۸ شخصیت تصمیم گیرنده در اسراییل

نویسنده

» نگاه اسلیت به حمله احتمالی علیه ایران:

درحالی که باراک اوباما پس از دیدار بنیامین نتانیاهو از کاخ سفید درتلاش است تا حمله احتمالی اسراییل به ایران را به تأخیر بیندازد، نخست وزیر اسراییل از تصمیم قطعی خود برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته ای می گوید.

او در واشنگتن اظهار کرد: “ما عمیقاً از ائتلاف بی نظیر میان دو کشور قدردانی می کنیم. ولی زمانی که مسأله بقای اسراییل مطرح باشد، خود نسبت به سرنوشت مان تصمیم می گیریم.”

ایالات متحده همچنان روابط دیپلماتیک را بر اقدامات نظامی ترجیح می دهد و معتقد است که حمله اسراییل “فاجعه آمیز” خواهد بود: خطر گسترش جنگ به کل منطقه، انجام اقدامات تلافی جویانه ازسوی ایران و اینکه یک حمله نظامی علیه این کشور باعث تقویت مواضع حکومت تضعیف شده و غیرمردمی جمهوری اسلامی خواهد شد.

حمله به ایران تصمیمی نیست که سران اسراییل بتوانند به اتفاق آراء آن را اتخاذ کنند. به عنوان مثال، میر داگان، رییس سابق موساد، در شبکه آمریکایی “سی بی اس” از مخالفت خود با حمله علیه ایران خبر داد.

با این حال، امروز تصمیم حمله به ایران در دستان ۸ شخصیت سیاسی اسراییلی است. این ۸ نفر که ازسوی “دیلی بیست” معرفی شده اند، نمایندگان دیدگاه های مختلف در مجلس کنست اسراییل اند و درواقع کابینه امنیتی غیررسمی نخست وزیر نتانیاهو را تشکیل می دهند. چرا تعداد اعضای این کمیته کم است؟ چاک فرایلیچ، یکی از مشاوران سابق امنیت ملی دو نخست وزیر پیشین می گوید: “اسراییل واقعاً با درز پیدا کردن اطلاعات مشکل دارد. به همین دلیل است که اتخاذ رویکردهای استراتژیک بین این ۸ نفر و حتی گاهی کمتر از این تعداد انجام می شود.”

 

علاوه بر بنیامین نتانیاهو، افراد زیر نیز در جلسات حضور دارند:

الی یاشائی، رهبر حزب چپ گرای “شاس” و وزیر کشور فعلی.

ایهود باراک، نخست وزیر پیشین حزب کارگر و وزیر دفاع فعلی.

دان مریدور، معاون نخست وزیر و عضو ملی گرای حزب راست لیکود، و همچنین وزیر اطلاعات و انرژی اتمی.

موشه یالون، فرمانده سابق ستاد مشترک نیروهای مسلح اسراییل، وزیر امور استراتژیک و معاون نخست وزیر از حزب لیکود.

بنی بگین، از اعضای حزب لیکود و وزیر بدون وزارت؛ پسر مناخم بگین، نخست وزیر سابق اسراییل.

یووال اشتاینیتز، از اعضای حزب لیکود و وزیر دارایی فعلی.

آویگدور لیبرمان، وزیر امور خارجه و رهبر حزب ملی گرای راست افراطی “اسراییل خانه ماست”.

تصمیم هایی که در این هیأت ۸ نفره اتخاذ می شود، اساس تأملات و استدلالات مطبوعات اسراییلی را تشکیل می دهد.

حتی اگر بنیامین نتانیاهو و ایهود باراک به اندازه کافی نفوذ داشته باشند که بتوانند این گروه را متقاعد سازند، ولی تصمیم حمله به ایران مورد نظر هر ۸ نفر نیست. اکثر اعضای این گروه به جای استفاده از سلاح بیشتر به اعمال فشار علیه ایران تمایل دارند.

منبع: اسلیت، ۱۳ مارس