نان هم گران می‌شود هم نمی‌شود!

نویسنده
فیروزه متین

» اعتراض کشاورزان، بی برنامگی دولت

محمود احمدی‌نژاد دولت را در سال ۱۳۸۴ و در شرایطی که ایران در سال قبل‌اش جشن خودکفایی گندم برگزار کرده بود تحویل گرفت، اما هم اکنون میزان وابستگی کشور به واردات گندم در حدی است که دولت از تهیه نان مردم عاجز مانده و حذف ارز مرجع در سفارش کالاهای اساسی هم این ناتوانی را بیش از پیش به نمایش گذاشته است.

عباس قبادی، معاون وزیر صنعت و تجارت دیروز شایعات پیرامون گرانی نان را در گفت‌و‌گو با فارس تایید کرد و گفت: “در حال حاضر گندم کشاورزان را به صورت علی‌الحساب کیلویی ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنیم. قیمت پیشنهادی برای خرید تضمینی گندم بین ۶۵۰ تا ۸۰۰ تومان برای هرکیلو گرم است و طبعاً قیمت نان گران می‌شود”.

یک روز پس از اظهارات وی دو رقم به عنوان قیمت خرید تضمینی گندم اعلام شد.

اولین رقم متعلق به صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی بود که به ایرنا گفت: “درسال گذشته قیمت تضمینی گندم ۵۵۰۰ ریال بود که با احتساب یک هزار ریالی که به عنوان جایزه به کشاورزان اهدا شد، قیمت تضمینی گندم با کیفیت ۶۸۰۰ ریال اعلام گردید. بحث گندم، موضوع بسیار مهم است وبا قیمتی که مشخص شده تلاش خواهیم کرد باهماهنگی دولت وشرکت غله وسازمان تعاون روستایی کشور گندم را از کشاورزان خریدای کنیم واز خروج گندم از کشور توسط دلالان ویا ازاستفاده آن در بخش‌هایی مثل دام طیور، جلوگیری کنیم”.

روایت کمیسیون اقتصادی مجلس اما متفاوت بود وایسنا به نقل از محمد اسماعیل نیا، نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نوشت: “طبق بررسی کار‌شناسی کارگروه تخصصی تعادل و تعامل تولید تا مصرف، نرخ واقعی خرید تضمینی گندم ۸۰۰ تومان باید باشد. در راستای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه، حمایت از تولید باید مدنظر قرار گیرد، بنابراین تعیین نرخ منطقی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. سال گذشته نرخ خرید تضمینی هرکیلوگرم گندم ۵۵۰ تومان تعیین شد، مشروط براینکه درصورت افزایش قیمت فاکتورهای موثر براقتصاد، خیلی سریع قیمت گندم نیز تغییر یابد و مابه التفاوت آن به کشاورزان پرداخت شود. با تعیین منطقی نرخ خرید تضمینی گندم بخش عمده‌ای از مشکلات تولید کنندگان این محصول برطرف خواهد شد. هم اکنون در برخی از استان‌های کشور برداشت گندم آغاز شده است که طبق نرخ مصوب سال گذشته پرداخت می‌شود. اما در صورت تعیین نرخ جدید خرید تضمینی، مابه التفاوت آن پرداخت خواهد شد و جای هیچ نگرانی نیست”.

او نیز البته خبر افزایش قیمت نان را تایید کرد و گفت: “هزینه‌های تمام شده تولید نان نیز از جمله اجاره کارگاه، کارگر، افزایش هزینه‌های انرژی نیز افزایش یافته است، نانوایان معتقدند تولید نان با قیمت کنونی برای آنان مقرون به صرفه نیست و باید نرخ آن نیز افزایش یابد. در این راستا پیشنهاد پرداخت یارانه نان نیز مطرح است که باید مورد پیگیری قرار گیرد”.

این در حالیست که هم نرخ ۶۸۰۰ ریالی وزیر کشاورزی و هم نرخ ۸۰۰۰ ریالی مجلس برای خرید تضمینی گندم با انتقاد کشاورزان مواجه شده است.

در اینباره خبرگزاری ایسنا، به نقل از عبدالرضا مطاعی، عضو انجمن گندمکاران نمونه نوشته است: “با توجه به هزینه‌های تولید باید قیمت خرید تضمینی گندم کیلویی ۸۰۰ تا هزار تومان تعیین شود”.

وی افزوده است: “قیمت‌های اعلام شده خرید تضمینی گندم با هزینه‌های تولید همخوانی ندارد. هزینه‌های مربوط به مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم و قیمت نهاده‌های مورد نیاز در تولید گندم بسیار بیشتر از نرخ‌های اعلام شده برای خرید تضمینی این محصول استراتژیک است. با نگاهی گذرا به قیمت نهاده‌های مورد نیاز در تولید گندم و افزایش قیمت آن، مشخص می‌شود که قیمت برخی از نهاده‌ها تا ۱۰ برابر افزایش یافته است در حالیکه این افزایش در قیمت‌های خرید تضمینی گندم صدق نمی‌کند. در صورتیکه در روند تعیین قیمت‌های مربوط به خرید تضمینی گندم بازنگری نشود، کشاورزان تمایلی به کاشت گندم نخواهند داشت و همین مسئله سطح زیر کشت گندم را تحت تاثیر قرار خواهد داد”.

وی گفته است: “در شرایط کنونی گندم تولیدی در کشورمان در بازارهای کشور عراق به نرخ ۱۲۰۰ تومان خریدارانی دارد که این نشان دهنده پایین بودن نرخ‌های مربوط به خرید تضمینی گندم در داخل است. بهترین قیمت برای خرید تضمینی گندم با توجه به هزینه‌های تولید، کیلویی ۸۰۰ تا هزار تومان است”.

بنا به گزارش مهر، بهروز نعمتی نماینده اسدآباد در مجلس هم در تذکری که دیروز در جلسه علنی داد، اعلام کرد: “قیمت‌گذاری جدید گندم برخلاف واقعیت است و باعث نابودی گندمکاران می‌شود. قیمت تمام شده گندم حداقل بالای ۱۰۵۰ تومان است اما متاسفانه قیمت گذاری جدید برخلاف این موضوع است و این اتفاق باعث نابودی گندمکاران می‌شود و به گونه‌ای قیمت گذاری می‌شود که واردات گندم تقویت و تولید داخل تضعیف شود”.

در همین حال، ناصر توکلی معاون بهبود تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، افزایش ۶۰ درصدی قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان را تایید کرده و به ایرنا گفته است: “در سال گذشته خرید تضمینی گندم از کشاورزان با نرخ چهار هزار و ۲۰۰ ریال صورت گرفت که این نرخ در سال جاری به پنج هزار و ۵۰۰ ریال افزایش می‌یابد. در سه استان گرمسیری کشور برداشت گندم آغاز شده، البته یک هزار ریال نیز به عنوان جایزه تولید به آن اضافه شده و گندم معمولی شش هزار و ۵۰۰ ریال و گندم دوروم شش هزار و ۸۰۰ ریال از کشاورزان خریداری خواهد شد”.

مجموعه این اظهارات متناقض و نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت نان، موجب شد که روز گذشته افزایش قیمت نان تکذیب شود اما به این صورت که “فعلا” گران نخواهد شد.

به گزارش فارس، مسعود موحدی گفته است: “باز هم به سمت تک‌نرخی شدن ارز برخی کالا‌ها حرکت خواهیم داشت ولی در مورد گندم و نهاده‌های دامی هیچ تصمیمی اتخاذ نشده و همچنان ارز مرجع به این کالا‌ها اختصاص خواهد یافت”.

او گفته است: “گندم باید با قیمت مناسب از کشاورزان خریداری شود و در این زمینه باید معیشت و قیمت نان با هم در نظر گرفته شود. هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت نان اتخاذ نشده است. در ماه‌های آینده با رشد قیمت نان مواجه نخواهیم بود”.