ادعای تازه: سلیمانی با ۷۰ نفر جلوی داعش را گرفت

نویسنده
حسین محمدی

» فرمانده‌ هوا فضای سپاه مطرح کرد

پس از هفته‌ها تایید و تکذیب رسانه‌ها، سرانجام یک فرمانده سپاه پاسداران نیز تایید کرد که در هنگام درگیری‌ها در عراق، قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در این کشور حضور داشته اما همراه با این ادعا که او با ۷۰ نفر جلوی داعش را گرفته است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد اصول‌گرایان جمهوری اسلامی، یمن و عربستان سعودی را به عنوان اهداف آتی خود در خاورمیانه انتخاب کرده و به این دو کشور چشم دوخته‌اند. این مساله بخصوص پس از اتفاق‌های اخیر در یمن، پررنگ‌تر شده.

مجتبی ذوالنور، مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، با اشاره به اینکه در شرایط فعلی “انقلاب اسلامی” در کشورهای منطقه، نظیر “سوریه، عراق، غزه و لبنان” پیروز شده، گفت که حتی “به اعتراف دشمنان” در حال حاضر “جمهوری‌اسلامی در یمن” به پیروز ی رسیده و این پیروزی باعث شده که “دروازه‌های فتح عربستان” نیز باز شود.

سخنانی مشابه سخنان ذوالنور در هفته گذشته از سوی برخی اصول‌گرایان دیگر نیز بیان شده. از جمله علی‌رضازاکانی، نماینده مجلس و دبیرکل جمعیت رهپویان، گفته بود که در یمن “حادثه‌ای عظیم‌تر و بزرگ‌تر از لبنان در حال وقوع است”،وی یکی از دلایل این اتفاق را “تدابیر اندیشیده شده” درباره برگزاری نمازجمعه دانسته بود. به گفته زاکانی “پس از پیروزی در یمن به‌طور حتم نوبت عربستان است”.

زاکانی همچنین به نقل از یک “تحلیل‌گر مسایل سیاسی” گفته بود: “امروز انقلاب اسلامی سه پایتخت کشورهای عربی را در اختیار دارد و تا چند وقت دیگر صنعا را نیز گرفته و سیستم یکپارچه‌سازی مسلمانان را اجرایی خواهد کرد”.

چند روز پیش سعدالله زارعی، از سرمقاله‌نویسان روزنامه کیهان، در گفت‌وگویی با اشاره به اخباری که پیش از این درباره خلع ید قاسم سلیمانی درمساله عراق مطرح شده بود،انتشار این اخبار را به عربستان سعودی نسبت داد: “سعودی‌ها بسیار نگران‌اند که با شروع تحولات در یمن و احتمال افزایش مخالفت‌ها در عربستان پرونده عربستان به سردار سلیمانی واگذار شود و این نوع موضع‌گیری‌ها در واقع نوعی پیش‌دستی برای سعودی‌ها به حساب می‌آید”.

سخنان زارعی، به نوعی تایید تلویحی دخالت جمهوری‌اسلامی و قاسم سلیمانی در برخی مسایل منطقه است؛ مساله‌ای که از سوی یکی از فرماندهان سپاه، تایید شد.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده‌ی هوا فضای سپاه پاسداران، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، تایید کرد که قاسم سلیمانی در کردستان عراق حضور داشته. به گفته حاجی‌زاده “اگر کمکی لازم است باید کمکی از جنس ایران باشد، اگر ایران نبود داعش کردستان عراق را می‌گرفت، سردار سلیمانی با ۷۰ نفر جلوی داعش را گرفت و نگذاشت وارد اربیل شوند. به نیروهای عراق و بسیج آنها کمک کردند. در خبرها می‌شنویم به‌جای اینکه نیروهای داعش را بمباران کنند مردم را بمباران می‌کنند، اینها بازی است”.

طی ماه‌های گذشته بارها اخباری درباره حضور نظامی جمهوری اسلامی در عراق و کمک به دولت این کشور و دولت اقلیم کردستان برای مقابله با دولت اسلامی منتشر شده بود.

 

این مساله در نهایت با تایید محمدجوادظریف مواجه شد. وی گفت ایران هم به دولت عراق و هم به دولت اقلیم کردستان، کمک‌های نظامی کرده. با این حال هردو طرف حضور نیروهای ایرانی در جبهه‌های جنگ را تکذیب کرده بودند.

محمدجواد ظریف در این‌باره گفته بود: “ما به هیچ وجه سرباز ایرانی در خاک عراق نداریم؛ چون دولت عراق و دولت کردستان عراق چنین نیازی به حضور ما ندارند”.

با این حال دو هفته پیش تصاویری از قاسم سلیمانی - فرمانده سپاه قدس ـ منتشر شد که ادعا می‌شد مربوط به حضور او در عراق است. گفته می‌شود این تصاویر پس از آزاد کردن شهر آمرلی در شمال عراق گرفته شده.

وب‌سایت رجانیوز ـ نزدیک به جبهه پایداری ـ با انتشار عکسی از قاسم سلیمانی، در کنار برخی فرماندهان نیروهای نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی، این گمانه‌زنی‌ها را تقویت کرد.

پیشتر اما مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفته بود سردار سلیمانی در جنگ عراق حاضر نیست: “هیچ مقام نظامی و به طور خاص سردار قاسم سلیمانی در عراق حضور ندارند و چنین اخباری صحت ندارد”.

سه هفته پیش اخباری پیرامون حضور نظامی ایران در عراق برای مقابله با داعش منتشر شده است. وب سایت انگلیسی الجزیره در همین زمینه خبر داده بود که نیروهای نظامی جمهوری اسلامی برای نخستین بار در عملیات مستقیم علیه شبه نظامیان تندرو داعش شرکت کرده اند. به ادعای شبکه الجزیره “ایرانی ها از مرز ‌گذشته‌‌ بودند تا به همراه نیروهای پیشمرگه کرد، نسبت به بازپس‌گیری شهر جلوله در استان دیاله، اقدام کنند؛ آن ها پس از انجام ماموریت به ایران بازگشته‌اند”. الجزیره تعداد نیروهای اعزامی جمهوری اسلامی را صدها نفر ذکر کرده بود.

پیش از این حسن فیروزآبادی – رییس ستاد کل نیروهای مسلح، هر گونه همکاری نظامی تهران و واشنگتن را منتفی دانسته و گفته بود: “نیازی به حضور نیروهای ایرانی در عراق نیست و همکاری ایران و امریکا هم هرگز اتفاق نمی‌افتد و اصلا معنا ندارد”.

مسعود جزایری معاون ستاد نیروهای مسلح و مسئول تبلیغات نظام هم در تیرماه گذشته به طور تلویحی گفته بود سپاه در صورت نیاز وارد نبرد عراق خواهد شد؛ به گفته‌ی او “چنانچه دولت و مردم عراق در این شرایط احساس نیاز داشته باشند، حتما جمهوری اسلامی ایران به آنها کمک خواهد کرد”.