فروش ۷۰۰ هزار نسخه شارلی ابدو در یک ساعت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با حمایت انصارحزب‌الله از تروریست‌ها

نخستین شماره هفته‌نامه شارلی-ابدو پس از حمله به دفتر این نشریه و مرگ چند تن از همکاران آن٬ روز گذشته در فرانسه با تیراژ هفتصد هزار نسخه و با طرحی از پیامبر اسلام بر جلد خود منتشر شد. تمام شماره‌های این نشریه روز گذشته در یک ساعت به فروش رفت. هم‌زمان سخن‌گوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی انتشار مجدد کاریکاتور پیامبر اسلام در این نشریه را محکوم  و نشریه یالثارات الحسین٬ وابسته به انصار حزب‌الله٬ از مرگ کاریکاتوریست‌های این نشریه ابراز خوشحالی کرد.

 

شماره ویژه شارلی-ابدو

نخستین شماره هفته‌نامه شارلی-ابدو با طرحی از پیامبر اسلام روی جلد منتشر شد؛ نشریه‌ای که کارکنان آن پس از حمله به دفتر نشریه‌شان٬ در دفتر روزنامه لیبراسیون فعالیت خود را ادامه داده‌اند.

در این طرح پیامبر اسلام کاغذی با شعار “من شارلی هستم” در دست دارد و اشک می‌ریزد. بالای نشریه نیز نوشته شده: “همه بخشیده شده‌اند”.

شارلی-ابدو شماره جدید خود را با تیراژ پنج میلیون نسخه منتشر کرده. این نشریه از دولت فرانسه و شرکت گوگل کمک‌های مالی دریافت کرده و چند نشریه وعده داده‌اند که بخش‌هایی از مطالب این شماره شارلی-ابدو را منتشر خواهند کرد.

روزنامه حریت در ترکیه نیزدر چهار صفحه  اقدام به انتشار برخی مطالب شماره جدید این نشریه،اما  با حذف  کاریکاتورهای مربوط به پیامبر اسلام  کرده.

هفتصد هزار نسخه از شماره جدید شارلی-ابدو روز گذشته در فرانسه توزیع شد. در پاریس به فاصله یک ساعت پس از توزیع نشریه٬ تمام نسخه‌های آن فروش رفت.

یک روزنامه‌فروش در پاریس٬ به “روز” گفت: “در منطقه‌ای که ما هستیم٬‌عموما حامیان جناح راست حضور دارند. سهمیه همیشگی ما از شارلی-ابدو سه نسخه بود که تنها یک نسخه از آن فروش می‌رفت. امروز سهمیه ما ۳۰ نسخه بود که در هفت دقیقه تمام آن به فروش رفت”.

به گفته او “فردی آمده بود و حتی اسم این مجله را هم نمی‌دانست٬ تنها گفت مجله‌ای را می‌خواهد که کاریکاتوریست‌های‌اش کشته شده‌اند. یکی از دوستان می‌گفت یک مشتری تقاضای نشریه «ژو سویی شارلی» داشته. چند توریست هم بودند که خواهان خرید این نشریه بودند”.

دیگر دکه‌ها در سطح شهر پاریس نیز حکایت مشابهی دارند. صبح دیروز و تنها نیم ساعت پس از آغاز به کار دکه‌ها٬ بسیاری از آن‌ها تمام نسخه‌های شارلی-ابدو را فروخته بودند. آنها مردمی را که خواهان خرید این نشریه بودند،به روزهای آینده ارجاع می‌دادند.

البته بودند دکه‌هایی که از فروش این نشریه سر باز زدند. یک دکه‌دار گفته بود که کاریکاتورهای این نشریه توهین به پیامبر اسلام است و گرچه نسخه‌های این مجله را دریافت خواهد کرد٬ اما از فروش آن‌ها خودداری می کند و همه آن‌ها را باز می‌گرداند.

مقابل بسیاری از این دکه‌ها برای خرید شارلی-ابدو صف‌های طویلی تشکیل شده بود. عموم مشتریان اما دست خالی دکه‌ها را ترک می‌کردند. بعضی از آن‌ها نیز نام و مشخصات خود را روی کاغذی می‌نوشتند تا یک نسخه برای‌شان کنار گذاشته شود. روزنامه‌فروشی که با “روز” صحبت می‌کرد٬ گفت که تنها تا ظهر بیش از ۹۰ تقاضا داشته و از پذیرش تقاضای بیشتر خودداری کرده.

به فاصله چند ساعت پس از انتشار شارلی-ابدو نسخه‌ای از این نشریه برای دانلود در یک سایت٬ آپلود شد. هم‌زمان بازار سیاه این نشریه نیز ایجاد شد. از آن جمله در سایت خرید اینترنتی ای-بی٬ این نشریه با قیمت‌هایی چون ۳۰۰ پوند و هفتصد دلار به فروش رفت.

 

واکنش جمهوری‌اسلامی به انتشار شارلی-ابدو

در ایران اما واکنش‌ها به انتشار شماره جدید نشریه شارلی-ابدو متفاوت بود. مرضیه افخم٬ سخن‌گوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی در نشست هفتگی خود با خبرنگاران٬ ضمن محکوم کردن حمله به دفتر شارلی-ابدو٬ گفت: “اقدامات تحریک آمیز را نیز تقبیح می‌کنیم و اقدام هفته‌نامه موردنظر (شارلی ابدو) توهین‌آمیز و باعث تحریک احساسات مسلمانان جهان خواهد شد. احترام به باورها و مقدسات ادیان الهی اصلی پذیرفته شده است و انتظار است دولتمردان اروپایی این اصل را رعایت کنند”.

هم‌زمان برخی اصول‌گرایان مجلس نیز خواستار آن شده‌اند که با نشریات حامی شارلی-ابدو برخورد شود. اشاره آن‌ها به روزنامه مردم امروز است که در یکی از شماره‌های اخیر خود با انتشار عکسی از جورج کلونی٬ بازیگر سینما٬ تیتر زده بود: “کلونی: من هم شارلی هستم”. اصول‌گرایان این تیتر را نشانه حمایت این روزنامه از “توهین شارلی-ابدو به پیامبر اسلام” دانسته‌اند.

روزنامه کیهان - که مدیرمسوول آن توسط آیت‌الله خامنه‌ای منصوب می‌شود - در گزارشی نوشت: “روزنامه زنجیره‌ای حامی توهین‌کنندگان به ساحت مقدس پیامبر اسلام، علی رغم نقض آشکار بند ۷ ماده ۶ قانون مطبوعات، با سکوت هیات نظارت بر مطبوعات و دستگاه قضایی، مشمول مجازات شناخته نشده است… پیش از این نیز مجموعه‌ای از روزنامه‌نگاران فعال در نشریات زنجیره‌ای با انتشار بیانیه‌ای در حمایت از کاریکاتوریست های هتاک شارلی ابدو، که در رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران بازتاب گسترده ای یافت؛ تاکید کرده بودند: دفاع از آزادی بیان و اندیشه را در مقابل هر گونه سرکوب و خشونت بدیهی‌ترین وظیفه خود می‌دانند”.

اشاره روزنامه کیهان به نامه‌ای است که چند روز پیش با امضای برخی روزنامه‌نگاران ایرانی منتشر و در آن حمله به نشریه شارلی-ابدو محکوم شده بود.

در تحولی دیگر نشریه یالثارات الحسین٬ وابسته به انصار حزب‌الله٬ در تیتر نخست جدیدترین شماره خود٬ با انتشار شعری از مرگ گاریکاتوریست‌های شارلی-ابدو ابراز خوشحالی کرد. یالثارات نوشت :  “دشمن هتاک نبی روانه‌ی گور شد”. این نشریه همچنین کشته شدن کاریکاتوریست‌های شارلی-ابدو را “اجرای کیفر مشروع ساب‌النبی” توصیف کرد که “از ماه‌ها قبل طراحی” شده بود و با فریاد “ما انتقام پیامبرمان را گرفتیم” به اتمام رسید و “ربطی به عمل تروریستی و داعش” ندارد.گفتنی اینکه در همین روز القاعده مسئولیت حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو را به عهده گرفت.

یالثارات آنچه که “موضع انفعالی روحانی درباره ساب‌النبی” و “اطلاع رسانی غلط‌انداز صدا و سیما” خواند را نیز محکوم کرد. پیش از این برخی مسوولان جمهوری‌اسلامی٬ قتل روزنامه‌نگاران شارلی-ابدو را محکوم کرده٬بودند؛ اگرچه آنها به مسایلی نظیر اشتباه بودن انتشار کاریکاتورهای پیامبر اسلام و یا تسلیح داعش و القاعده توسط غرب٬ نیز پرداخته بودند.