معامله 60 میلیارد دلاری اسلحه عربستان سعودی

نویسنده

» گزارش میدل ایست از بزرگترین فروش اسلحه در تاریخ آمریکا

دولت اوباما در جریان بزرگترین معامله تسلیحاتی این کشور، کنگره را در جریان طرح  فروش هواپیماهای پیشرفته به ارزش 60 میلیارد دلار به عربستان سعودی قرار خواهد داد. این خبر در روز دوشنبه در نشریه وال استریت ژورنال اعلام شده است.

وال استریت ژورنال نوشت دولت برای به روز رسانی دفاع موشکی و دریایی عربستان سعودی، که ارزش آن می تواند بالغ بر میلیاردها دلار شود نیز در حال گفتگو با دولت پادشاهی این کشور است.

در این گزارش آمده است که از نظر دولت آمریکا، فروش تسلیحات بخشی از یک سیاست جامع تر برای دادن اطمینان خاطر به متحدان عربی آمریکا در برابر ایران است.

به گزارش وال استریت ژورنال، هواپیماهای جنگنده و بالگردهایی به ارزش 60 میلیارد دلار در صدر درخواست های سعودی ها قرار دارد. البته احتمال می رود پادشاهی عربستان در ابتدا تنها نیمی از سفارش های خود را خریداری کند.

دولت آمریکا در گزارشی که انتظار می رود هفته جاری یا در هفته آینده تسلیم کنگره شود، اجازه خرید 84 جت جنگنده جدید اف- 15، بروز رسانی 70 جنگنده دیگر، خرید سه نوع بالگرد شامل 70 آپاچی، 72  باز سیاه و 36  پرنده کوچک، را صادر خواهد کرد. این مطلب به نقل از یک منابع ناشناس در روزنامه وال استریت ژورنال درج شده است.

گزارش دولت به کنگره، زمینه را برای بازنگری در این معامله در کنگره فراهم می کند. نمایندگان مجلس می توانند برای اعمال تغییرات، تحمیل برخی شرایط و یا لغو انجام معاملات همزمان فشار وارد کنند اما به نوشته وال استریت ژورنال، انتظار وقوع این اقدامات از سوی کنگره نمی رود. 

رسانه ها پیشتر گزارش کرده بودند دولت اوباما برای رفع نگرانی اسرائیل، تصمیم گرفته سیستم های دفاعی شامل تسلیحات پیشرفته با برد زیاد و قابل اتصال به جنگنده های اف- 15 را به عربستان پیشنهاد نکند. این سیستم ها قابل استفاده در عملیات  تهاجمی علیه اهداف زمینی و دریایی هستند.

 

منبع: میدل ایست آنلاین- 13 سپتامبر