قیمت هر آمپول ام. اس؛ ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان

نویسنده
نازنین کامدار

» تامین دارو با قیمت هایی چند برابر

پس از چند ماه قحطی دارو در کشور ودر حالیکه هنوز آمار مرگ و میرهای ناشی از آن منتشر نشده، وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو موفق به تامین داروهای مورد نیاز برای یکی دو ماه آینده شده اند؛خبری که اگر چه در رسانه های دولتی برجسته شده اما حاکی از گران شدن دارو تا حد چند برابرست.

 بخش های مختلف خبری صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز گذشته خبر بازگشت دارو به قفسه های خالی داروخانه ها را در صدر اخبار خود قرار دادند و با مقامات دارویی ده ها میزگرد و گزارش خبری و مصاحبه برگزار کردند.این در حالیست که گزارش ها از افزایش بی سابقه و در برخی موارد حیرت انگیز قیمت داروهای خارجی حکایت دارد تا حدی که هر آمپول “تای‌ سبری” که برای بیماران مبتلا به ام. اس حیاتی است، هفت و نیم میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

به گزارش خبر گزاری مهر، ظاهر رستمی رئیس سازمان تدارکات پزشکی جمعیت هلال‌احمر در اینباره گفته است:” کار توزیع داروهای بیماران ام. اس از روز شنبه در مرکز تک نسخه ای هلال احمر آغاز می شود. داروی «تای‌ سبری» برای بیماران ام اس هم وارد شده و طبق برآوردهای انجام شده این دارو تقریبا برای ۲ تا ۳ ماه آینده بیماران تامین شده است. ما این توانایی را داریم که در صورت مساعدت وزارت بهداشت در تامین ارز مورد نیاز، بتوانیم داروهای نایاب و کمیاب بیماران خاص را تهیه و تامین کنیم.”

او افزوده:” قیمت آمپول «تای سبری» هم اکنون ۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است. قیمت این دارو در یک سال گذشته به 4 برابر افزایش یافته است که ۴۰ درصد قیمت دارو را بیمه های تامین اجتماعی و خدمات درمانی پرداخت می کنند و مابقی آن می بایست توسط خود بیمار پرداخت شود”.

وی از تامین داروی پیوند کلیه از ابتدای مردادماه توسط سازمان تدارکات پزشکی هم خبر داده و گفته است:‌” پیش از این توزیع داروی پیوند کلیه بر عهده داروخانه ۲۹ فروردین بود. که از اول مرداد ماه، توزیع این دارو به سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر واگذار شده است”.

شمس علی رضازاده، معاون سازمان غذا و دارو هم در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره وضعیت دارویی گفته است:” همه داروهای مورد نیاز از قبیل داروی های عمومی همچون داروهای ضد درد، استامینوفن ضد تب، داروی های قلبی مثل وارفارین و داروهای بیماران خاص موجود و همچنین مواد اولیه دارویی نیز برای رونق تولید داخل ترخیص شده است. و البته همه این دارو ها با نرخ های جدید عرضه می شود.متاسفانه از زمانی که مبادله ارز بین ما با کشورهای خارجی دچار اشکال شد شرکت های دارویی امکان انتقال پول را از دست دادند و به همین دلیل خرید دارو متوقف بود و کشور از ذخایر و موجودی های قبلی استفاده می کرد بنابراین دچار کمبود دارو شدیم اما خوشبختانه هم اکنون این فضا از بین رفته و مشکلات کمبود برطرف شده است”.

او در حالیکه رئیس سازمان تجهیزات پزشکی هلال احمر داروی ترخیص شده موجود را حد اکثر برای 2 تا 3 ماه کافی دانسته، گفته است:“در ارتباط با واردات دارویی ذخایر از3ماه تا6 ماه و بیشتر است و در تولید داخل ذخیره بیش از 6 ماه و برخی از اقلام تا پایان سال است اما با وجود این شرکت ها را تشویق و ترغیب کردیم که نیازهایشان را حداقل برای15ماه آینده ارائه کنند تا مجوزهای آن را صادر کنیم.”.

او گفته ارز واردات دارویی نه ارز مرجع 1226 تومان که ارز مبادله ای 2500 تومانی است و همین امر موجب افزایش قیمت داروها شده است.

گفتنی ست از نیمه دوم سال 90، هشدارهای متعددی در خصوص “بحران قحطی دارو” در کشور از سوی کارشناسان داده شد اما دولت احمدی نژاد به جای توجه به واردات دارو با ارز مرجع، این ارز را در اختیار واردات خودروهای خارجی لوکس قرار داد؛ اقدامی که حتی منجر به اعتراض وزیر بهداشت وقت و در نهایت برکناری او شد.

در همین حال، روز گذشته سایت فرارو، در گزارشی به نقل از هاشم تبریزی دانا، عضو اتحادیه واردکنندگان دارو نوشت: “کمبود دارو در کشور به بیش از 100 قلم می‌رسد و در همین حال مسئولان تلاش دارند برای آرام کردم فضا حرف‌هایی بزنند که با واقعیت منطبق نیست. از جمله اینکه همه داروها از گمرک ترخیص شده است اما این موضوع صحت ندارد”.

کامران نیکوسخن، مدیرعامل انجمن دیابت ایران هم، آنطور که این سایت گزارش داده، گفته است: “انسولین ایرانی ظرف دو تا سه هفته اخیر با ۴برابر قیمت قبل عرضه می‌شود و قیمت نوع وارداتی آن نیز ۲.۵ برابر شده است. به طوری که داروی انسولین بعد از عید و در آغاز سال، 3500 تومان بود اما ظرف دو تا سه هفته اخیر به 12500 هزار تومان افزایش یافته است و انسولین نوع خارجی نیز به قیمت 70 هزار تومان در هفته‌های گذشته به فروش می‌رسید اما اکنون 170 هزار تومان شده است”.

احمد قویدل، دبیر انجمن تالاسمی ایران هم با انتقاد از عدم انجام تعهدات شرکتهای دارویی داخلی برای تامین داروی مورد نیاز بیماران تالاسمی گفته است: “حدود 4 ماه است که داروی ایرانی بیماران تالاسمی تولید نمی شود، آنچه را این شرکتهای دارویی انجام می دهند، در حدود 20 تا 30 درصد از تعهدات شان است.هم اکنون بالغ بر 38 هزار شیشه فاکتور 8 در گمرکات کشور انبار شده است”.

از مهرماه سال قبل تا کنون قیمت داروهای داخلی 70 و وارداتی‌ها 90 تا 100 درصد افزایش قیمت داشته‌ که به عقیده تمام تولیدکنندگان، ارز و حذف ارز مرجع مهم‌ترین علت این جهش بود‌ه است.

چهار روز پیش وزیر بهداشت از پرداخت مابه‌التفاوت قیمت داروی بیماران تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی خبر داده بود، اما قویدل، عضو مجمع عمومی کانون هموفیلی ایران این طرح را غیر کارشناسی و شانه خالی کردن وزارت بهداشت از وظایف مصرح در قانون اساسی دانسته است.