۷۰ درصد سوختگی برای پر کردن
شکم خانواده

نویسنده
فیروزه متین

» خودسوزی یک دستفروش در خرمشهر

رسانه های خبری از خودسوزی یک دستفروش به دلیل ممانعت ماموران شهرداری از کاسبی وی در مسیر کاروان های نور خبر داده اند.

خبرگزاری حقوق بشر ایران (هرانا) در اینباره نوشته است: “یک جوان ۳۴ ساله خرمشهری به نام یونس عساکره پس از اینکه دکه میوه فروشی اش توسط مامورین شهرداری برچیده شده، در اعتراض به این اقدام خود را مقابل شهرداری این شهر آتش زد. این شهروند خرمشهری با استفاده از یک گالن بنزین دست به خودکشی زد، با حضور مامورین و آتش نشانی خرمشهر، نامبرده به بیمارستانی در اهواز منتقل شده است، گفته می شود با بیش از ۷۰ درصد سوختگی حال وی بسیار نامناسب است. درخواست مجوز نامبرده از مدتها پیش به شهرداری ارایه شده بود که این درخواست بدون پاسخ مانده بود”.

این خبر پس از آن منتشر شد که سایت شبکه “العربیه” صبح دیروز در متن کوتاهی نوشت: “یونس عساکره از اهالی خرمشهر، روز شنبه در اعتراض به برخورد نیروهای شهرداری که با خشونت دکه میوه فروشی او را تخریب کرده‌اند، در مقابل در ورودی ساختمان شهرداری با یک گالن بنزین اقدام به خودسوزی کرد. هجوم ماموران شهرداری به دکه‌های دستفروشان بعد از دستور فرماندار خرمشهر «ولی اله حیاتی» جهت اتخاذ تمهیدات برای کاروان‌های راهیان نور بود. حیاتی در روز گذشته از شهردار شهر خواست موضوع تردد کاروان‌های راهیان نور و جانمایی دستفروشان را جدی بگیرد”.

ساعتی پس از انتشار این گزارش ها، خبرگزاری های داخلی نیز خبر خودسوزی این دستفروش جوان را در صفحات «حوادث» خود بازتاب دادند.

برای نمونه، سایت دانا، نزدیک به اصولگرایان در اینباره چنین نوشته است: “فردی در محل سالن شهرداری خرمشهر اقدام به خودسوزی کرد.شاهدان عینی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرده اند این فرد که حدود ۳۴ سال سن داشته و از چند ماه گذشته برای کسب مجوز راه اندازی غرفه (کانکس) به شهرداری خرمشهر مراجعه می‌کرده تا اینکه امروزپس از مراجعه، در وسط سالن ساختمان شهرداری خرمشهراقدام به خودسوزی نمود. به گفته شاهدان عینی این مرد سرپرست خانوار و دارای وضعیت معیشتی مناسبی نمی‌باشد و دلیل مهم اقدام وی به خودسوزی، عدم موفقیت در کسب مجوز لازم و همچنین عدم مساعدت پرسنل شهرداری با این فرد بوده است. گفتنی است این مرد با شدت سوختگی ۷۰ برای سیر مراحل درمان به بیمارستان اهواز اعزام شده است”.

روایت ضد و نقیض از محل خودسوزی یونس عساکره در حالی مطرح شده که سایت خوزستان به نقل از برادر یونس عساکره نوشته: “من و برادرم چندسال است که در بازار بساطی داریم و تنها امرار معاش مان از این طریق است. یونس سرپرست خانوار و صاحب دو کودک است که باید به معیشت آنان رسیدگی کند. مدتی قبل برای دریافت کانکس به شورای شهرمان درخواست دادیم که نمی دانم به چه علت اسم مان در لیست رد نشد. از سوی دیگر، سه بار متوالی بساط یونس توسط شهرداری از محلی که عملا ایجاد مزاحمت برای کسی نمی کرد، جمع شد. شما می دانید که یک بازاری، خورد و خوراکش روزانه است و یونس که نمی توانست جوابگوی شکم زن و بچه هایش باشد، حوالی ساعت ۷:۴۵ صبح شنبه به منظور پیگیری اخذ مجوز به شهرداری خرمشهر مراجعه و باز هم با جواب منفی روبرو شد.این موضوع چنان وی را برآشفت که با رفتن به جایگاه بنزین و تهیه یک بطری یک و نیم لیتری، زمانی که در جواب تهدیدش نسبت به خودسوزی، با بی تفاوتی کارمندان شهرداری مواجه شد، ناگهان خود را به آتش کشید”.
او افزوده: “اینک یونس به گناه فقر مالی، با ۸۰ درصد سوختگی در بیمارستان تحت نظر است و درصدد انتقال وی جهت نجات جانش به اصفهان یا شیراز هستیم”.

 با انتشار خبر خودسوزی این دستفروش،به نوشته ایلنا، دهقان معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان ضمن تایید سوختگی یونس،از بررسی این استانداری جهت روشن شدن علت این اقدام خبر داده است.

او گفته است: “این فرد پس از جمع آوری دکه میوه فروشی خود، با استفاده از بنزین اقدام به خود سوزی نمود که بلافاصله با حضور مأمورین آتش نشانی و امداد، آتش مهار شد و وی به بیمارستان منتقل گردید. وی دچار ۷۰ درصد سوختگی شده است”.

سایت بی.بی.سی فارسی ضمن انتشار گزارشی مشابه روایت رسانه های داخلی، یونس عساکره را “شهروند عرب” معرفی کرده است.