مشارکت 65 در صد،نفر اول حداد عادل

نویسنده
نازنین کامدار

» اعلام زودهنگام نتایج مهندسی آراء

روز چهارشنبه و ۴۸ ساعت مانده به برگزاری انتخابات تک جناحی مجلس، رسانه های حکومتی میزان مشارکت مردم در انتخابات را تعیین و حتی اعلام کردند که نفر اول تهران، غلامعلی حداد عادل،پدر همسر مجتبی خامنه ای خواهد بود.

در این میان، خبرگزاری فارس، یک گام پیش تر از سایر رسانه ها بود و علاوه بر تعیین مشارکت در انتخابات تحریم شده به میزان 565 درصد، میزان مشارکت استان ها را نیز اعلام کرد.
فارس نوشت: “تازه‌ترین نظر‌سنجی انجام شده از سوی این خبرگزاری، نشان می دهد که متوسط میزان مشارکت مردم در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کل کشور به 565 درصد افزایش یافته است. در این نظرسنجی که چهارم تا ششم اسفند ماه سال جاری انجام شده، استان خراسان جنوبی با ۸۶ درصد، بیشترین میزان مشارکت را به خود اختصاص داده‌است.بر اساس همین نظرسنجی، استان اردبیل با ۸۲ درصد و استان خراسان شمالی با ۸۱ درصد به ترتیب از نظر میزان مشارکت، مکان‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.گفتنی است، با اوج‌گیری رقابت‌های انتخاباتی و نزدیک شدن به ۱۲ اسفند (روز رای‌گیری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی) میزان مشارکت مردم در انتخابات همچنان رو به افزایش است”.
یک نماینده محافظه کار نیز در گفت و گو باجهان نیوز، سایت وابسته به زاکانی نفر اول تهران را معرفی کرده و گفته است: “بر اساس آخرین نظرسنجی هایی که بدست آمده است، مشارکت مردم در تهران ۴۰ درصد خواهد بود. البته در این نظرسنجی ها آقای غلامعلی حدادعادل نفر اول است و برخی از چهره های اصلاح طلب نیز در این نظرسنجی ها توانسته اند، رتبه ای قابل قبولی را بدست آورند”.
فاطمه رهبر البته توضیح نداده که منظور وی از “اصلاح طلبان” چه کسانی است.
سایت “عماریون” هم که در بین راستگرایان به “اتاق فکر جنگ نرم” شهرت دارد از نتایج یک نظر سنجی درباره شهر تهران خبر داده و مدعی شده است که بر اساس نظر سنجی موسسه “آینده پژوهی و مطالعات راهبردی تابان” مشارکت تهرانی ها در انتخابات 40 درصد است.گفتنی اینکه سایت این موسسه، مطلبی در اینباره منتشر نکرده است.

 از سوی دیگر سایت “نسیم”، وابسته به بسیج،به نقل از فردی به نام رضا سراج که او را “کارشناس برجسته مسائل استراتژیک و پژوهشگر موسسه تابان” معرفی کرده، میزان نظر سنجی در تهران را 40 درصد و در کل کشور بین 59 تا 61 درصد عنوان کرده است.برخی سایت ها از این فرد به عنوان بازجوی حفاظت اطلاعات سپاه نام برده اند؛ او هم اکنون ریاست سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی را نیز بر عهده دارد.
در همین باره علیرضا زاکانی، رئیس سابق سازمان بسیج دانشجویی و نامزد کنونی مجلس نیز در گفت و گو با سایت خود، جهان نیوز، میزان مشارکت در انتخابات را، بر اساس “پیش بینی رهبری” تعیین کرده و گفته است: “میزان مشارکت مردم در سطح کشور طبق آخرین نظرسنجی‌ها، حدود 60درصد است و این یک پایه بسیار خوبی است و انشالله در این روزها اگر شور و نشاط به سمت و سویی برود که ثمره آن افزایش این رقابت باشد، برای کشور دستاورد و ثمره عظیم است.در دو انتخابات‌های گذشته مجلس میزان مشارکت مردم 54 و 51 درصد بوده است و در انتخابات 12 اسفند نیز این پیش‌بینی مقام معظم رهبری که فرمودند “حضور پرنشاط مردم پای صندوق‌های رأی گسترده خواهد بود” را عملاً با توجه به نظرسنجی‌های مختلف مشاهده کنیم و باید در پیشگاه خدا شکرگزار باشیم”.
 خبرگزاری فارس نیز در گزارش دیگری با عنوان “شکست تحریم خاموش” از هم اکنون انتخابات را پرشور دانسته است.
فارس نوشته است:“همه نشانه ها حاکی از “نه” مردم به درخواست تحریم و شرکت گسترده در انتخابات است.بر همین اساس است که تحریم کنندگان برای جلوگیری از غافلگیری، به جای ورود تمام عیار به عرصه انتخابات، در سایه پروژه «تحریم خاموش» موج بزرگی از نیروهای کمتر شناخته شده یا تک چهره های خود را وارد عرصه رقابت مجلس نهم کردند.سران اصلاحات با این حرکت 2 هدف داشتند؛ اینکه اگر شکست خوردند ادعا کنند که از ابتدا انتخابات را قبول نداشته و آن را تحریم کرده اند و دوم آنکه اگر کاندیداهای موردنظرشان کرسی های قابل توجهی را کسب کردند، مدعی شوند حتی با چهره های سطح دوم خود هم اصولگرایان را شکست داده اند؛ پروژه ای که پیشتازی کاندیداهای اصولگرا در نظرسنجی ها، شکست آن را هم از هم اکنون قطعی کرده است”.
فارس اشاره ای به مراکز تهیه کننده این نظر سنجی ها نکرده است.

 

ارسال پیامک

علاوه بر اعلام نتایج انتخابات قبل از برگزاری، منابع مختلف خبری از ارسال پیامک هایی به تهرانی ها از سوی مراکز امنیتی درباره مشارکت در انتخابات خبر داده اند.

در همین ارتباط العربیه نوشته است: “در اقدامی تازه و برای ترغیب رای دهندگان به شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای این کشور، پیامک هایی به تلفن های همراه بسیاری از شهروندان تهرانی رسیده که در آن اقدام به ترساندن مردم از خطر حمله خارجی در صورت کم بودن نسبت مشارکت شده است. در متن این پیام گفته شده که اگر مشارکت مردمی زیر 50 درصد باشد، آمریکا به ایران حمله خواهد کرد”.

گفتنی اینکه آیت الله خامنه ای روز گذشته ضمن سخنانی از “سیلی محکم مردم در انتخابات” خبر دادو گفت: “ایران در انتخابات روز جمعه، سیلی سخت تری از 22 بهمن، به چهره استکبار خواهد زد و عزم و اراده مستحکم خود را به رخ دشمن خواهد کشید تا جبهه استکبار بداند که در مقابل این ملت، کاری از پیش نخواهد برد”.