آبرسانی به ۷ میلیون نفر با تانکر

نویسنده
فیروزه متین

» هشدارهای پیاپی درباره بحران آب

با وخیم تر شدن بحران آب در ایران، معاون وزیر نیرو ضمن ابراز “غافلگیری” در برابر این موضوع، از آبرسانی به ۷ میلیون ایرانی از طریق تانکر خبر داد.

همزمان با انتشار این خبر، اعلام شد که استان بوشهر هم اکنون با وجود دمای هوای بالای ۵۰ درجه، شدیدترین بحران آبی سال های اخیر را تجربه می کند و حتی دستگاه های آب شیرین کن نیز کفاف رفع نیازهای حداقلی شهروندان را نمی دهد.

بنا به گزارش خبرگزاری های داخلی، خبر آبرسانی به ۷ میلیون شهروند از طریق تانکرهای سیار را رحیم میدانی معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اعلام کرده و گفته است: “یکی از مشکلاتی که وزارت نیرو را غافلگیر کرد خشک شدن چشمه ها و قنوات، افت شدید آب چاه ها و همچنین افت کیفی منابع آب در روستاها است. درگذشته هیچ ردیف ملی اعتباری خاصی برای آبرسانی به روستاها وجود نداشت”.

او درباره بحران آب آشامیدنی در بوشهر هم گفته است: “مردم شهرهای بوشهر و برازجان در زمینه تامین آب آشامیدنی زندگی راحتی ندارند و باید اقداماتی در اسرع وقت انجام شود. با توجه به اینکه یکی از مشکلات آبرسانی شهرهای بوشهر و برازجان فرسودگی شبکه آبرسانی است، ۱۰۵ میلیارد تومان برای نوسازی این شبکه‌ها تخصیص خواهد یافت. با توجه به بررسی‌های انجام شده، بخش عمده‌ای از آب انتقالی استان بوشهر به سبب فرسودگی شبکه‌های توزیع هدر می‌رود که برای این مهم، نوسازی شبکه آبرسانی بوشهر و برازجان در اولویت برنامه‌ها قرار خواهد گرفت. بخش دیگری از بحران آب در شهرها و روستاهای استان بوشهر ناشی از اسراف در مصرف آب است که باید مشترکان آب در استان بوشهر، فرهنگ صرفه‌جویی را مورد توجه قرار دهند”.

همزمان ، سید حسین هاشمی استاندار تهران نیز از شرایط بحرانی آب در تهران خبر داده و گفته است: “بنده به شهروندان استان تهران هشدار می‌دهم که مصرف آب بیش از حد مجاز شده است و روند اینگونه مصرف آب مشکلات زیادی را در آینده به وجود می‌آورد. از شهروندان تهرانی درخواست می‌کنم همانند سال گذشته که برای مدیریت مصرف آب کمک کردند امسال نیز در مصرف آب صرفه‌جویی کنند تا بتوانیم امسال نیز مصرف آب را مدیریت کنیم و مشکلی ایجاد نشود. بر اساس گزارشات واصله به دلیل گرمی هوا مصرف آب به شدت بالا رفته است و با توجه به اینکه آب قابل تولید نیست از مردم تقاضا می‌کنم که مصرف بهینه را مد نظر قرار دهند. اگر مصرف آب به همین روند ادامه پیدا کند با بحران آب مواجه می‌شویم”.

او افزوده است: “سال گذشته بر اساس تصویب شورای تامین اجازه داده شد که آبفا با پرمصرفین برخورد کند و امسال نیز این رویه ادامه پیدا می‌کند. فردا که جلسه شورای تامین استان تهران برگزار می‌شود، کمیته‌ای در خصوص وضعیت آب تشکیل می‌شود که مدیریت مصرف آب جدی گرفته شود. در صورتی که در مصرف آب به خط قرمز برسیم دیگر نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم. بنابراین نباید منابع ۱۴ میلیون نفر شهروند تهرانی را به عده قلیلی ترجیح داد. لذا امسال نیز سیاست‌های سخت‌گیرانه برخورد با پرمصرفان آب ادامه خواهد داشت. بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته است و لذا تنها راه حل، مدیریت مصرف آب است”.

هشدارها و تاکید مقامات مبنی بر کاهش مصرف شهروندان در حالیست که به گفته کارشناسان اصلی ترین علت کم آبی در ایران به شیوه کشاورزی، فقدان استراتژی برداشت از ذخایر زیر زمینی و مدیریت منابع آبی بر می گردد.

در همین راستا، سایت انتخاب در واکنش به هشدارهای مسئولان نوشته است: “دیگر وقت آن رسیده که مردم واقعیت های تلخی در مورد علل بحران آب بدانند و اینکه عمده دلیل این بحران خطرناک سیستم مدیریتی و مسئولان هستند!!! وقت آن رسیده که مردم بدانند با این وضعیت کشاورزی و با این روش مدیریت مصرف آب حتی اگر روزی ۱ لیوان آب هم مصرف کنند فایده ای نخواهد داشت و بحران آب حل نخواهد شد.آیا صرفه جویی مردم کافیست؟همه ما می دانیم که در کشور کم آبی زندگی می کنیم و می دانیم که در چند سال اخیر این موضوع به دلیل خشکسالی های پیاپی شکل جدی تری به خود گرفته و باز هم می دانیم که استان فارس یکی از بحرانی ترین استان ها در مسأله آب است.اما شاید بعضی ها ندانند که مهم ترین عامل این بحران دراستان فارس کشاورزی است!میانگین بارش نرمال استان فارس بین حدود ۲۰۰ میلی متر در سال بود که تازه تحت همین شرایط هم می بایست کشاورزی کاملا محتاطانه اعمال و محصولات خاصی در استان کشت می شد”.

انتخاب افزوده است: “همه مردم قبول دارند که در مصرف آب بی مبالاتی کرده اند و آنطور که باید قدر آب را در این کشور کم آب ندانسته اند ومسلما و حتما ازین به بعد باید رعایت کنند. اما فراموش نکنید که ۸۵ درصد آب شیرین کشور به مصارف غیر خانگی و عمدتا کشاورزی می رسد و در نتیجه بزرگترین عامل بحران آب در کشاورزی ناصحیح است که عمده تقصیر این گناه متوجه مسئولان است”.