گزارش مختصر ۸ سال ویرانی اقتصاد ایران

نویسنده
نازنین کامدار

» حملات دولتمردان روحانی به طرح شکست خورده "مسکن مهر"

به فاصله کمتر از یک هفته پس از استقرار وزرای اقتصادی کابینه حسن روحانی، انتقادهای گسترده آنها از دولت محمود احمدی نژاد و به کار بردن تعابیری چون “فروپاشی اقتصاد ملی” از سوی وزیر اقتصاد، ابعاد جدیدی از وضعیت جاری کشور را که طی ۸ سال گذشته از نگاه افکار عمومی مخفی نگاه داشته شده بود، را بر ملا کرد.

شب دوشنبه، وزار اقتصاد و مسکن و شهرسازی حسن روحانی به تلویزیون آمدند تا به بهانه “هفته دولت” درباره برنامه ها و اقدامات شان سخن بگویند، اما آنها به جای تشریح برنامه ها، تصمیم گرفتند که ابتدا برخی از حقایق را درباره وضع موجود کشور در حوزه اقتصادی از جمله علل افزایش مهار ناپذیر تورم، بیکاری، نرخ رشد اقتصادی و… مطرح کنند.

در این میان، سخنان علی طیب نیا، وزیر اقتصاد دولت روحانی، در برنامه “نگاه ۱” تلویزیون رسمی ایران، با انتقاد شدید از احمدی نژاد و دولت اش گفت: “متاسفانه دولت قبل برای تولید مسکن ارزان قیمت به رشد نقدینگی و منابع بانک مرکزی متوسل شده است. اگر بگوییم چیزی حدود نیمی از کل پایه پولی و نقدینگی کشور به مسکن مهر مربوط می شود، شاید تعجب آور باشد اما نقدینگی از حدود ۶۷ – ۶۸ هزار میلیارد تومان به حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و علت آن مسکن مهر است و جالب آنکه افزایشی در تولید اتفاق نیفتاد. رشد نقدینگی اثر خود را در تورم ظاهر کرد و به همین دلیل باید جلوی رشد منابع پایه پولی را به شدت بگیریم. در همین راستا، کنترل نقدینگی یکی از اهدافی است که دولت تدبیر و امید قطعا دنبال خواهد کرد و برای اینکه به این هدف برسیم، باید جلوی اثرگذاری بودجه دولت روی منابع پایه پولی و نقدینگی را بگیریم که برنامه هایی را برای این منظور تنظیم کرده ایم”.

وی به ارغام دروغین در بودجه سال ۹۲ اشاره کرده و می گوید: “پیش بینی ها این است که از کل بودجه ۲۱۰ هزار میلیارد تومان حدود ۱۳۰ تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان محقق نخواهد شد و بنابراین بودجه جاری با یک عدم تحققی قریب به ۷۰، ۸۰ هزار میلیارد تومان مواجه خواهد شد”.

او افزوده است: “الان با چند چالش جدی روبرو هستیم که مهمترین آن رشد اقتصادی پایین است. در دوره برنامه سوم توسعه به نرخ رشد بالای ۶ و نزدیک ۷ دسترسی پیدا کرده بودیم اما در یکی دو سال اخیر این نرخ به طرز بسیار معنی داری تغییر یافته و به سمت اعداد نزدیک به صفر رسیده است”.

 وی اضافه کرد: “از طرفی ۵ میلیون نفر یا از دانشگاه ها فارغ التحصیل شدند یا در حال تحصیل هستند و به زودی وارد بازار کار می‌شوند و باید برایشان کار فراهم کنیم. ۳ و نیم میلیون نفر هم بیکار هست که اگر به ۵ میلیون اضافه کنیم ۸ و نیم میلیون نفر جویای شغل هستند در آینده نزدیک. جمعیت بیکاران و نرخ بیکاری در بین زنان و جوانان و تحصیل کردگان بالاتر است و شاید بالاترین نرخ را بین جوانان زن داریم”.

آمارهای وزیر اقتصاد را نوبخت، معاون برنامه ریزی حسن روحانی در یک برنامه تلویزیونی دیگر تکمیل کرد و گفت: “نرخ رشد اقتصادی سال ۹۱ منفی ۵.۴ درصد و بر طبق آمار بانک مرکزی تورم ۴۴ درصد است. این نشان دهنده وجود رکود در کشور است که باید برای خروج از آن هزینه و مخارج دولت افزایش یابد”.

این درحالیست که دولت دهم از اعلام نرخ رشد اقتصادی کشور طفره می رفت با این حال بانک جهانی رشد اقتصادی ایران در سال ۹۱ را ۱.۹ دهم اعلام کرده بود رقمی که مورد تائید محمد باقر نوبخت نیست.

عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی هم در شبکه دو تلویزیون ایران به احمدی نژاد و اقدامات اش حمله کرد و گفت: “براساس گزارش آقای بهمنی، بیش از ۴۰ درصد افزایش پایه پولی کشور ناشی از طرح مسکن مهر است، یعنی حدود ۴۰ درصد تورم بیش از ۴۰ درصدی فعلی ناشی از این حوزه است. از مردم باید سوال شود که آیا اجرای طرح مسکن مهر را قبول می کنید یا افزایش تورم را؟ دولت در حال بررسی است که آیا چنین طرحی را ادامه دهد یا خیر؟ زمانی که اجرای طرح مسکن مهر آغاز شد، این بحث مطرح شد که با اجرای این طرح قیمت زمین در شهرهای بزرگ به صفر می رسد اما آیا واقعا چنین اثری داشت؟ در تهران قیمت زمین در ۸ سال گذشته بیش از ۸۰۰ درصد و قیمت مسکن نیز حدود ۵۰۰ درصد رشد داشت. طرح مسکن مهر مداخله عظیم و گسترده و بی سابقه در اقتصاد است و در تاریخ مسکن ایران چنین مداخله ای نداشتیم”.

اظهارات دولتمردان جدید درباره وضعیت اقتصادی ایران تنها یک هفته پس از استقرار در کرسی های شان مطرح شده و هنوز جزئیات بسیاری درباره ویرانی اقتصاد ایران در ۸ سال حاکمیت راستگرایان به طور کامل مشخص نیست. مضافا که دولتمردان جدید ناچارند برای جلوگیری از تنش ها با رهبر ایران، آمارهای واقعی از جمله تورم بیش از ۷۰ درصدی اعلام شده از سوی محققان دانشگاه جان هابکینز و… را به مردم نگویند.