مصرف سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در ایران

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» کاهش سن مصرف دخانیات به ۱۰ سال

دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، ضمن هشدار نسبت به افزایش ۱۰ درصدی مصرف قلیان در دختران اعلام کرد که سن مصرف دخانیات در مجموع از ۱۴ سال به ۱۰ سال رسیده است. به گفته او بیشترین طیف مصرف کننده دخانیات در ایران، نوجوانان دبیرستانی و جوانان دانشجو هستند.

محمدرضا مسجدی، با انتقاد از قوانین مربوط به مصرف سیگار گفته است که ایران عملکرد ضعیفی در زمینه مبارزه با دخانیات داشته و قوانین و آیین نامه‌های موجود به طور کامل اجرا نمی‌شوند.

کاهش سن سیگار به زیر ده سال در حالی در ایران رخ می‌دهد که جمهوری اسلامی با الحاق به کنوانسیون چارچوب سازمان بهداشت جهانی در مورد کنترل دخانیات، قانون جامع کنترل ملی مبارزه با دخانیات را هم تنظیم کرده است.

این کنوانسیون به منظور به حداقل رساندن مصرف سیگار، کلیه دولت‌ها را موظف می کند ضمن درج تصاویر ضد مصرف دخانیات بر روی پاکت های سیگار، قیمت آن راهم افزایش دهند.

مسئولان مربوطه در جمهوری اسلامی در اینباره گفته‌اند که این تصاویر باید هر ۶ ماه عوض شود و هر سیگاری که فاقد این تصاویر باشد به عنوان کالای قاچاق شناخته و جمع آوری خواهد شد.

اجرای این قانون در ایران از ۵ مهر سال ۸۷ آغاز شده و از آنزمان این تصاویر بر روی همه پاکت های دخانیات که در کشور توزیع می‌شود، اعم از سیگار و تنباکو، چاپ شده است.

 

۳۲۰ میلیون دلار سیگار آمریکایی در ایران

در سال ۸۸ هم دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، زهرا حسامی، معاون وقت درمان مرکز تحقیقات کنترل دخانیات از کاهش سن آغاز مصرف سیگار به ۱۲ سال خبر داده بود.

 اما آمارهای جدید، نشان می‌دهد که سن آغاز به مصرف سیگاردر کشور طی چهارسال، دوسال کاهش داشته است.

محمدرضا مسجدی، دبیر جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، همچنین در اظهارات خود در مورد مصرف سیگار در کشور گفته است که چهار کمپانی بزرگ دنیا هدایت گر تولید و توزیع سیگار در جهان هستند.

او سپس با اشاره به محدودیت‌ها برای مبادله تجاری بیش از ۵۰ میلیون دلار با ایران گفته است: “در حال حاضر یک کمپانی امریکایی بدون هیچ محدودیتی ۳۲۰ میلیون دلار سیگار وارد ایران کرده که مبین هدف کشورهای غربی برای ضربه زدن به نظام است.”

او اشاره‌ای به نام این کمپانی نکرده، اما در ایران در میان سیگارهایی خارجی، مارک های مالبورو، کمل، وینستون، دانهیل، اس آبی، پین، مگنا و کنت نسبت به دیگر مارک های سیگار مصرف بیشتری دارند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی روز سه شنبه با بیان اینکه سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، این را هم گفته است: “۶ درصد مالیاتی که بر دخانیات بسته شده نیز باید به وزارت بهداشت تعلق بگیرد که در حال حاضر اینگونه نیست.”

 پیش از وی معصوم نجفیان، مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، در آذر ماه سال ۹۱ از مصرف سالانه ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور خبر داده بود.

 

جایگاه جهانی ایران در مصرف سیگار

ایران در سال ۲۰۰۵ بعد از ژاپن و عربستان سعودی در جایگاه سومین مصرف‌کننده بزرگ سیگارهای آمریکایی در جهان قرار گرفت.

در ایران علاوه بر ممنوعیت مصرف سیگار و قلیان در مکان‌های عمومی، ورود زنان به چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌هایی که با قلیان از مشتریان خود پذیرایی می‌کنند، ممنوع است.