800 میلیون تومان وثیقه آزادی یک معلم

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

روز گذشته 6 فعال سیاسی آزاد شدند و برای عبدالله مومنی، فعال دانشجویی سرشناس ایرانی وثیقه 800 میلیون تومانی صادر شد. وثیقه ای  که فاطمه آدینه وند، همسر عبدالله مومنی اعلام کرده توان پرداخت آن را ندارد.

این فعال دانشجویی، معلم بوده و  در این مدت شغل خود را از دست داده است. خانواده او هیچ گونه منبع درآمدی ندارند و مستاجر هستند. با توضیحات خانم آدینه وند، مسئول پرونده همسرش اعلام کرده امکان دارد از میزان این وثیقه کاسته شود.

 

آ زادی 6 فعال سیاسی

لیلا توسلی، محمد نعیم پور، اردشیر فتحی نژاد، اصغر خندان و محمدرضا رزاقی و امیرحسین فتوحی با قرار وثیقه آزاد شدند.

لیلا توسلی، دختر مهندس محمد توسلی و محمود نعیم پور، خواهر زاده مهندس بازرگان روز گذشته با قرار وثیقه  صد میلیون تومانی آزاد شدند. آنها در پی بازداشت های فله ای بعد زا روز عاشورا بازداشت شده بودند.

اردشیر فتحی‌نژاد نیز که در ارتباط با حوادث پس از انتخابات بازداشت شده بود با سپردن وثیقه یکصد میلیون تومان از زندان آزاد شد.

وی در دورانی که بیژن نامدار زنگنه وزارت نفت را برعهده داشت رئیس ستاد وزارتخانه نفت بود.

اصغر خندان، پاسدار بازنشسته و یکی از فعالین ستاد میرحسین موسوی نیز  عصر روز دوشنبه آزاد شد.ایمان میرزازاده، وکیل مدافع وی اعلام کرد موکلش آزاد شده است اما هنوز ازنحوه دستگیری، بازجویی و آزادی او اطلاعی در دست نیست.این فعال سیاسی در طول بازداشت هیچ تماسی با خانواده اش نگرفته بود.

محمدرضا رزاقی، عضو کمیته حقوقی ستاد مرکزی میرحسین موسوی و وکیل دادگستری نیز بعد از ۵۳ روز حبس در اوین دوشنبه عصر آزاد شد.در این روز همچنین امیرحسین فتوحی، وب نگار و فعال دانشجویی که در آستانه 22 بهمن بازداشت شده بود، با قرار کفالت پنجاه میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

او، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان است که در پی تهدیدها و فشارهای نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۲ بهمن ماه بازداشت و به اوین منتقل شده بود.

 

بی خبری از احسان محرابی

از وضعیت احسان مهرابی، خبرنگارپارلمانی روزنامه فرهیختگان هیچ اطلاعی در دست نیست.

 مهرابی که به دنبال بازداشت فله ای خبرنگاران و روزنامه نگاران در روزهای قبل از راهپیمایی ۲۲ بهمن بازداشت شده تاکنون یک تماس کوتاه تلفنی، در فردای روز بازداشت خود، با همسر خود داشته است.پس از آن هیچ گونه خبری از وضعیت این خبرنگار در دست نیست.

براساس گزارش وب سایت کلمه، خانواده مهرابی به شدت نگران وضعیت او هستند.همسر او از اتهام مهرابی ابراز بی اطلاعی کرده و پیگیری های خانواده او از دادستانی و مسوولان زندان اوین هم راه به جایی نبرده است.

در چنین شرایطی مادر این خبرنگار که به دلیل کهولت سن از بیماری رنج می برد از اصفهان به تهران آمده و با دشواری فراوان پیگیر وضعیت فرزند خود است اما تاکنون پیگیری هایش به هیچ نتیجه ای نرسیده است.

 

انتقال مجدد کیوان صمیمی به انفرادی

کیوان صمیمی، روز گذشته مجددا از بند ۳۵۰ اوین به سلول انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شد. دلیل این انتقال، اعتراض صمیمی به شرایط نامناسب بند ۳۵۰ بود.
به گزارش وب سایت “تا آزادی روزنامه نگاران زندانی” بلافاصله پس از اعتراض کیوان صمیمی، به دستور رییس بند ۳۵۰ وی به سلول انفرادی منتقل شد.این اقدام در حالی صورت گرفته که انتقال به سلول انفرادی نیازمند دستور قاضی است، اما صمیمی بدون حکم قاضی و تنها به صلاحدید رییس بند به انفرادی منتقل شده است.رییس بند ۳۵۰ همچنین ملاقات دیروز کیوان صمیمی با فرزندانش راکه از ساعتها پیش در سالن ملاقات انتظار می کشیدند، لغو کرد.

 

وثیقه 500 میلیونی برای ضیا نبوی

با گذشت بیش از یک ماه از ابلاغ حکم ۱۵ سال حبس برای ضیاء نبوی، سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، هنوز پرونده این فعال مدنی به هیچ شعبه‌ای از دادگاه تجدیدنظر ارسال نشده و او در بلاتکلیفی، همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.

این در حالی است که برای این دانشجوی ستاره‌دار قرار وثیقه سنگین ۵۰۰ میلیون تومانی صادر شده و به دلیل عدم توانایی خانواده وی برای پرداخت این مبلغ، وی پس از تحمل بیش از هشت ماه حبس، همچنان در زندان اوین به سر می‌برد.

به گفته وکیل این فعال دانشجویی، به دلیل عدم اعلام شعبه و عدم ارجاع پرونده به دادگاه تجدیدنظر، وی هنوز نتوانسته درخواست تخفیف برای مبلغ قرار وثیقه را به دادگاه انقلاب ارائه کند چرا که ابتدا باید شعبه مربوطه اعلام شود.ضیاء‌الدین نبوی، دانشجوی ستاره‌دار و سخنگوی شورای دفاع از حق تحصیل، شامگاه روز ۲۵ خرداد در منزل یکی از دوستانش بازداشت شد. وی ماه گذشته، طی حکمی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به قضاوت پیرعباسی به ۱۵ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

 

پرونده محسن صفایی فراهانی در دادگاه تجدیدنظر

وکیل مدافع محسن صفایی فراهانی از ارسال پرونده موکلش به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران خبر داد.

هوشنگ پوربابایی در گفتگو با ایسنا، اظهار داشت: پس از ابلاغ رای صادره از سوی دادگاه بدوی که موکلم را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرده است، در مهلت قانونی نسبت به رای تجدیدنظرخواهی صورت گرفت و اکنون پرونده به شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارسال شده است.

وی یادآور شد: در پرونده موکلم، چهار اتهام اقدام علیه امنیت، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مسوولان و نشر اکاذیب مطرح بود که در مورد اتهامات اقدام علیه امنیت و فعالیت تبلیغی علیه نظام، دادگاه موکل را به شش سال حبس تعزیری محکوم و در مورد اتهامات توهین به مسوولان و نشر اکاذیب به جهت فقدان دلیل، او تبرئه شده است.