پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب…

 

راهنمای جامع موسیقی کلاسیک

نویسنده: جان باروز

ترجمه: رضا رضایی

560ص، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر، 1389، چاپ اول

این کتاب که به زبان ساده و برای عموم نوشته شده، منبعی ارزشمند و معتبر برای آشنایی با موسیقی کلاسیک و تحولات آن در طول تاریخ است. از ویژگی های کتاب، اصالت و دقتی است که برای آثار مرجع لازم است‏؛ علاوه برآن، تنظیم مطالب و انتخاب تصاویر به صورتی است که متن را گویا تر و سودمندتر می سازد. متن کتاب، ثمره همکاری بیش از ده مؤلف است، به سرپرستی «جان باروز»، استاد کالج سلطنتی موسیقی انگلستان، اما مجموعه ای از مشاوران هنری، طراحان، ویراستاران، محققان و متخصصان تولید کتاب نیز با او همکاری داشته اند.

تاریخ تجزیه ایران، دفتر ششم: تلاش در راه وحدت

نویسنده: هوشنگ طالع

237ص، لنگرود: انتشارات سمرقند، 1389، چاپ اول

دفتر ششم از مجموعه «تاریخ تجزیه ایران» به ادامه تلاش های دولت های روسیه و انگلیس برای تجزیه کامل ایران در دوران پس از مشروطیت و مقاومت ملیون و مردم ایران در برابر این تلاش ها می پردازد. بخش پایانی این دفتر نیز به بررسی مکتب «پان ایرانیسم» و بنیادهای فکری و مبانی آن اختصاص دارد. عناوین گفتارهای هفتگانه  دفتر ششم عبارت انداز: «آغاز ایستادگی ملی برابر تجزیه»‏، «تلاش سازمان یافته در راه وحدت»، «قرارداد 1919»، «خواست مردم قفقاز برای وحدت»، «درخواست مردم سرخس برای بازگشت به میهن»، «اندیشه وحدت خواه» و «تلاش سازمان یافته مردمی برای بازسازی یگانگی». 

نماد و نشانه شناسی در فرش ایران (مصور، رنگی)

نویسنده: محمد افروغ

192ص، تهران: موسسه جمال هنر، 1389، چاپ اول

این کتاب، اشاره ای است به دریای اساطیر، راز و رمزها و نشانه های کهنی که طی قرون واعصار، بافندگان ایرانی، با آگاهی و اندیشه پویای خویش، آن را در صحنه و پهنه قالی ایرانی نمودار کرده اند. نویسنده تلاش کرده است تا به توضیح، تفسیر و ریشه یابی برخی از نمادها و نشانه های موجود در قالی ایرانی بپردازد. او از این طریق، خواننده را با مهم ترین و رایج ترین نقوش فرش و قالی های ایرانی و اندیشه و راز و رمز نهفته در آنها آشنا می کند.

صمد بهرنگی در آیینه زمان

گردآورنده: اسد بهرنگی

 

82ص، تبریز: انتشارات بهرنگی، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه ای از عکس های «صمد بهرنگی» است. این عکس ها که مربوط به دوره های گوناگون زندگی این نویسنده فقید است، تصویری از زندگی و فعالیت های او از دوران کودکی تا زمان مرگش را در برابر خواننده قرار    می دهد. کتاب، دو زبانه (فارسی، انگلیسی) است  و با مقدمه ای از «اسد بهرنگی» درباره برادرش آغاز می شود. 

نظریه نمایش سیاه بازی

نویسنده: محسن سراجی

مقدمه: خسرو حکیم رابط

160ص،‌ تهران: نشر قطره، 1389، چاپ اول

این کتاب، نگاهی است از بیرون به دنیای خوشایند «مضحکه»، دنیایی سرشار از لذت احساس آزادی و رهایی … آزادی از قید و بند منطق؛ آن نوع از آزادی و رهایی خوشایند که در زندگی جدی و رسمی مستور مانده است. نمایش سنتی «سیاه بازی»، برآمده از آیین ها، جشن ها و جشنواره های کهنی چون «میرنوروزی»، «کوسه بر نشین» و «تقلید» است. این نوع نمایش، بخشی از هنر «عوام» در ایران بوده که نه فقط به قصد سرگرمی و سرخوشی، بلکه به منظور انتقاد از نظم اجتماعی و وضعیت حاکم اجرا می شده است. در کتاب حاضر، نویسنده ضمن بررسی پیشینه های نمایش «سیاه بازی»، به ویژگی ها و ساختار این نوع نمایش، نقش رقص در آن و شیوه ها و شگردهایش می پردازد.

هویت های مرگبار

نویسنده: امین معلوف

ترجمه: عبدالحسین نیک گهر

180ص، تهران: نشر نی، 1389، چاپ اول

برانگیخته از پرسش مکرر و به ظاهر معمولی از سوی دوستان و آشنایان که «خودت را بیشتر فرانسوی می دانی یا لبنانی؟»، امین معلوف، نویسنده عرب مسیحی لبنانی تبار فرانسوی، از خودش درباره ماهیت هویت، درباره هیجانات عاطفی که بر می انگیزد و درباره انحراف های مرگبارش پرسش می کند.  او در این کتاب می پرسد که چرا در آستانه هزاره سوم، تاکید بر هویت خویشتن باید با نفی هویت های دیگران قرین باشد؟ چرا بسیاری از افراد نمی توانند همه تعلق های هویتی شان را آزادانه به عهده بگیرند؟آیا جامعه های ما، تنها به دلیل تفاوت در دین، زبان ، ملیت و عقیده انسان هایی که در آن زندگی می کنند، تا ابد گرفتار تنش ها و فوران خشونت های مرگبار، ار حمله های انتحاری تا نسل کشی خواهد بود؟ کتاب «هویت های مرگبار» دعوتی است به تفکر و به سلوکی بشردوستانه با همه فرهنگ ها به عنوان میراث دستاوردهای انسانی در طول تاریخ.

واژه نامه مطالعات زنان

تالیف: اکرم قدیمی

148ص، تهران: انتشارات دیبایه، 1389، چاپ اول

این واژه نامه دو زبانه(انگلیسی-فارسی/ فارسی-انگلیسی)، شامل مجموعه ای از لغات و اصطلاحات رایج و اساسی در حوزه مطالعات زنان است. مؤ لف، سال ها دراین حوزه فعالیت کرده و در تاسیس «انجمن ایرانی مطالعات زنان»، نقش داشته است.  تمامی لغات و اصطلاحات گردآوری شده در این مجموعه، در متون تخصصی مربوط به مطالعات زنان، کاربرد دارند. با توجه به نو پابودن رشته مطالعات زنان در ایران، تالیف این واژه نامه را می توان گامی مقدماتی و ضروری در این حوزه دانست.

رسائل سیاسی میرزا علی ثقة الاسلام تبریزی

به اهتمام: علی اصغر حقدار

219ص،‌ تهران: نشر چشمه، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه رسائل سیاسی «میرزا علی ثقة الاسلام تبریزی» است که از مشایخ فرقه «شیخیه» بود و در زمان مشروطیت، رهبری آنان را در تبریز و توابع آن داشت. «ثقة الاسلام» که از نظر سیاسی مدافع مشروطیت با درون مایه های ملی گرایانه بود، در خط فاصل میان متجددان و سنت گرایان قرار می گرفت. رسائل سیاسی او، در شناخت بخش هایی از اندیشه سیاسی عصر مشروطیت، از اهمیت به سزایی برخوردار است. این رسائل، حکایت از روشن بینی او در برابر زیاده روی برخی از مشروطه خواهان و دقت در بنیادهای اجتماعی – سیاسی نظام مشروطیت می کنند. در حقیقت «ثقة الاسلام» با تشریح دیدگاه خود درباره مشروطیت و الزاماتی که برای شرایط خاص ایران در برداشت، اندیشه ای را ساخته و پرداخته کرده است که در میان اندیشه های ناظر به تبیین مشروطیت از دیدگاه تجدد از یک سو، و مخالفت با مشروطیت از دیدگاه سنتی از سوی دیگر، قرار می گیرد.

شاه در آینه شاه: بررسی مصاحبه های مطبوعاتی شاه  1320-1357                       

 نویسنده: بیتا عظیمی نژادان

384ص، تهران: نشر نگاه معاصر، 1388، چاپ اول

علت نگارش این کتاب به تصریح نویسنده آن، جستجو در جهت پاسخ به این پرسش است که «در مخیله شاه چه می گذشت؟» برای یافتن پاسخ این پرسش، نویسنده به گفته ها، سخنرانی ها و مصاحبه های فراوان «شاه» درباره رویدادها و حوادث اجتماعی و سیاسی، و موقعیت ها و بحران های مختلف در طول سلطنت سی و هفت ساله اش مراجعه کرده است. او سعی کرده است تا در کنار نقل رویدادهای تاریخی در هر مقطع زمانی، گفته ها و دیدگاه های «شاه» در آن مقطع را همراه کند تا با نگرشی تطبیقی، برداشت صحیح تری از تفکرات و اندیشه های «شاه» در رویارویی با حوادث مذکور به دست آید. تمام بیانات، سخنرانی ها، پیام ها و مصاحبه های «شاه» که در روزنامه های آن دوره به چاپ می رسید، در مجموعه ای یازده جلدی از سال 1315 تا 1356 گردآوری شده که مهم ترین مرجع کار نویسنده بوده است. علاوه بر این مجموعه بزرگ، کتاب هایی که خود «شاه» نوشته و مصاحبه های او که به صورت کتاب چاپ شده، از دیگر منابع این پژوهش است. مصاحبه ها و گفته های «شاه» در سال 1357، از روزنامه «کیهان» گردآوری شده است.

 مهرنامه: ماهنامه علوم انسانی

سال اول، مهرماه 1389، شماره 5

«مهرنامه»، ماهنامه ای است خبری – تحلیلی و آموزشی که در زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی، در چند ماه اخیر در ایران منتشر می شود و برخی از پژوهشگران و صاحب نظران نامدار و برجسته با آن همکاری می کنند. در آخرین شماره این ماهنامه که مطالب آن به طور عمده به پیدایش و گسترش علم جامعه شناسی در ایران معاصر و پیشگامان آن اختصاص دارد، می خوانیم:

×چرا نباید مثل جلال بود؟/گزارشی از سخنرانی بابک احمدی درباب ادبیات، سیاست و تعهد

×صدری که ما شناختیم/امام موسی صدر به روایت سوسن شریعتی

×شایگان در قاب/گزارشی از رونمایی کتاب «آمیزش افق ها»، اثر داریوش شایگان

×سید محمود، صادق بود/به مناسبت سی و یکمین سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی/حسن یوسفی اشکوری

×چرا اراده گرایی؟/سیاوش جمادی

×عرفان و میراث روشنفکری دینی/سروش دباغ

×آیا لاک لیبرال بود؟/تیموتی کنیون/ترجمه: خشیار دیهیمی

×مروری بر تاسیس «موسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی» و بنیان گذاران آن در ایران/مریم شبانی

×غرب ستیز نبوده ام و غرب ستیز نیستم/تاسیس«موسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی»: گفتگو با احسان نراقی/مریم شبانی

× مجله «کاوه» اولین مجموعه جامعه شناسی ایران بود/گفتگو با جمشید بهنام، اولین رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

×دو کاشانی در یک اقلیم: درباره احسان نراقی و امیرحسین آریانپور/هوشنگ ماهرویان

تقصیر ولتر است!/پاسخ به پرسش های «مهرنامه» درباره علی شریعتی و جامعه شناسی انتقادی/سارا شریعتی

×کالای ویژه جامعه مردم سالار/عباس عبدی