640 سال زندان برای اعتراض به تقلب در انتخابات

لیلا طیری
لیلا طیری

» 1100 سال محکومیت برای 216 زندانی سیاسی

وب سایت کلمه روز گذشته در گزارشی مفصل اسامی و مشخصات 216 زندانی سیاسی – عقیدتی و امنیتی در زندان های مختلف کشور را منتشر کرد که بیش از 1100 سال محکومیت دارند.

براساس این گزارش، از میان این زندانیان برخی به اعدام و حبس ابد محکوم شده اند که اگر برای هر کدام از این افراد و میزان محکومیت شان، چندین سال را در نظر بگیریم، بیش از یک هزار و 500 سال زندان خواهد شد. میزان بالایی از این هزار و پانصد سال زندان به جرم آزادی طلبی و دموکراسی خواهی در ایران برای این افراد صادر شده و هم اکنون در حال اجراست.

وب سایت کلمه نوشته است که زندان اوین و بند 350 آن هم اکنون تبدیل به مرکزی جهت اعمال فشار و محدودیت بیشتر برای زندانیان سیاسی- عقیدتی ایران شده است. هم اکنون حدود 145 نفر در این زندان به اتهام های سیاسی و عقیدتی در حال گذران دوران زندان خود هستند. جوان ترین این زندانیان جوانی 19 ساله به نام محسن شوشتری است که به یک سال حبس محکوم شده و مسن ترین آنها امیرعلی مهرنیا با 73 سال سن است. او یک معلم بازنشسته است که درحوادث پس از انتخابات بازداشت و به دو سال زندان محکوم شده است.

از میان این زندانیان شش نفر بلاتکلیف، 9 نفر محکوم به اعدام، 4 نفر در مرحله بازپرسی و 13 نفر به اتهام جاسوسی محکوم هستند. عمده این 145 نفر را دانشجویان و فعالان سیاسی-مطبوعاتی تشکیل می دهند. زندانیان سیاسی-عقیدتی مستقر در بند 350 زندان اوین روی هم رفته باید 640 سال زندانی بکشند.

از میان زندانیان شناسایی شده، تعداد 44 نفر را فعالان کرد تشکیل می دهند. این افراد هم اکنون در زندان های مختلف ایران دوران زندان خود را سپری می کنند. در میان آنها شاکر باقی، بالاترین میزان حبس به مدت 35 سال را دارد. او از سال 1378 در زندان کاشمر به سر می برد. فرید صادقی هم با داشتن حبس ابد هم اکنون 18 سال است که در زندان ارومیه به سر می برد.

زندانیان سیاسی کرد باید مجموعا 322 سال زندان را بگذرانند. از میان آنها سه نفر هم محکوم به اعدام هستند و شنیده شده که هم اکنون 20 نفر دیگر از زندانیان کرد که تا کنون نام آنها اعلام نشده، در زندان های غرب کشور منتظر اجرای حکم اعدام خود هستند.

علاوه بر این تاکنون 25 نفر از زندانیان به خاطر وابستگی های خانوادگی و فامیلی به سازمان منافقین که در زندان های تهران و کرج زندانی هستند، شناسایی شده اند. اغلب این افراد هرگونه همکاری و وابستگی تشکیلاتی خود را به این سازمان رد کرده اند. شش نفر از این زندانیان زن هستند که از میان آنها خانم فرح واضحان و از میان مردان آقای علی صارمی حکم اعدام دارند و منتظر اجرای حکم خود هستند.

به نوشته کلمه این فهرست شامل زندانیانی است که تاکنون با مشخصات کامل و با همکاری خود زندانیان سیاسی شناسایی شده و میزان محکومیت آنها لحاظ شده است که با احتساب آنهایی که هنوز شناسایی نشده و یا هم اکنون در زندان های امنیتی 209 وزارت اطلاعات و یا زندان های وابسته به سپاه به سر می برند، تعداد آنها و میزان سال هایی که باید در زندان سپری کنند بیش از این خواهد بود.

تخمین ها این میزان زندان را تا 2 هزار سال زندان برآورد می کند. این در حالی است که هم اکنون تعداد زیادی از فعالان سیاسی – فرهنگی و دانشجویی هم با حکم های سنگین در بیرون از زندان در قالب مرخصی و یا منتظر اجرای حکم به سر می برند. در یک مورد تنها نیروهای ملی – مذهبی دارای حدود 100 سال زندان هستند که برخی گمانه زنی ها هم اکنون با اجرای حکم زندان هدی صابر حاکی از آن است که حکم دیگر اعضاء و وابستگان و نزدیکان این گروه هم اجرا شود.

در میان این زندانیان هم اکنون تعدادی زندانی از کشورهای ترکیه، ترکمنستان و سوریه وجود دارند که دولت احمدی نژاد آشکارا بین شرایط نگهداری آنها و زندانیان غربی تفاوت می گذارد. در حالی که زندانیان غربی را در هتل های چند ستاره پذیرایی می کند و شرایط را برای دیدار آنها با خانواده هایشان فراهم میکند، این زندانیان فاقد امکان تماس تلفنی هستند و برای دیدار با سفرای کشورهای خود در تهران و تماس تلفنی با خانواده هایشان دچار مشکل هستند. متین ارجان از ترکیه و رمضان احمد کمال از سوریه  و باتیر شاه محمداف و چاری دو تبعه ترکمنستان هستند.