۶ سال حبس و وثیقه ۸۰۰ میلیونی برای نبوی

لیلا طیری
لیلا طیری

» اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

صدور حکم شش سال حبس تعزیری و 800 میلیون وثیقه برای بهزاد نبوی و تبرئه روشنک سیاسی، مسول شاخه زنان حزب کارگزاران سازندگی، مهم ترین خبر روز گذشته زندانیان سیاسی و مطبوعاتی بود. زندانیانی که این روزهاصدور احکام سنگین برای آنها به همان اندازه که برای افکار عمومی و محافل سیاسی و خبری نگران کننده است برای حاکمیت و دستگاه قضایی در حال تبدیل شدن به رویه ای عادی است. احکامی که به گفته رئیس فراکسیون خط امام مجلس، هیچ نسبتی با اتهامات افراد ندارد. از سوی دیگر صدور وثیقه های سنگین برای فعالان سیاسی و مطبوعاتی سرشناس، انتقاد شدید افکار عمومی را برانگیخته است. احکام و وثیقه های سنگینی که به گفته محمد رضا تابش، نوعی سناریوی از قبل طراحی شده است که مرحله به مرحله اجرایی شده است.

بهزاد نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که یکروز بعد از کودتای انتخاباتی بازداشت شد، با حکم دادگاه انقلاب به 6 سال حبس تعزیری محکوم و پس از تودیع وثیقه 800 میلیون تومانی به مرخصی 10 روزه رفت.

خبرگزاری فارس شب گذشته خبر داد که بهزاد نبوی به 5 سال حبس تعزیری به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و یکسال حبس تعزیری به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شد.

بر اساس این گزارش، پس از ابلاغ حکم نبوی توسط رئیس شعبه 15 دادگاه انقلاب، با مرخصی وی از زندان به مدت 10 روز موافقت شد و این فعال سیاسی اصلاح طلب شب گذشته با تودیع وثیقه 800 میلیون تومانی به مرخصی رفت.

بهزاد نبوی در حالی برای ده روز به مرخصی آمده که پیش از این برخی اخبار از آزادی قریب الوقوع او حکایت داشت.

نبوی، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است که از ۲۶ خرداد ماه سال جاری در بازداشت به سر می برد و از دو ماه پیش به علت بیماری در بیمارستان خاتم الانبیا تحت درمان قرار گرفته و پزشکان وی و همچنین پزشکی قانونی اعلام کرده اند به علت عمل جراحی، نباید در محیط های استرس زا و تنش آفرین نگهداری شود.

 

روشنک سیاسی تبرئه شد

وکیل مدافع روشنک سیاسی از صدور رای برائت برای موکلش از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب خبر داد.

محمود علیزاده طباطبایی  با بیان اینکه قاضی رسیدگی کننده به پرونده روشنک سیاسی، رای بر برائت موکل صادر کرده است اعلام کرد: طی مراجعه حضوری که به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب داشتم، رای برائت روشنک سیاسی به اینجانب ابلاغ شد.

 

بلاتکلیفی فیاض زاهد و عرب سرخی

وکیل فیض‌الله عرب سرخی و فیاض زاهد از بلاتکلیفی موکلانش انتقاد کرده و خبر داده که “هنوز پرونده موکلانم به دادگاه ارسال نشده وازاتهامات آنها بی‌اطلاعم”.

فیض الله عرب سرخی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است و دکتر فیاض زاهد، روزنامه نگار و عضو حزب اعتماد ملی است.

نعمت احمدی به ایلنا گفته است:‌تحقیقات مقدماتی از موکلانم همچنان ادامه دارد و پرونده‌ی آنها هنوز به دادگاه ارسال نشده است.

وی افزوده: “دادسرا پرونده را در مرحله تحقیقات مقدماتی در اختیار وکلا قرار نمی دهد و تا زمانی که پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال نشود ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم”.

 

برگزاری دادگاه کیوان صمیمی

اولین جلسه دادگاه  کیوان صمیمی، روز دوشنبه در شرایطی برگزار شد که از بیش از یک هفته قبل تا کنون، برای ایجاد فضای فشار، او را مجددا به سلول انفرادی منتقل کرده‌ بودند، با این وجود روحیه صمیمی در دادگاه بسیار خوب بوده و هیچگونه اتهامی را نپذیرفته است. سایت موج آزادی در این مورد خبر داد:  قاضی شعبه 26 دادگاه انقلاب نیز پس از شنیدن برخی دفاعیات وکلای وی، دکتر یوسف مولایی و خانم نسرین ستوده، به دلیل فقدان مستندات در پرونده، ادامه رسیدگی را به جلسه بعد موکول کرده است.

براساس این خبر قاضی پرونده نظر مساعدی نسبت به پذیرش قرار وثیقه و آزادی کیوان صمیمی داشته اما مخالفت برخی مسئولین خارج از دادگاه تا کنون مانع این امر شده است.

 

رمضان زاده: مخالف احمدی نژاد هستم

عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در آخرین ملاقات با خانواده اش گفته است که “ما کارخلافی نکرده ایم، ولی اصلا امید نداشته باشید که آزاد شویم، زیرا اگر بخواهند این کار را انجام دهند تمام کارهایشان تاکنون بی نتیجه خواهد شد”.

سکینه کریم زاده، همسر عبدالله رمضان زاده که روز پنج شنبه با این فعال سیاسی ملاقات کرد، به نقل از همسرش  به سایت سلام گفت: “اینها می خواهند فقط خودشان در سیاست باشند و برای حفظ قدرت هر کاری می کنند. حاضرند عده ای را زندانی کنند تا خود در قدرت بمانند”.

به گفته خانم کریم زاده، سخنگوی دولت خاتمی تصریح کرده است که “مدافع جمهوری اسلامی هستم، اما مخالف احمدی نژادم و از این موضع برنخواهم گشت”.

خانم کریم زاده وضع جسمی همسرش را خوب توصیف کرده و در عین حال گفته است: “نگران به تعویق افتادن دادگاه بود و تاکید داشت که تکلیف دادگاه هرچه زودتر معلوم شود تا از بلاتکلیفی خارج شود”.

وی افزوده: “مطالعه پرونده رمضان زاده توسط وکیل وی به دلیل سنگین بودن آن، ۲-۳ هفته به طول انجامید و پس از اتمام آن، پس از صحبت با قاضی صلواتی قرار شده است که ۹ آذر دادگاه برگزار شود”.

 

سناریوی از قبل طراحی شده

دبیرکل فراکسیون خط امام مجلس، آزادی اخیر برخی چهره‌های اصلاح طلب بازداشت شده در حوادث پس از انتخابات را به دلیل وثیقه‌ها و احکام سنگین در نظر گرفته شده برای آنها، نوعی سناریوی از قبل طراحی شده دانسته که مرحله به مرحله اجرایی شده است.

محمد رضا تابش که به گفته خود سکانس آخر این سناریو را میداند از بیان آن خودداری کرده اما گفته است: “اطلاعاتی از روند تشکیل پرونده‌ها و بررسی اتهامات این افراد دارم که انتشار آن هم برای رسانه‌ها مشکل‌ساز خواهد شد و هم دستگاه‌های با‌ربط و بی‌ربط مانع از انتشار آن می‌شوند”.

وی با تاکید بر اینکه احکام سنگین صادر شده هیچ نسبتی با اتهامات این افراد ندارد، به سایت پارلمان نیوز گفته: “چرا قضات خاصی برای بررسی این پرونده‌ها انتخاب شده‌اند؟ آیا می‌توان باور کرد که این قضات مبسوط الید بوده‌اند؟ چرا از میان قضات برجسته و مقبولی که هیچ موضع گیری سیاسی نداشتند، کسی را برای بررسی این پرونده برنگزیده‌اند”.

تابش همچنین از اطلاعات “بسیار ناگواری” که از فرآیند تکمیل پرونده‌های این افراد به دست رسیده است خبر داد اماتوضیحی در این زمینه نداد.

نماینده اردکان در مجلس با تاکید بر اینکه روند بررسی پرونده‌های متهمان پس از حوادث انتخابات مغایرت‌های صریحی با قانون دارد‏، به طرح چند سئوال پرداخت و گفت: “اگر می‌شد چنین متهمانی را آزاد کرد، چرا اینقدر برای آزادی آنها تعلل کردند؟ صدور چنین احکام سنگینی برای آنها چه معنای دارد؟ آیا پشیمان کردن افراد اینقدر می‌ارزید”؟