۸ میلیارد تومان هزینه رونمایی از مشایی

نویسنده
نازنین کامدار

» فرمانده پلیس: دولت میتینگ را لغو کند

در حالی که کمتر از ۴۸ ساعت به برگزاری میتینگ انتخاباتی  دولتی ها در ورزشگاه آزادی باقی مانده، نهادهای امنیتی  تلاش‌ برای لغو این مراسم، در ابعادی که دولت خواهان آن است،را آغاز کرده‌اند. این نهاد‌ها نگران درگیری‌های احتمالی در این مراسم هستند و به دولت فشار می‌آورند تا این مراسم را لغو کند. در همین حال برخی  سایت‌ها هزینه برگزاری مراسم رونمایی احتمالی از کاندیدای دولت را بین ۶ تا ۸ میلیارد تومان برآورد کرده‌اند.

در جدی‌ترین انتقاد‌ها از میتینگ ‌ انتخاباتی دولت، روز گذشته اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در یک کنفرانس خبری، از “تبعات سیاسی” آن ابراز نگرانی کرد و خواستار لغو آن شد.

بنا به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، احمدی مقدم گفته است: “درخصوص مراسم دولت با توجه به امکانات محدود خدماتی، بهداشتی و رفاهی ورزشگاه آزادی و همچنین حضور قشرهای مختلف سنی به نظر می‌رسد مشکلات زیادی برای مسئولین ایجاد گردد. همچنین این نگرانی وجود دارد که برگزاری این مراسم بهانه‌ای به دست گروه‌های رقیب سیاسی برای ناسالم جلوه‌دادن روند انتخابات ریاست جمهوری بدهد. پیامدهای سیاسی این مراسم می‌تواند آغازگر یک سری مسائل و مشکلات در فضای انتخاباتی کشور شده و مطمئناً در تحقق شعار حماسه سیاسی تأثیر منفی خواهد داشت و اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند”.

احمدی‌مقدم افزوده است: “همچنین صرف مبالغ گزاف برای اجرای این مراسم با حماسه اقتصادی نیز منافات دارد و به همین دلیل نیروی انتظامی با برگزاری این مراسم در این سطح موافق نبوده و پیشنهاد می‌گردد مانند سالهای گذشته در یک سطح محدود از خادمین ستاد تسهیلات نوروزی قدردانی و صرفه‌جوئی حاصل از این را صرف ارائه خدمات بیشتر در حوزه‌های مرتبط و خصوصاً پیشگیری از حوادث رانندگی گردد”.

خبرگزاری‌ها از موضع گیری  آیت الله مکارم شیرازی نیز در برابر این میتینگ خبرداده و به نقل از او نوشته‌اند: “این عنوان خنده‌داری است که برای این همایش برگزیده‌اند. مراسمی که از تمام نقاط کشور، دانشجویان و کارمندان را جمع می‌کنند تا در یک میتینگ انتخاباتی شرکت کنند چه دردی از مردم دوا می‌کند. این‌گونه اقدامات که بالغ بر صدها‌میلیون تومان از بیت‌المال باید برای آن هزینه می‌شود، یک خیانت است. چرا به مردم دروغ می‌گویید، آشکارا بگویید این یک میتینگ انتخاباتی است و مسائل را برای مردم روشن کنید”.

خبرگزاری فارس هم به نقل از عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده که درصورت برگزاری این میتینگ، این موضوع در بررسی صلاحیت لحاظ خواهد شد.

فارس نوشته: “کدخدایی در واکنش به درخواست برخی نمایندگان مجلس و جریانات سیاسی و گروه‌های مردمی برای رسیدگی شورای نگهبان به میتینگ ۱۰۰ هزار نفری دولت در استادیوم آزادی به خبرگزاری فارس، گفت که ماده ۶۸ قانون انتخابات بر ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی به مفهوم عام آن تصریح دارد و شورای نگهبان با استناد به این ماده قانونی رفتار برخی کاندیدا‌ها که اقداماتشان در ماه‌های اخیر مصداق تبلیغات بوده، مورد بررسی قرار داده و آن را در بررسی صلاحیت‌ها لحاظ خواهد کرد”.

گفتنی ست تحرکات نیروهای لباس شخصی در سطح شهر تهران از دیروز محسوس‌تر شده و دسته‌های موتور سوار به صورت گروهی در بین پایگاه‌ها و مسساجد در حرکت هستند.

همزمان برخی رسانه‌ها از جمله سایت مشرق از احتمال لغو این میتینگ خبر داده و نوشته‌اند: “برخی خبر‌ها حکایت از احتمال لغو میتینگ ‌ دولت در ۲۹ فروردین دارد. در خبر‌ها آمده بود که هر استانی موظف به تأمین سه هزار نیرو برای برگزاری این همایش شده که چنانچه هزینه‌های رفت‌وآمد، اسکان، تغذیه، هدایا، تبلیغات و… را به ازای هر نفر۸۰ هزار تومان پیش‌بینی نماییم بیش از ۸ میلیارد هزینه همایشی خواهد شد که شائبه‌های انتخاباتی آن پررنگ است”.