ایران ۶۵ درصد منابع آبی اش را هدر می دهد

نویسنده

» گزارشی از آذر نیوز

محمد درویش، عضو موسسه جنگل ها ومراتع ایران می گوید که 65 درصد منابع آبی ایران در بخش کشاورزی به دلیل سوء مدیریت، هدر می رود.

تنها 6 درصد از 130 میلیارد متر مکعب منابع آب ایران بصورت آب شرب مصرف می شود. درویش می گوید  این رقم نشان می دهد که ایران نباید با کمبود آب مواجه باشد، اما به دلیل سوء مدیریت، کشور با کمبود آب روبرو است.

درویش می گوید آب بدست آمده از چاه ها طی بیست سال گذشته به نصف کاهش پیدا کرده و این درحالی است که تعداد چاه ها از 336،000 در سال 1995 به 650،000 در سال 2012 افزایش پیدا کرده است. یعنی تعداد چاه ها 93 درصد افزایش داشته است.

وی می افزاید: بازده آبیاری مطابق با استاندارد های بین المللی افزایش نداشته و همین موضوع منجر به هدر رفتن 65 درصد منابع آبی شده است.

مقامات ایرانی، ماه گذشته در مورد کمبود آب، هشدار دادند.

سازمان آب ایران در بیانیه ای اعلام کرد چنانچه مصرف بی رویه آب ادامه پیدا کند، با کمبود آب در تهران مواجه خواهیم شد که مسئولیت آن متوجه شهروندان است.

طبق گزارش ها، مردم تهران روز 25 ژوئیه شاهد قطع آب به مدت چندین ساعت بودند.

ایران در منطقه خشکی واقع شده و در 40 سال گذشته با خشکسالی مواجه بوده است. خشکسالی بین سال های 2002-1992 منجر به خسارت های مهمی به کشاورزی شد. در برخی از شهرها و تهران آب سهمیه بندی شده بود.

آذر نیوز، 21 اوت