ده ها جمله سازی با اقتصاد مقاومتی در ۷۲ ساعت

نویسنده
فیروزه متین

» برادران لاریجانی؛ خواستار برخورد با "رانتخواران"

در فاصله یک هفته پس از ابلاغ متنی با عنوان “اقتصاد مقاومتی” از سوی آیت الله خامنه ای به قوای سه گانه که طی آن به برخی بدیهیات و کلیات اقتصادی اشاره شده بود و کارشناسان آن را “شعارزده” دانسته بودند، بالغ بر ۲۰۰ اظهار نظر و خبر گوناگون از سوی مقامات مختلف، ازرئیس دولت گرفته تا بخش خصوصی استان کهکیلویه بویراحمد بر خروجی خبرگزاری های داخلی قرار گرفته که در همه آنها با ربط و بی ربط از واژه “اقتصاد مقاومتی” استفاده و با آن جمله ساخته شده است.

جمله سازی با واژه هایی که آیت الله خامنه ای طی سال های اخیر تحت “شعار سال” مطرح می کند، به روال عادی عوامل حکومت، از نمایندگان مجلس گرفته تا روابط عمومی بنگاه ها و … تبدیل شده؛اتفاقی که اکنون با ابلاغیه جدید خامنه ای در مورد اقتصاد مقاومتی در حال تکرارست.

در همین راستا بیلبوردهای نصب شده از سوی شهرداری تهران هم که در آنها واژه “اقتصاد مقاومتی” برجسته شده،حجم سنگینی را به خود اختصاص داده است. همچنین گفته می شود تمامی ادارات و شرکت های دولتی و شبه دولتی که سالانه سررسیدهایی را به عنوان “هدیه” منتشر می کنند، به چاپ خانه ها سفارش داده اند که عبارت “اقتصاد مقاومتی” را در این کالاهای تبلیغاتی بگنجانند.

در این میان اما، سیاسیون جناح راست و برخی از اصلاح طلبان هم در ترکیب بندی و جمله سازی با واژه “اقتصاد مقاومتی” مسابقه گذاشته اند.

 برخی از جمله های ساخته شده در ۲۴ ساعت گذشته توسط فعالان سیاسی و اقتصادی ایران چنین است:

مسعود مهدوی،امام جمعه ورزقان: اقتصاد مقاومتی الگوی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلامی و فرصت مناسبی برای تحقق حماسه اقتصادی است.

حسن عالمی، نماینده ولی فقیه در جهاد کشاورزی: تقویت بخش کشاورزی بهترین وسیله برای مقابله با تحریم اقتصادی و ترویج اقتصاد مقاومتی است.

نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید فرودگاه های مجهز و مناسب با استاندارهای بین المللی داشته باشیم.

جبار کیانی رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد: بخش خصوصی این استان برای تحقق هر چه مطلوبتر اقتصاد مقاومتی مدنظر مقام معظم رهبری آماده هر نوع همکاری با بخش دولتی است.

سید جواد سلیمانی، امام جمعه بافق: اقتصاد مقاومتی یکی از برنامه های مهم کشور است

نبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی: اقتصاد مقاومتی رمز خلق حماسه اقتصادی است

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده سابق: اقتصاد مقاومتی، پدافند غیرعامل کشور در برابر ترفندهای دشمنان است

محمدرضا ساروخانی مدیرعامل بانک ملت: اقتصاد مقاومتی با حمایت از کارآفرینان و توسعه ثروت های دانش‌بنیان ایجاد می شود

عبدالناصر همتی مدیر عامل بانک ملی ایران: این بانک به عنوان مهمترین بنگاه اقتصادی کشور باید در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی پیشگام باشد

شفیع زاده ، مدیرعامل بانک دی: دبیرخانه اقتصاد مقاومتی بانک دی راه اندازی شد

حامد دل‌فاردی دبیرکل سازمان انجمن‌های اسلامی دانشگاه آزاد: راه اقتصاد و سیاست باید از هم جدا باشد ولی متأسفانه اقتصاد کشور ما واسطه مسائل و اتفاقات سیاسی است

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بهترین زمان ابلاغ شد

تابش رئیس فراکسیون اصلاح طلبان مجلس: هر سه قوه نسبت به اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی اهتمام داشته باشند

پیروز مجتهدزاده: سیاست های اقتصاد مقاومتی سنگین نگهداشتن کفه ایران در مذاکرات است

 

 جمله سازی های بلند تر

اما در مجلس، علاوه بر این جمله سازی ها، پیشنهاد تشکیل “شورای عالی اقتصاد مقاومتی” نیز از سوی نمایندگان وابسته به طیف پایداری مطرح شده است؛مجلسی که رئیس اش،علی لاریجانی نیز دیروز سعی کرد از دیگران عقب نماند و با واژه “اقتصاد مقاومتی” جمله بلند تری بسازد.

او گفت: “سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در جلسات متعدد مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بررسی قرار گرفت، در روزهای گذشته با تدبیر رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ابلاغ شد و این امر پایه‌های مهمترین اقدام به هنگام در رشد و بالندگی کشور و مقاومت و ایستادگی ملت محسوب می‌شود. ظرفیت ذی‌قیمت نیروی متخصص در کشور و منابع انرژی و معادن و موقعیت ژئوپلوتیک کشور، همه و همه زمینه جهش اقتصادی در کشور را فراهم کرد؛ در چنین شرایطی آنچه موتور محرکه این جهش اقتصادی محسوب می‌شود، اراده قوی برای رونق تولید در داخل و استقلال اقتصادی است که در ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومت توسط مقام معظم رهبری به اهم آن توجه شده است. با این روش می‌توان اتکا به نفت را کاهش داد، با این سیاست‌ها می‌توان برای کاهش بیکاری یک گام اساسی برداشت، با این تدبیر می‌توان در تورم چیره شد و با این سیاست‌ها می‌توان در مقابل تحریم‌های ظالمانه ایستادگی کرد”.

دیگر برادر وی، صادق آملی لاریجانی هم که ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد با انتشار نامه ای از دادستان کل کشور خواست “در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی” با مفسدین اقتصادی، رانتخواری و انحصارطلبی مبارزه کند.

این نامه درحالی منتشر شده که دو برادر دیگر این دو ،یعنی محمد جواد و فاضل هر یک به دلیل رانتخواری و زمینخواری دارای پرونده قضایی هستند.

در نامه آملی لاریجانی آمده است: “باعنایت به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی «ادام ‌الله ظله الوارف»، ضمن تشکر و قدردانی از ساحت معظم له، و اعلام آمادگی دستگاه قضایی در اجراء این سیاست‌ها در چارچوب قوانین و وظایف محولّه و همکاری با قوای مجریه و مقننه لازم است با استفاده از همه ظرفیت‌های قوه قضاییه درجهت تأمین امنیت اقتصادی در کشور برای کسانی که دارای فعالیت سالم اقتصادی هستند و همچنین مقابله جدی با مفسدین اقتصادی و هرگونه رانت‌خواری و انحصارطلبی و امتیازات ویژه،‌ اقدامات مقتضی صورت پذیرد. برای این مهم لازم است کلیه معاونت‌ها، سازمان‌های وابسته خصوصاً سازمان بازرسی کل کشور، مراکز، رؤسای کل دادگستری و دادستان‌های سراسر کشور همکاری و هماهنگی لازم را با دادستانی کل کشور داشته باشند.”