آخرین اخبار مخفی مذاکرات

نویسنده
علیرضا رضائی

» گزارش

یک خبرنگار امریکایی روزنامه «بوستون گلوب» که غیر از ایران ده دوازده نسخه هم در خود امریکا منتشر می‌شود، به نقل از یک مقام ارشد امریکایی که وجود دارد ولی اسم ندارد گفته «در طول 18 ماه مذاکرات فشرده با ایران، آمریکایی‌ها 400 هزار مایل مسیر پیموده‌اند؛ یعنی معادل 16 بار چرخیدن دور کره زمین».

الآن واقعاً برای ما اهمیتی ندارد اگر همین روزنامه فردا بردارد بنویسد حجت الاسلام محمد ری شهری در بیست سال گذشته معادل 280 بار چرخیدن دور کره زمین دور کعبه طواف کرده. مهم اینست که همین مقام ارشد امریکایی که فقط با همان خبرنگار گفتگو کرده که مستقیماً به‌دست خبرگزاری‌های وابسته به سپاه بیفتد، در ادامه گفته «تیم مذاکره‌کننده آمریکا در وین طی پنج هفته گذشته4.5 کیلو پاستیل پیچی با طعم توت فرنگی، 9 کیلو پنیر رشته‌ای، 13.5 کیلو آجیل مخلوط، و بیش از 200 بسته برنجک خورده است».

واقعاً ما تا حالا همه جوره بابت این مذاکرات سر کار رفته بودیم جز اینطوری. حالا مسئله آجیل به کنار، شما واقعاً تا حالا فکر کرده‌اید در این مدت چقدر جوک برای تیم مذاکره کننده در وایبر فرستاده شده؟ چقدر جوک از طرف خود تیم مذاکره کننده برای دیگران فرستاده شده؟ تیم مذاکره کننده‌ی غربی چند دفعه به مقصدی نامعلوم اس‌ام‌اس فرستاده «چشم عزیزم، می‌خرم برات»؟ یا مثلاً تیم مذاکره کننده‌ی ایرانی چند پیام از طرف فرد مجهول الهویه‌ای موسوم به «منزل» با محتوای «امشبم نیای میرم خونه بابام» دریافت کرده؟

باز خدا را شکر که مذاکرات در ایران برگزار نمی‌شود وگرنه ممکن بود با توجه به ایام الله مبارک رمضان الآن آمار دربیاید در یک ماه گذشته هیئت مذاکره کننده ایرانی جمعاً 8400 متر زولبیا، 4308 قبضه بامیه و 12 تن خرما خورده، 362 متر لواشک آلو لیس زده، 48140 مرتبه صدای هورت از استکان چای‌اش به استماع رسیده، 230 بار پنجه حضرت ابوالفضل روی دیگ حلیم به روئیت رسیده، در 410 مورد جای مشت طفلان مسلم روی کاسه شله‌زرد به ثبت رسیده، تا قبل از افطار 8.2 دسی‌بل صدای قار و قور از شکم مذاکره کنندگان به‌گوش رسیده و 18 بار هم کل تیم بطور دسته جمعی گریه کرده‌اند.

یا حتی پس‌فردا یک‌دفعه از ویکی لیکسی جایی آمار دربیاید که در زمان مذاکرات در وین که مثل تهران آزادی بیان نیست، تیم مذاکره کننده ایران جمعاً 9021 فیلم که در ایران فیلتر است دانلود کرده، 6230 خبر که در ایران قابل انتشار نیست خوانده، زبانم لال 508 قطعه موسیقی که در ایران حتی یکی از سازهای‌شان هم قابل نمایش نیست مورد شنود قرار گرفته، 718 کتاب از نویسندگان ایرانی که در خود ایران اجازه چاپ ندارند قرائت شده، یا حتی بلا به‌دور………. (متاسفانه بدلیل قطع ارتباط با مرکز الباقی موارد قابل ذکر نیست)

حالا ما با خبرهای پزشکی که مثلاً در این مدت یک بار دماغ «وندی شرمن» و یک مرتبه هم لگن «جان کری» شکسته کاری نداریم. خدا را صد هزار مرتبه شکر در این مدت تیم مذاکره‌ی ما غیر از دو سه دفعه که جواد ظریف با پتو مشاهده شده دچار مشکل خاص دیگری نشده. البته بنیاد شهید همگی را از دم جانباز یک درصد معرفی کرده. پرسیده‌اند حالا چرا یک درصد؟ گفته چند بار از تهران برای‌شان پیام رسیده، شلوارشان را خراب کرده‌اند!