در سال آینده است.

در این همایش قرار است محمدرضا عارف و علی‌اکبر ناطق نوری، به عنوان سخنرانان اصلی و فرعی حضور پیدا کنند. یک سخنران نیز از اعضای دولت یازدهم در این برنامه حضور خواهد داشت. هنوز مشخص نیست که از میان معصومه ابتکار و شهین‌دخت مولاوردی، کدام یک در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد. همچنین پیام اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این مراسم قرائت خواهد شد.

برخی از چهره‌های اصول‌گرا نیز از از جمله میهمانان این همایش هستند. هفته گذشته محمدرضا عارف، رییس بنیاد امید ایرانیان و از چهره‌های اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس، گفته بود که اصلاح طلبان به دنبال ائتلاف با اصول‌گرایان معتدل هستند.

عارف گفته بود اصلاح‌طلبان می‌توانند “بخشی از لیست‌های” انتخاباتی خود را با “اصولگرایان معتدل به صورت مشترک تنظیم” کنند. به گفته وی “شرایط کشور ایجاب می‌کند اصلاح‌طلبان به اجماع برسند و باید با تفاهم حداکثری، کار را دنبال کنیم”.

یک روز پس از سخنان عارف، دو روزنامه کیهان و جوان - نزدیک به دفتر سیاسی سپاه پاسداران -  درباره برنامه “نفوذ اصلاح‌طلبان” در مجلس آینده، هشدار داده بودند.

روزنامه کیهان در سرمقاله خود به قلم حسین شریعتمداری - مدیرمسوول منصوب آیت‌الله خامنه‌ای - به حسن روحانی درباره نزدیکی با اصلاح‌طلبان هشدار داده و نوشته بود: “اصلاح‌طلبان با سایت‌ها و روزنامه‌هایی که در اختیار دارند نیز برای ایجاد فاصله و زاویه میان ایشان و واقعیت‌های مورد قبول و باور توده‌های عظیم مردم به شگرد «مارپیچ سکوت» متوسل شده و می‌شوند و از این طریق، نظر و دیدگاه اقلیت اندک و کم‌شمار خود را با عنوان و در پوشش نظر و دیدگاه اکثریت قریب به اتفاق مردم جا می‌زنند”.

روزنامه جوان نیز  با تاکید براینکه اصلاح‌طلبان پس از اعتراضات سال ۸۸ “با حرکتی نامحسوس و زیرپوستی ضمن اتخاذ ‌ادبیات و رفتار نرم و همسو با جامعه و گفتمان انقلاب‌، چهره رادیکالی و ضدحاکمیتی خود را ترمیم و تطهیر کرده”‌اند، نوشته بود که آنها “هدف نهایی خود” یعنی مسیر “‌بازگشت به حاکمیت‌” را هموار می‌کنند.