۷۷ رشته تحصیلی مناسب دختران نیست

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» دولت مجری تفکیک جنسیتی می‌شود؟

۹۳۵ هزار متقاضی ورود به دانشگاه در سال تحصیلی آینده، با بی‌سابقه‌ترین تفکیک جنسیتی در برخی رشته‌ها مواجه شده‌اند. محدودیت‌هایی که بدون اطلاع قبلی بوده و مانع حضور دختران در بعضی رشته‌های دانشگاهی می‌شود. رشته‌های ممنوع برای دختران، عموما گرایش‌های مختلف مهندسی بوده و تا سال گذشته برای دختران و پسران مجاز شمرده می‌شد. به این ترتیب دختران ایرانی حق تحصیل را در ۷۷ رشته کار‌شناسی در ۳۶ دانشگاه دولتی ایران را ندارند.

 

امکان تجدیدنظر و اصلاح در ظرفیت‌ها

یک میلیون و ۶۶ هزار و ۲۷۴ متقاضی ورود به دانشگاه در ۵ گروه آزمایشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی در روزهای ۸ تا ۱۰ تیرماه ۱۳۹۰ کنکور سراسری را پشت‌سر گذاشتند. از این تعداد بیش از ۹۳۵ هزار نفر در روزهای ۱۷ تا ۲۳ مرداد فرصت دارند تا رشته‌های مورد نظر خود را به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کنند و به انتظار جواب قبولی بنشینند. در روزهای گذشته ابتدا حضور دختران در صدر چهار گروه علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی توجه‌ها را به خود جلب کرد اما تفکیک جنسیتی گسترده و بدون اطلاع قبلی اکنون در صدر اخبار دانشگاهی قرار دارد. واکنش‌ها نسبت به این موضوع در مدتی کوتاه آنقدر بالا گرفت که وزارت علوم و سازمان سنجش نیز نسبت به آن موضع گرفتند و به نظر می‌رسد تجدیدنظر در این تصمیم در دستور کار قرار گرفته باشد.

معاون امور آزمون های سازمان سنجش آموزش کشور ضمن رد تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها توضیح می‌دهد: “ممکن است برخی دانشگاه‌ها بنا به ملاحظاتی که دارند در آزمون یکسال در برخی رشته‌های خود فقط دانشجوی دختر یا پسر بپذیرند که این امر به این معنی نیست که پذیرش دانشجو در این رشته‌ها تک جنسیتی شده است چرا که دیگر دانشگاه‌ها در این رشته ها به شیوه خود عمل می‌کنند و داوطلب می‌تواند همان رشته را در دانشگاه‌های دیگری انتخاب کند.”

 سیدجلال طباطبایی تلویحا با تصمیم جدید دانشگاه‌ها موافقت می‌کند: “نیاز به پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف توسط دانشگاه‌ها مطرح می‌شود و قاعدتا این اعلام نیاز به صورت هدفمند و براساس ضرورت‌ها و نیازهای جامعه صورت می‌گیرد بنابراین در برخی رشته‌ها و در برخی سال‌ها پذیرش دانشجوی دختر یا پسر اعمال می‌شود.”

مدیرکل گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اما دفاع و موافقت بیشتری دارد: “دانشگاه ها براساس نتایج به دست آمده از طرح آمایش که وضعیت گذشته، حال و چشم‌انداز آینده آموزش عالی در استان‌ها و مناطق مختلف کشور را ترسیم می‌کند و همچنین برمبنای ظرفیت‌هایی که دراختیار دارند و نیازهای جامعه، پذیرش دانشجوی خود را مشخص و اعلام می‌کنند.”

به اعتقاد سید ابوالفضل حسنی “ماهیت برخی رشته ها تناسب چندانی با جنس خانم‌ها ندارد که رشته هایی مانند ماشین آلات کشاورزی یا معدن به دلیل سختی کار از جمله آنهاست. تجربه گذشته نشان داده است که خانم‌ها درصورت پذیرفته شدن در این رشته ها و حتی فارغ‌التحصیل شدن به فعالیت شغلی دراین زمینه‌ها مشغول نمی‌شوند و این امر خود به بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی منجر می‌شود.”

اما این مدیر وزارت علوم روز دوشنبه مجبور شد مواضع خود را تعدیل کند و بگوید: “در حال حاضر با روسای دانشگاه‌های مذکور نامه‌نگاری شده است تا دلیل این اقدام خود را عنوان کنند. چراکه در صورتی که دانشگاهی بخواهد در رشته‌ای اختصاصی دانشجوی پسر یا دختر پذیرش کند باید زیرساخت‌های لازم برای تفکیک جنسیتی را ایجاد کند.”

همچنین حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش با اعلام اینکه اطلاعیه جدیدی از کد رشته‌های تحصیلی کنکور سراسری بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد که در آن تک جنسیتی شدن برخی رشته‌های دانشگاهی رفع شده است، یادآوری کرد: “داوطلبان قبل از انتخاب رشته خود به اصلاحات اطلاعیه سازمان سنجش توجه کنند.”

 

تا پارسال مناسب بود، امسال نه!

در کنار تصحیح و توضیح‌های مسوولان، خبرگزاری مهر به سراغ دفترچه انتخاب رشته رفت تا با ظرفیت‌شماری ۳۶ دانشگاه متوجه این نکته شود که امسال ۷۷ رشته کارشناسی پذیرش دختران ندارند.

این ۳۶ دانشگاه در کنکور سال گذشته در رشته‌هایی که امسال ظرفیت پذیرش دختر ندارد، دانشجوی دختر پذیرفته بودند.

دانشگاه محقق اردبیلی با ۲۴ رشته، دانشگاه لرستان با ۱۸ رشته و دانشگاه بین المللی امام خمینی با ۱۵ رشته دارای بیشترین میزان پذیرش صرفاً مرد در این رشته‌ها هستند.

رشته مهندسی عمران، مهندسی عمران گرایش نقشه برداری و کاردانی عمران در ۱۵ دانشگاه بیشترین تعداد را در پذیرش صرفاً مرد دارد و پس از آن گروه مدیریت‌ها و همچنین مهندسی معدن در ۱۲ دانشگاه پذیرش صرفاً مرد را به خود اختصاص داده‌اند.

اما رشته‌های تک‌جنسیتی منحصر به این‌ها نمی‌شود و مواردی مانند حسابداری، علوم تربیتی و راهنمایی و مشاوره، مرمت بناهای تاریخی، شیمی محض و… را هم دربرمی‌گیرد.

از جمله دانشگاه صنعت نفت اعلام کرده است که “فعلا از نیروی انسانی دختر بی‌نیاز است.”

رییس روابط عمومی دانشگاه صنعت نفت با تاکید بر اینکه “مسئولان صنعت نفت شرایط سخت کار عملیاتی این صنعت را برای دختران مناسب نمی‌دانند” اعلام کرده است: “طبق نظرسنجی اخیری هم که توسط روابط عمومی دانشگاه صنعت نفت انجام شد، همه دانشجویان دختر از پذیرش و شرایط رشته‌ خود در این دانشگاه رضایت نداشتند.”

به گفته او دانشگاه صنعت نفت از زمان تاسیس در سال ۱۳۱۸ تا سال ۱۳۷۹ دانشجوی دختر پذیرش نمی‌کرد و پذیرش دانشجوی دختر در رشته‌های مختلف این دانشگاه به جز رشته حفاری از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.

از سوی دیگر خبرآنلاین خبر داده است که دانشگاه علامه طباطبایی در دفترچه انتخاب رشته امسال، رشته های علوم تربیتی،علوم سیاسی،کتابداری و اطلاع رسانی را برای زنان و رشته های مددکاری اجتماعی،حسابداری،مدیریت صنعتی،مدیریت هتلداری را برای مردان اختصاص داده است. دانشگاه چمران اهواز هم در رشته‌های مهندسی تنها به جذب دانشجوی مرد اقدام کرده و زنان دیگر حق انتخاب رشته‌های مهندسی دانشگاه شهید چمران اهواز را ندارند. بنابراین دختران خوزستانی رشته‌های ریاضی و فنی دیگر امکان تحصیل در محل سکونت خود را ندارند. در واقع دو دانشگاه اصلی ومهم منطقه یعنی دانشگاه شهید چمران و دانشگاه صنعت نفت، برای نخستین بار تحصیل در رشته های برتر نظیر مهندسی و علوم پایه را فقط برای پسران مجاز و بدین ترتیب دختران برتر رشته ریاضی استان خوزستان را از تحصیل در این رشته‌ها در دانشگاه‌های محل سکونت خود محروم کرده‌اند.

جالب اینکه تحصیل در این رشته‌ها فقط در این دو دانشگاه برای دختران غیرمجاز شده و در دیگر دانشگاههای کشور نظیر تهران، شیراز و تبریز ونظایر آنها این محدودیت وجود ندارد. در نهایت دختران دانش آموزان برتر استان مجبور می‌شوند در دانشگاههای معتبر خارج ار منطقه انتخاب رشته کنند؛ امری که باعث خواهد شد شانس قبولی آنها در مقایسه با رقبای بومی آن منطقه کاسته شود.

 

اصرار بر تفکیک جنسیتی در دولت دهم

تفکیک جنسیتی یکی از سیاست‌های جدی وزارت علوم دولت احمدی‌نژاد در کابینه اخیر اوست که بارها مورد دفاع و تایید کامران دانشجو و برخی مراجع تقلید و چهره‌های اصولگرا هم قرار گرفته است. مبنای این سیاست بیشتر بر عدم اختلاط دختران و پسران در دانشگاه بنا شده بود که در مقطعی مخالفت احمدی‌نژاد را هم به دنبال داشت. او در اقدامی غیرمعمول نامه‌ای نوشت و در آن عنوان کرد: “ شنیده شده است که در برخی دانشگاه ها، رشته ها و کلاس های تک جنسیتی بدون لحاظ تبعات اعمال می‌گردد. ضروری است فوری از این اقدامات سطحی و غیر عالمانه جلوگیری شود.” با این حال پس از این دستور هم وزیر علوم و هم‌نظرانش از پیگیری خواست خود منصرف نشده و حتی از راه‌اندازی یک دانشگاه دخترانه در هر استان خبر دادند. و حالا تفکیک جنسیتی گسترده در پذیرش دانشگاه‌ها جدیدترین تصمیم مدیران آموزش عالی دولت احمدی‌نژاد است؛ تصمیمی که شاید باز هم مورد تجدیدنظر و عقب‌نشینی قرار بگیرد.

اسامی رشته‌هایی که در برخی از دانشگاه‌ها ظرفیت پذیرش دختران آن حذف شده است- منبع: مهر گروه‌ آزمایشی نام رشته‌ها

نام رشته‌ها علوم انسانی علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی. علوم سیاسی. حسابداری.مدیریت بازرگانی.مدیریت دولتی. مدیریت صنعتی. مدیریت هتلداری. مدیریت جهانگردی.باستان شناسی.حقوق. زبان و ادبیات فارسی. راهنمایی و مشاوره. علوم اجتماعی گرایش پژوهشگری اجتماعی. مددکاری اجتماعی. علوم اقتصادی گرایش اقتصاد بازرگانی. تاریخ. روانشناسی عمومی. جغرافیا و برنامه ریزی شهری. جغرافیا و برنامه ریزی روستایی. جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری.

علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی. علوم سیاسی. حسابداری.مدیریت بازرگانی.مدیریت دولتی. مدیریت صنعتی. مدیریت هتلداری. مدیریت جهانگردی.باستان شناسی.حقوق. زبان و ادبیات فارسی. راهنمایی و مشاوره. علوم تجربی دامپزشکی. بازرسی گوشت. شیمی محض. زمین شناسی. زیست شناسی علوم جانوری. شیمی کاربردی.

دامپزشکی. بازرسی گوشت. شیمی محض. زمین شناسی. زیست شناسی علوم جانوری. شیمی کاربردی. ریاضی و فنی مهندسی کامپیوتر. علوم کامپیوتر. مهندسی شیمی. مهندسی صنایع. مهندسی عمران گرایش نقشه برداری. مهندسی راه آهن. مهندسی دریا گرایش کشتی سازی. مهندسی ایمنی. مهندسی نفت. مهندسی پلیمر. فیزیک مهندسی. مخابرات و الکترونیک دریایی مهندسی کشاورزی گرایش مکانیک ماشینها. مهندسی کشاورزی گرایش آب. مهندسی کشاورزی علوم دامی. مهندسی کشاورزی مکانیزاسیون کشاورزی. مهندسی کشاورزی گیاه پزشکی. مهندسی کشاورزی زراعت و اصلاح نباتات. مهندسی کشاورزی علوم باغبانی. مهندسی مواد گرایش متالوژی صنعتی. مهندسی مواد گرایش متالوژی استخراجی. مهندسی معدن. مهندسی برق. مهندسی برق گرایش قدرت. مهندسی برق گرایش کنترل. مهندسی برق گرایش الکترونیک مهندسی مکانیک. مهندسی مکانیک گرایش تاسیسات حرارتی و برودتی. مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید. مهندسی مکانیک گرایش مکانیک در حرارت و سیالات. مهندسی مکانیک گرایش مکانیک در طراحی جامدات. مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری. مهندسی منابع طبیعی گرایش مهندسی چوب و کاغذ. مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری.
ریاضیات و کاربردها. فیزیک نظری. فیزیک هسته ای. مهندسی خط و سازه های ریلی. مهندسی ماشین های ریلی. ژئومورفولوژی. آمار و کاربردها. فیزیک. آب و هوا شناسی.

مهندسی کامپیوتر. علوم کامپیوتر. مهندسی شیمی. مهندسی صنایع. مهندسی عمران گرایش نقشه برداری. مهندسی راه آهن. مهندسی دریا گرایش کشتی سازی. مهندسی ایمنی. مهندسی نفت. مهندسی پلیمر. فیزیک مهندسی. مخابرات و الکترونیک دریایی

مهندسی مواد گرایش متالوژی صنعتی. مهندسی مواد گرایش متالوژی استخراجی. مهندسی معدن. مهندسی برق. مهندسی برق گرایش قدرت. مهندسی برق گرایش کنترل. مهندسی برق گرایش الکترونیک

مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری. مهندسی منابع طبیعی گرایش مهندسی چوب و کاغذ. مهندسی منابع طبیعی گرایش جنگلداری.
ریاضیات و کاربردها. فیزیک نظری. فیزیک هسته ای. مهندسی خط و سازه های ریلی. مهندسی ماشین های ریلی. ژئومورفولوژی. آمار و کاربردها. فیزیک. آب و هوا شناسی. گروه هنر مهندسی شهرسازی. مهندسی معماری. مرمت و احیای بناهای تاریخی. صنایع دستی. کارشناسی فرش

مهندسی شهرسازی. مهندسی معماری. مرمت و احیای بناهای تاریخی. صنایع دستی. کارشناسی فرش زبانهای خارجی مترجمی زبان انگلیسی. آموزش زبان انگلیسی. زبان و ادبیات انگلیسی.

مترجمی زبان انگلیسی. آموزش زبان انگلیسی. زبان و ادبیات انگلیسی.