نگرانی در مورد دبیر کل ۷۹ ساله نهضت آزادی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده ابراهیم یزدی در مصاحبه با روز:

خانواده دکتر ابراهیم یزدی در مصاحبه با “روز” نسبت به وضعیت جسمانی دبیر کل نهضت آزادی ایران ابراز نگرانی کردند و هشدار دادند که مسئولیت هر گونه اتفاقی برای او بر عهده دستگاه قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی است.

 مهدی نوربخش، داماد و خلیل یزدی، فرزند ابراهیم یزدی به “روز” گفتند این فعال سیاسی همچنان در بند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی به سر می برد و در آخرین دیداری که با همسرش داشته از نظر جسمی در شرایط بسیار بدی بوده است.

دبیر کل نهضت آزادی ایران، 9 مهرماه و به اتهام برگزاری نماز جمعه غیر قانونی به اتفاق تعدادی دیگر از اعضای این تشکل سیاسی در اصفهان بازداشت شدند. چند روز بعد، بازداشت شدگان آزاد شدند اما ابراهیم یزدی که به زندان اوین منتقل شده بود همچنان در بازداشت ماند.

همان زمان خلیل یزدی در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که “فشار آوردند و پدر من فعالیت های سیاسی اش را کنار گذاشت؛ حال نمی گذارند نماز بخواند. باعث تاسف است که در جمهوری اسلامی، نماز خواندن هم نیاز به مجوز دارد. در هیچ کجای دنیا چنین نیست؛ حتی در امریکا و اسرائیل هم نماز خواندن نیازی به مجوز ندارد. در روسیه هم مسلمانان به راحتی نمازشان را اقامه می کنند”.

حال با گذشت بیش از 50 روز از بازداشت دکتر یزدی، خانواده او همچنان نگران وضعیت جسمی این فعال سیاسی 79 ساله هستند که از سویی به بیماری پروستات مبتلاست و از سوی دیگر پیش از بازداشت، جراحی قلب انجام داده بود.

 

مسلمانان جهان اقدام کنند

آنها دیروز در نامه ای از مسلمانان جهان خواسته اند که برای آزادی ابراهیم یزدی تلاش کنند. در این نامه با اشاره به بازداشت دکتر یزدی و دیگر اعضای نهضت آزادی در هنگام اقامه نماز آمده است: “پلیس بر نماز آنان تاخت و نمازشان را شکست و تمام آنان را بازداشت نمود. مقامات ایران که وانمود می کنند به باورهای اسلامی تعهد دارند، با «غیر قانونی» و «بدون مجوز» خواندن این نماز، سعی در توجیه این حرکت داشته اند. دو بار پیش از این نیز، دستگیری دکتر ابراهیم یزدی هیچ دلیلی به جز گفتن و نوشتن حقیقت نداشت. اکنون نیز سردمداران حکومت ایران با تکیه بر این قانون تلاش می کنند که یک نماز ساده را جرم پندازند و عبادت را جنایت.”

براساس این نامه “حکومت ایران برای منحل کردن یکی از قدیمی ترین جناح های سیاسی  دکتر یزدی را تحت فشار مضاعف قرار داده اند، تا دست از مخالفت در برابر سیاست های سرکوبگر حاکم بردارد اما وی با کردار و گفتار خویش به سکوت تن نداده است، چرا که نقض حقوق بشر و کرامت انسانی به بدنامی دین می انجامد و وی صدای استوار مطالبه حقوق اقلیت های قومی و نژادی، و اقلیت های مذهبی چون پیروان تصوف و اهل تسنن بوده است.”

خانواده دکتر یزدی نامه دیگری نیز خطاب به نهادها و سازمان های حقوق بشری نوشته اند.

مهدی نوربخش، داماد دکتر یزدی در این زمینه به “روز” چنین توضیح میدهد: “ما دو نامه نوشته ایم یکی خطاب به سازمان های حقوق بشری و دیگری همین نامه ای که برای روز نیز ارسال کرده ایم و خطاب به مسلمانان جهان است. دلیل اینکه برای مسلمانان جهان نوشته ایم این است که دکتر یزدی در بین سازمان های اسلامی فردی کاملا شناخته شده است.ایشان در بین سازمان های سیاسی و اسلامی در امریکا بخصوص خیلی فعال بودند و دفعه پیش این سازمان ها کمک های زیادی کردند.”

خلیل یزدی، فرزند دکتر یزدی نیز با تاکید بر اینکه پدرش در جامعه مسلمانان امریکا، فردی  شناخته شده است و خانواده او در این مدت نامه ها و تماس های زیادی از سوی دانشجویان مسلمانی دریافت کرده اند، می گوید: “پدرم از همان اوایل فعالیت هایش با مسلمانان در همه جای جهان ارتباط داشت و کار میکرد؛خیلی از کسانی که آن زمان دانشجو بودند الان در کشورهای مختلف هستند و خیلی ها با ما تماس گرفته و ابراز نگرانی کرده اند. ما نیز با نوشتن این نامه از همه میخواهیم برای مقامات ایران نامه بنویسند و خواستار آزادی پدرم شوند.”

 

وضعیت جسمی خطرناک دکتر یزدی

این سومین بازداشت دکتر یزدی بعد از انتخابات مخدوش سال گذشته است.خلیل یزدی  می گوید: “به هیچ عنوان نمیدانیم چرا علیرغم اتمام قرار بازداشت یک ماه، همچنان پدرمر ا در بند نگهداشته اند. بقیه کسانی را که به همراه پدرم بازداشت کرده بودند آزاد کردند اما پدرم با وضعیت جسمی نامساعد و خطرناکی که دارد همچنان در زندان است او قبل از بازداشت عمل جراحی قلب انجام داده بود؛بیماری پروستات هم دارد و از نظر جسمی خیلی ضعیف است.ما واقعا نگران سلامتی او هستیم.”

آقای یزدی می افزاید: “تاکنون یکبار مادرم با پدرم ملاقات داشته و می گوید که وضع روحی او خوب است اما از نظر جسمی وضعیت بسیار نگران کننده ای دارد. ما خواستار آزادی هر چه سریع تر پدرم هستیم تا از نظر پزشکی به ایشان رسیدگی کنیم؛ در این شرایط مسئولیت هرگونه اتفاقی برای پدرم به عهده مسئولین قضایی و امنیتی کشور است.”

از فرزند دکتر یزدی درباره اتهام یا اتهامات انتسابی به پدرش می پرسم؛می گوید: “خبر چندانی نداریم او را موقع اقامه نماز بازداشت کرده اند؛ تنها میدانیم که اتهامش اقامه نمازجمعه غیر قانونی ـ البته به گفته مسئولین ـ است.”

مهدی نوربخش، داماد دکتر یزدی نیز می گوید که اوهمچنان در بند 209 زندان اوین و در سلول انفرادی به سر می برد.

او با اشاره به بیماری دبیر کل نهضت آزادی می گوید: “متاسفانه اجازه ندادند داروهایی که تهیه کرده و فرستاده ایم به دست دکتر یزدی برسد، پزشکان ایشان هم درخواست دیدار با ایشان را کرده اند اما باز اجازه نداده اند؛ حال با توجه به اینکه در دیداری که اخیرا دکتر با همسرشان داشته اند وضع جسمی شان خیلی بد بوده ما واقعا نگران هستیم. ایشان یک پیرمرد 79 ساله هستند که به گفته همسرشان وضع روحی خوبی داشتند اما به شدت از وضع جسمی شان شکایت کرده اند”.

آقای نوربخش توضیح میدهد که دکتر یزدی باید هر 3 یا 4 ساعت یکبار ویزیت و در محیطی کاملا تمیز و بهداشتی نگهداری شود و تحت مراقبت ویژه قرار گیرد، بیماری قلبی ایشان نیز دیگر موضوعی است که بر نگرانی های خانواده دامن زده است.

داماد دکتر یزدی سپس خطاب به هم وطنان ایرانی می گوید: “باید فکر مسائل انسانی خانواده های زندانی بود. زندانیانی که خانواده هایشان از نظر مالی و روحی به شت تحت فشار قرار می گیرند و نیاز به کمک دارند؛متاسفانه کسی به این موضوعات توجه چندانی نمی کند. این مدت این همه فعال سیاسی، مدنی و روزنامه نگار بازداشت شدند؛خدا میداند خانواده هایشان از نظر مالی و روحی در چه شرایطی هستند. آقای یزدی از نظر مالی مشکلی ندارد اما خواهش من این است که به وضعیت مالی و روحی خانواده های زندانیان بیشتر اهمیت داده شود.”