۱۲ درصد جمعیت فعال ایران بیکارند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تازهترین گزارش رسمی مرکز آمار

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود با اعلام نرخ بیکاری ۱۲،۲ درصدی در سال ۹۱ اعلام کرد که در این سال نزدیک به ۳ میلیون از جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر بیکار بوده‌اند.

 در حالیکه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی در اسفند ماه همین سال اعلام کرده بود که دولت سه میلیون شغل جدید ایجاد کرده نرخ بیکاری سال ۹۱ نسبت به سال قبل از آن تنها یک در صد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش رسمی مرکز آمارنرخ بیکاری در سال ۹۱ به ۱۲.۲ درصد کاهش یافت که این نرخ در مردان ۱۰.۵ درصد و در زنان ۱۹. ۹ درصد است.

در این گزارش که خبرگزاری‌های رسمی روز یکشنبه، ۲۵ فروردین ماه منتشر کرده‌اند، از مجموع ۲۴ میلیون و ۱۰۵ هزار جمعیت فعال کشور، ۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۱۵۸ نفر بیکار هستند. همچنین نرخ بیکاری در نقاط شهری۱۳.۸ درصد و در نقاط روستایی۸.۲ درصد اعلام شده است.

طبق آنچه خبرگزاری مهر اعلام کرده نرخ مشارکت اقتصادی از جمله در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی نشان می‌دهد که تنها ۳۴.۷ درصد جمعیت در سن کار یعنی ۱۰ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله هم نشان می‌دهد۲۶.۹  درصد از جمعیت فعال ۲۴-۱۵ ساله بیکار بوده‌اند، این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

 خبرگزاری ایسنا در گزارش روز یکشنبه خود از گزارش مرکز آمار نوشته است در سال ۹۱ استان لرستان  با نرخ ۲۰.۲ درصدی بین کل استان‌های کشور از جمعیت بیکار بیشتری برخوردار بوده، اما در مقابل، خراسان جنوبی با نرخ بیکاری ۶.۴ درصد کمترین نرخ را در کشور به خود اختصاص داده است.

چند روز قبل از انتشار این آمار، معاون اشتغال وزارت تعاون و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود که بیش از ۵۱۵ هزار و ۸۰۴ فرصت شغلی از این طریق در کشور به وجود آمده  که ۵۰ درصد در بخش خدمات و ۴۷ درصد صنعت و ۳ درصد در بخش کشاورزی بوده است.

به گزارش خبرگزاری  کار به لحاظ تحصیلات از این میزان متقاضی، ۴۵ درصد جویندگان تحصیلات دانشگاهی داشتند که ۴ درصد آنان فوق لیسانس بودند.

 

آمارهای دولت؛ انحراف اذهان عمومی

مرکز آمار ایران که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، متولی اصلی انتشار آمار در کشور است، در سالهای گذشته مورد انتقاد شمار زیادی از فعالان کارگری بوده است.

در زمان انتشار گزارش مرکز آمار از نرخ بیکاری در سال ۹۰ داریوش قنبری، از اعضای فراکسیون کارگری مجلس هشتم گفته بود که نرخ بیکاری واقعی ۳۰ درصد است و آمارهای اشتغال‌زایی از سوی دولت برای “انحراف اذهان عمومی” است.

در ایران سالانه نزدیک به هشتصد هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند که جمهوری اسلامی در جذب و استخدام آن‌ها ناتوان است. این وضعیت در سال گذشته به علت تحریم‌های بین المللی و هدفمند سازی یارانه‌ها تشدید شده است.

در سال گذشته به علت آنچه کار‌شناسان “تحریم‌های بین المللی و هدفمند سازی یارانه‌ها” اعلام کرده‌اند، شمار زیادی از مشاغل از بین رفته‌ و همچنین شمار زیادی از واحد‌های تولیدی بزرگ و کوچک تعطیل شده اند.