حجاب؛ در انتظار بچه های زیر ۷ سال

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» مهدهای کودک باید اسلامی شوند

همزمان با شروع اجرای طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه‏ها و ادارات ایران، خبرگزاری فارس با ابراز نگرانی از “پایه‌های سست عفاف در مهدهای کودک” خواستار “فرهنگ‌سازی در زمینه حجاب و عفاف” بین کودکان زیر 7 سال در ایران شد. فارس ضمن انتقاد از “متزلزل شدن ابتدایی‌ترین سطوح حضور اجتماعی کودکان” نوشته: “بهتر است مسئولان 26 دستگاه مرتبط با حجاب و عفاف یک سری به مهد کودک‌ها در جامعه بزنند و فرهنگ سازی برای عفاف را در آنجا معنا کنند.”

 

کودکان 4 ساله به دنبال همسر

خبر گزاری فارس طی دو ماه گذشته از مهمترین حامیان اجرای طرح‏هایی چون طرح ارتقای امنیت اجتماعی در سطح شهرها و تفکیک جنسیتی در دانشگاه‏ها و ادارات ایران بوده است. این رسانه نزدیک به نهادهای نظامی ـ امنیتی مدعی شده مغز کودکان ایرانی “در فضای به ظاهر امنی به نام مهد کودک در حال مسموم شدن است.” آن هم به این دلیل که “از صبح تا غروب، چشمان پاکشان شاهد کارتون‌های خارجی است که بدون هیچ فیلتری، صحنه‌‌های معاشقه آدم‌ها و حیوانات را به نمایش می‌گذارند.”

خبرگزاری فارس که به تازگی مدیریت آن به سردبیر صبح صادق، ارگان سپاه سپرده شده گر چه با توجه به لزوم “اجتماعی شدن کودکان” اذعان کرده «چه مادر شاغل باشد و چه نباشد بچه جایش در مهد کودک است» اما تذکر داده که برنامه‏های مهد کودک‏های ایران اصلا اسلامی نیستند و این« در یک جامعه اسلامی بسیار قابل تأمل است.»

فارس در این باره نوشته: “یکی از فوق برنامه‌های مهدهای کودک در حال حاضر برنامه رقص است که بعضی از مهدهای کودک گران قیمت‌ از رقص ایرانی گذشته‌اند و رقص عربی آموزش می‌دهند.”

این خبرگزاری در ادامه آورده است: “کودکی که از یک سالگی با رقص و آواز و صحنه‌های نابهنجار رشد می‌کند در سن نوجوانی به یک باره تغییر شخصیت نمی‌دهد و سر به راه نمی‌شود. او‌‌ همان جوان سرکشی می‌شود که عفاف برایش مفهومی ندارد.”

خبرگزاری فارس در حالی که شرایط مهد کودک‏ها را از زمان رضاشاه پهلوی تاکنون “دست نخورده” توصیف کرده، آورده است: “روزگاری که قرار بود در این سرزمین، رضاخان ملعون، سیاست‌های کشف حجاب را پیاده کند، پیش از هر کاری به سراغ کودکستان‌ها رفت، یعنی پایه‌های تربیتی یک مملکت و آن‌ها را مختلط کرد. وضعیتی که پس از اسلامی‌شدن جامعه متأسفانه هنوز هیچ دستی نخورده است.”

فارس مدعی شده که کودکان 4 ساله هم اکنون تحت تاثیر آموزش‏های غلط مهدهای کودک “به دنبال پیدا کردن همسر برای خود” هستند.

 

مهد کودک، مبدا حجاب

این اما اولین بار نیست که بحث اجرای طرح حجاب و عفاف در مهدکودک‏ها مطرح می شود. پیش از این نیز برخی مقامات ارشد جمهوری اسلامی از لزوم توجه به این مساله سخن گفته بودند. یک هفته پیش تینا برنا، مشاور امور بانوان وزیر رفاه از شروع  “تحولات اساسی در بحث عفاف و حجاب در مراکز خدمات دهی چون مهدکودک ها” خبر داده و گفته بود: “در این راه با متخلفان در سطح مراکز برخورد می شود.”

 از حدود دو ماه پیش حوزه های علمیه و موسسات مربوطه در زمینه عفاف و حجاب هم فعالیت‏های خود را در مجموعه های وابسته به وزارت رفاه آغاز کرده اند. خانم برنا که هم اکنون از جمله مسئولینی محسوب می‏شود که به طور مستقیم در جریان تصمیم گیری برای اجرای طرح‏های حجاب و عفاف است در ارتباط با کشیده شدن دامنه این گونه طرح‏ها به مهدهای کودک از تهیه “برنامه جامع عفاف و حجاب و ساماندهی آن” در اینگونه مراکز خبر داده است.

مقامات وزارت رفاه سال گذشته اعلام کردند: “مهد کودک‌هایی که ضوابط اسلامی را رعایت می‌کنند از وام‌ها و کمک‌های مالی دولتی بهره‌مند خواهند شد.”

همزمان با این اظهار نظر مشاور امور بانوان وزیر رفاه، سازمان تبلیغات اسلامی نیز خواستار تدوین برنامه‏ای در راستای “ ترویج فرهنگ عفاف و حجاب” در مهدهای کودک شده است. معاون فرهنگی این سازمان در توضیح دلیل چنین درخواستی از سوی سازمان تبلیغات اسلامی گفته: “ترویج فرهنگ حجاب به برنامه های بلندمدت نیاز دارد که مبدأ آن از مهدکودک‌ها و مدارس باشد.”

 

طرح همیار حجاب

از دی ماه سال گذشته کار گروه حجاب و عفاف کشور با همکاری دفتر مطالعات و تحقیقات سازمان جوانان اجرای طرحی با نام “طرح همیار حجاب” را در دستور کار قرار داد. هدف از اجرای این طرح آموزش کودکان و نوجوانان و نهادینه کردن الگوی حجاب در مراکز مهد کودک و پیش دبستانی عنوان شده است. گفته می‏شود تعداد زیادی از مربیان کودک در سطح کشور برای اجرای این طرح در حال دیدن دوره‏های آموزشی هستند. به جز این از “مبلغان حوزه علمیه” نیز به عنوان اصلی‏ترین مربیان این طرح نام برده شده است.  این طرح سال گذشته و به صورت آزمایشی دراستان اصفهان اجرا گردید. قبلا اعلام شده بود در صورت موفق بودن طرح همیار حجاب تمام استان‏های کشور موظف به اجرای آن خواهند شد. مقامات استان اصفهان در پایان سال آموزشی 89-90 نتایج این طرح را موفقیت آمیز عنوان کرده بودند.

طرح همیار حجاب سال گذشته و به دنبال اظهارات وزیر کشور در خصوص “اجرای طرح عفاف‌و‌حجاب از مهدکودک‌ها تا نهاد خانواده” مطرح گردید. پنجم اردیبهشت ماه سال گذشته مصطفی محمدنجار در گردهمایی مدیران کل امور زنان استانداریهای کشور گفت: “ برای مهدکودک‌ها با همکاری بهزیستی و آموزش و پرورش برنامه جامعی داریم، هم‌اکنون در مهدکودک‌ها شاهد ناهنجاری‌هایی هستیم و امیدواریم با آموزش مربیان و آموزش بازی‌های مناسب به کودکان فرهنگ اسلامی را در مهدکودک‌ها شاهد باشیم.”

وی البته اشاره نکرده بود که ناهنجاری های موجود در مهدکودک ها شامل چه مواردی است.

تنها دو روز پس از این سخنان وزیر کشور شهروندان تهرانی و برخی دیگر از شهرهای بزرگ شاهد راهپیمایی دختران کم سن و سالی بودند که با تدبیر مقامات آموزش پرورش در گرمای ظهربهاری با پوشیدن چادر به همراه معلمان خود به خیابان ها آمدند و در حمایت از حجاب شعار سر دادند.

در همان زمان محمد رضا رسولی، رییس آموزش و پرورش منطقه یک تهران در حاشیه راهپیمایی کودکان و نوجوانانی که “حافظان حجاب” نامیده شدند به  خبرگزاری کار گفت: “دانش‌آموزان مقاطع مختلف تحصیلی منطقه یک، فرهنگیان و خواهران متعهد بسیجی از آموزش و پرورش منطقه یک تا آستان مقدس امام‌زاده صالح با سر دادن شعارهایی همسو با حجاب در حال راهپیمایی هستند. قرار است در پایان این راهپیمایی قطعنامه و وفانامه‌ای خوانده شود و در آنها به مساله مهم حجاب تاکید شود.”

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از جمله مقامات دولتی است که خواستار شروع “آگاه سازی و آموزش عفاف از مهد کودک ها” و ادامه یافتن طرح‏های حجاب و عفاف در سنین بالاتر و در دانشگاه‏ها شده بود.

 

حجاب بچه ها، شغل طلبه ها

آنچنان که مقامات وزارت آموزش و پرورش خبر داده‏اند «استفاده از طلاب جوان در نیروی فرهنگی در مدارس دخترانه برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف از سال گذشته شروع شده و امسال نیز دنبال می‌شود.» هنوز به درستی آمار روحانیونی که با هدف تبلیغ مسایل دینی رهسپار مدارس کشور شده‏اند مشخص نیست، اما آنطور که  مهری سویزی، مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش خبر داده تنها در سال گذشته 25 هزار مدرس حجاب در این وزارتخانه استخدام شده‏اند. به گفته سویزی این “ تنها یکی از راهکارهایی است که وزارت آموزش و پرورش برای گسترش طرح حجاب و عفاف انجام داده است.”

 ذوعلم، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاری‌های آموزش و پرورش و حوزه علمیه قبلا نیز در مورد وظیفه این روحانیون گفته بود: “مسئولیت روحانی مدرسه شخصی جدا از مسئولان، مدیر، معاون، مربی پرورشی، مداح و امام جماعت است به این معنا که این روحانی به نوع تربیت دانش‌آموزان توجه دارد و تربیت دینی دانش‌آموزان را مدیریت می‌کند.”

تمام طرح‏هایی که در حوزه حجاب و عفاف اجرا شده‏اند همگی زیر مجموعه قانونی هستند به نام “ قانون گسترش راهکارهای اجرایی عفاف و حجاب.” این قانون در سال 84 و تنها کمتر از شش ماه بعد از به قدرت رسیدن محمود احمدی‏نژاد به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

 این قانون 26 وزارتخانه و نهاد را موظف به پی‏گیری برنامه‏هایی در زمینه گسترش “فرهنگ عفاف و حجاب” می‏کند. یکی از این نهادها وزارت آموزش و پرورش است که طبق بیست و یک مورد وظیفه‏ای که در این قانون برای آن تعیین شده، موظف است موضوع حجاب را از کتاب‏های درسی گرفته تا زنگ تفریح و حتی تشویق و تنبیه مربی و دانش آموزان در دستور کار خود قرار دهد. سیزدهمین بند از وظایف آموزش و پرورش در خصوص مساله حجاب مربوط به مهدهای کودک می‏شود. طبق این بندآموزش و پرورش باید تمام مهدهای کودک را موظف به “استفاده از شعرخوانی، قصه گویی و نقاشی جهت آشنا کردن کودکان با فرهنگ عفاف و حجاب” کند.