به وعده‌های حقوق بشری عمل کنید

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» ادامه درخواست‌ها از روحانی

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران با ارائه سندی که خود از آن به عنوان “نقشه راه” یاد کرده، با استقبال از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و توجه به طرحهای حقوق بشری، از وی خواسته است به وعده‌های انتخاباتی و وظایف رئیس جمهوری در اجرای قانون اساسی و تعهدات بین المللی ایران عمل کند.

این چندمین بار است که نهادهای مدافع حقوق بشر حسن روحانی را دعوت به پایبندی به وعده های حقوق بشری خود در زمان انتخابات می‌کنند.

در سند راهبردی کمپین بین المللی حقوق بشر، موارد نقض حقوق شهروندان ایرانی در ۹ وزارتخانه تحت نظارت مستقیم رئیس جمهور درج و پیشنهاداتی برای رفع آنها ارائه شده است.

وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه، وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری اطلاعات، وزارت علوم، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت کشور، وزارت آموزش و پرورش، وزارت نفت، وزارتخانه هایی هستند که بر اساس سند این نهاد حقوق بشری، در آنها حقوق شهروندان ایرانی نقض شده است.

برای هر وزارتخانه هم به صورت جداگانه پیشنهاداتی به حسن روحانی ارائه شده است. از جمله برای وزارت اطلاعات از رئیس جمهوری اسلامی خواسته شده که تهیه و پخش تلویزیونی اعترافات اجباری و استفاده بی رویه از اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” و سایر اتهامات امنیتی علیه فعالان، هنرمندان، دانشجویان و اقلیتهای مذهبی و قومی را متوقف کند.

در بخش توصیه‌ها در مورد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رئیس دولت از جمله خواسته شده که از آزادی روزنامه نگاران در برابر دخالتهای امنیتی، اطلاعاتی و قضایی محافظت کند و به سانسور و دخالت در صنعت فیلم خاتمه دهد.

این کمپین در آنچه نقشه راه حقوق بشری خوانده به اقداماتی که رئیس جمهور می‌تواند در راستای تحقق بخشیدن به وعده های انتخاباتی خود برای رعایت حقوق مردم ایران به صورت مستقیم و فوری اجرا کند اشاره و برای مثال از وی خواسته شده از امکان خود برای تذکر به تخلفات از قانون اساسی استفاده کند.

همچنین این درخواست مطرح شده که در خصوص حصر خانگی رهبران جنبش سبز و غیرقانونی بودن دستگیری این افراد تذکر قانونی دهد و خواستار آزادی آنان شود و از تمام قدرت مقام خود استفاده کند تا به کارگیری چنین روشهایی خاتمه یابد.

حسن روحانی پیش از انتخابات گفته بود در صورت پیروزی شرایطی فراهم می‌کند که در یک سال آینده نه تنها آنها که در حصر هستند، بلکه حتی آنهایی هم که در ارتباط با اتفاقات سال ۸۸ به زندان رفته‌اند آزاد شوند.

 کمپین بین المللی حقوق بشر سند ۳۵ صفحه ای خود را به عنوان “نقطه شروعی برای حسن روحانی در جهت عمل به وعده هایی که در طول کمپین انتخاباتی خود داده و در راستای برقرار کردن مجدد قانون در ایران” ارائه کرده است.

حسن روحانی، نامزد مورد حمایت گروه‌های اصلاح‌طلب و میانه‌رو در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه های خود از جمله گفته بود: “همه مردم ایران باید احساس کنند، عدالت، یعنی برقرار کردن فرصت برابر. همه اقوام، همه مذاهب، حتی اقلیتهای دینی، باید عدالت را احساس کنند.”

او در ۱۴ خرداد ماه وعده داده بود که در دولت آینده در همه عرصه های اجتماعی تبعیض میان مردان و زنان برداشته خواهد شد.

رئیس دولت اسلامی چند روز بعد در ۲۰ خرداد ماه بر تدوین و اجرای حقوق شهروندی تاکید کرده و گفته بود که در این حقوق اقلیت و اکثریتی وجود ندارد. کرد و آذری زبان و ترکمن و بلوچ و لر و عرب و فارس یکسان خواهند بود.

پیش از کمپین بین المللی حقوق بشر،سازمان دیده بان حقوق بشر و سازمان عفوبین الملل از حسن روحانی خواسته بودند با عمل به وعده های خود در زمینه آزادی زندانیان سیاسی، پشتیبانی از تعلیق اعدامها،‌ بر طرف کردن محدودیت‌های اعمال شده بر مطبوعات و رسانه هاpersian/news/newsitem/archive/2013/august/04/article/-a93cf70ddf.html تلاش کند.