مرگ 8 سردار سپاه در یک سال

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بر اثر سکته و موارد نامعلوم

در چهار روز اول بهمن ماه وبسایت های حکومتی خبر مرگ چهار سردار عالی رتبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را منتشر کرده اند که دو مورد آ بر اثر سکته مغزی بوده است. به این ترتیب تعداد سردارانی که از اردیبهشت ماه گذشته جان خود را از دست داده و در مورد علت مرگ بعضی از آنها آنان توضیحی داده نشده، به هشت نفر رسید. این تعداد جدا از مواردیست که فرماندهان سپاه در حوادثی مانند انفجار و یا سقوط هواپیما در گذشته اند.

سردار علایی، از فرماندهان سابق سپاه پاسداران که هفته گذشته انتشار یادداشتی از وی در روزنامه اطلاعات با انتقادات شدیدی روبرو شد٬ درگذشت این چهار سردار سابق سپاه را تسلیت گفته است.

بر اساس گزارش ها اولین مورد از مرگ های هفته گذشته مربوط به منصور ترکان[۵۰ ساله]، مدیرعامل شرکت یادمان‌سازه بود که گفته شده در روز جمعه سی ام دی ماه به‌علت سکته مغزی جان خود را از دست داده است.

سردار احمد سیاف زاده[۵۵ ساله]، دومین مورد از مرگهای گزارش شده سرداران سپاه پاسداران است و رسانه های رسمی جمهوری اسلامی تاریخ مرگ او را سوم بهمن ماه اعلام کرده اند. این سردار ارشد سپاه در دوران جنگ هشت ساله مسئولیت های متعددی از جمله مسئولیت عملیات سپاه اهواز، عملیات سپاه خوزستان،طرح و عملیات قرارگاه های نجف و کربلا و همچنین فرماندهی دافوس سپاه را به عهده داشته است. هر چند زندگی اجتماعی او توسط برخی از وبسایت های نزدیک به سپاه پاسداران مرور شده اما مورد علت مرگش توضیحی داده نشده است.

حسین علایی، فرمانده سابق نیروی دریایی سپاه، در پیام تسلیتی که در وبسایت تابناک، نزدیک به محسن رضایی منتشر شده از سیاف زاده به عنوان یک “پاسدار حماسه آفرین که در بسیاری از عملیات ها علیه رژیم دیکتاتوری صدام” در دوران جنگ هشت ساله فعال بوده،یاد کرده است.

علایی خود دو هفته پیش با انتشار یادداشتی در روزنامه اطلاعات به مناسبت روز 19 دی، به بررسی اتفاقاتی پرداخته بود که باعث سقوط رژیم شاه شد. یادداشت علایی با واکنش تند حامیان جمهوری‌اسلامی مواجه شد؛کسانی که معتقد بودند سردار علایی، رهبر جمهوری‌اسلامی را با شاه، و سرکوب مردم در اعتراضات پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال 88 را با سرکوب مردم در زمان شاه مقایسه کرده است.

مرگ وفا غفاریان[۵۲ ساله]، سومین مرگ گزارش شده اعضای سپاه از سوی وبسایت های حکومتی است. از او به عنوان رئیس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران یاد شده که در بامداد روز اول بهمن “در پی ماه ها بیماری” درگذشته است.  بر اساس این گزارش ها غفاریان در سال ‌۱۳۸۳ به استخدام وزارت دفاع در آمده و معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی این وزارتخانه را به عهده گرفته بود.

چهارمین مرگ سرداران سپاه توسط خبرگزاری امنیتی ـ نظامی فارس گزارش شده است. این خبرگزاری در روز چهارم بهمن ماه اعلام کرد سردار عباس مهری[۵۲ ساله] جانشین دانشکده فرهنگی دانشگاه امام حسین درگذشته است. این خبرگزاری در مورد علت مرگ این سردار سپاه توضیحی نداده، اما از او به عنوان یکی از فرماندهان ارشد نظامی یاد کرده که ‘در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته است.

اما این‌ها تنها مورد مرگ و میر و اعضای عالی رتبه سپاه در طول سال گذشته نیست؛ در آبان ماه گذشته خبرگزاری ایسنا از مرگ سردار سرتیپ پاسدار سیدمحمد علی موسوی، معاون اطلاعات نیروی زمینی سپاه خبر داد.

پیش از آن هم وبسایت مشرق نزدیک به نیروهای امنیتی، در اردیبهشت ماه گذشته از مرگ سه فرمانده سپاه به علت سانحه رانندگی خبر داد.

این افراد که همگی از فرماندهان سپاه در استان خراسان شمالی بودند به علت سانحه رانندگی در محور گرمه ـ میامی کشته شدند.

از این سه فرمانده سپاه نیز به عنوان فرماندهان دوران جنگ که “رشادت‌های زیادی را در پاسداری از کیان انقلاب اسلامی به یادگار گذاشتند” یاد شده بود.

در طول سالهای گذشته بسیاری دیگر از فرماندهان سپاه به عناوین مختلف به ویژه در سوانح هوایی جان خود را از دست داده‌اند که در مواردی مرگ آن‌ها از سوی برخی از ناظران سیاسی و منتقدان حاکمیت “غیر طبیعی” خوانده شده است.

در چند سال گذشته اخبار و گزارش‌های منتشر شده حکایت از وجود شکاف میان فرماندهان و اعضای سپاه پاسداران و ریزش در این نهاد نظامی به ویژه پس از سرکوب اعتراضات مردمی به نتیجه انتخابات ۸۸ دارد.

در شهریور ماه جاری یکی از فرماندهان سپاه در استان آذربایجان غربی نیز با تایید این مسئله، اختلافات موجود را ناشی از تفاوت بین نسل جوان و نسل گذشته دانست. این عضو ارشد سپاه آذربایجان غربی وجود “تضاد” میان اعضای سپاه پاسداران را رد کرده اما در عین حال گفته بود: “غالبا ماموریت‌های سپاه همیشه بصورت متراکم متعدد وهمیشه گرفتارکارهستیم ودر حاشیه کار نتوانستیم فضایی تنظیم کنیم که این دو نسل باهم تبادل و تعامل فرهنگ واعتقادات و افکار داشته باشندوپای صحبت هم بنشینند واز افکار هم الگو گیری کنند و با افکار و نوع اندیشه هم اشنا شوند.”

تایید شکاف میان نیروهای سپاه پاسداران، به ویژه میان نسل جوان و نسل گذشته سپاه در شرایطی است که در راستای تحول ساختاری سپاه پاسداران فرماندهان کنونی این نهاد نظامی با دستور آیت الله خامنه‌ای از سال گذشته طرح جایگزینی نیروهای جوان به جای نسل گذشته و عمدتا ناراضی سپاه را در دستور کار قرار داده‌اند.

هفته نامه صبح صادق ارگان سیاسی سپاه شهریور ماه در مقاله‌ای با عنوان “دهه چهارم انقلاب و پیشگامی نسل جوان سپاه ” در تحلیلی بر این اظهارات آیت الله خامنه‌ای، آن را دلیلی برای” آمادگی نسل جوان برای حضور در حلقه‌های مدیریتی و پذیرش مسئولیت‌های مهم در رده‌های عالی سپاه” دانسته بود.

پس از آغاز این طرح جایگزینی نیروهای جوان به جای نیروهای قدیمی، فرماندهان کنونی و ارشد سپاه پاسداران، همچنین سیاست تسریع در بازنشستگی پرسنل قدیمی سپاه پاسداران تا سقف افراد دارای ۲۰ سال سابقه کار در دستور کار این نهاد نظامی قرار گرفته است.

با وجود آغاز این طرح اما فرماندهان و سیاستگذاران کنونی سپاه همچنان نسبت به وضعیت و فعالیت آینده این افراد ابراز نگرانی و آن‌ها را”تهدید” برای سپاه و”امنیت نظام” تلقی می‌کنند.

سپاه در مورد دو تن از چهار عضو ارشد سپاه که در طول هفته گذشته‌ جان خود را از دست دادند توضیحی نداده است. با توجه موارد مشابه مرگ اعضای ارشد این تشکل سیاسی نظامی در طول سالهای گذشته و به ویژه بعد از بر سرکارآمدن احمدی نژاد، تردیدها در مورد چگونگی مرگ برخی از این سرداران قوت گرفته است.