اعتراض به افشای تقلب در انتخابات ۸۴

نویسنده
مریم کاشانی

» هاشمی اولین هدف محافظه کاران در سال ۹۳

اواخر اسفند ماه گذشته، هاشمی رفسنجانی در دیدار با اعضای حزب اراده ملت ایران، سخنانی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۴ بیان کرد که واکنش‌های گسترده‌ای به دنبال داشت. این سخنان ابتدا با عنوان “ناگفته‌های هاشمی از انتخابات ۱۳۸۴”در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی او منتشر شد، اما چند روز بعد و پس از اعتراض‌های صورت گرفته، خبر مزبور حذف گردید.

هاشمی رفسنجانی در آن دیدار گفت: “جریانی که خودش را اصلاح طلب اعلام کرد بعد از دولت من به آسانی روی کار آمد، انتخابات ۷۶ بسیار سالم و عادی مثل همین انتخابات آخر- انتخابات ۹۲- برگزار شد. هیچکس نمی‌توانست به نتایج آن انتخابات اعتراضی بکند. چون من جلوی عموم مردم در نماز جمعه تعهد کردم که جلوی تقلب را می‌گیرم.” او اضافه کرد: “امّا در انتخابات ۸۴ چه اتفاقی افتاد؟ برگزارکننده انتخابات دولت اصلاحات بود، استاندارها هم همه اصلاح‌طلب بودند، عده‌ای آمدند و خواهش می‌کردند از من که بیا، نیایید بعد از ما اوضاع یک جوردیگری می‌شود. ولی من واقعا نمی‌خواستم بیایم. تا فهمیدند من ممکن است بیایم آنها لشگر کشی کردند، چه کار کردند؟ من که نمی‌خواستم بیایم. امّا آخرش دیدم از جمع آنهایی که آمده بودند – من چهره‌ها را می‌شناسم – دیدم کار دارد به دست چند نفر تندرو می‌افتد. دو سه نفر تندرو بودند بین داوطلب‌های به اصلاح اصول‌گرا که خطرناک بودند. آدم‌های بدی نیستند و نبودند ولی برای حکومت، برای اداره کشور کافی نبودند. به رهبری هم گفتم از این چند نفر هر کدامشان بیایند ما یک سقوط می‌کنیم. بعضی‌ها در آن انتخابات آمده بودند که خوب بودند، من هم گفته بودم اگر آنها بیایند من نمی‌آیم. ولی اگر بنا باشد این چند نفر تندرو بیایند من هم می‌آیم و آخرش هم آمدم.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود تاکید کرد: “اتفاقی که در انتخابات ۸۴ افتاد همان اشتباه اصلاح‌طلب‌ها بود. نفهمیدند که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ نفهمیدند که این افرادی که رد صلاحیت شدند را چطور برگرداندند؟ برای چی برگرداندند؟ این درست موقعی بود که فهمیدند که من می‌آیم. می‌دانستند رأی من بالاست، گفتند در رای هاشمی تفرقه بیاندازیم. اصلاح طلبان نفهمیدند و اشتباه کردند، طرف مقابل هم که از خدا خواسته دید یک راهی برایشان در ناامیدی پیدا شد و آنطور شد که همه می‌دانید. حتی مرحله دوم، استاندارها – که همه اصلاح‌طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلا کاری نداشتند که چه اتفاقی در صندوق‌های رای اتفاق بیفتد!”

سخنان هاشمی‌رفسنجانی واکنش تند محافظه‌کاران را به‌دنبال داشت. روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان “ادعای هاشمی رفسنجانی کذب و اهانت به مردم است” از قول فردی که او را “کارشناس مسائل سیاسی” معرفی کرده بود نوشت: “چنین اظهاراتی از هاشمی تازگی ندارد چرا که هاشمی درصدد است تا شکست خود در انتخابات ۸۴ را به نوعی توجیه کند. در سال ۸۴ به دلیل عملکرد مقطعی وی و تخریبی که از سوی جریان دوم خرداد صورت گرفت، موقعیت هاشمی در افکار عمومی با افت شدیدی روبه رو شد که تاثیرات آن را در انتخابات مجلس ششم و انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ شاهد بودیم. در آن زمان موسوی‌لاری در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرد که انتخابات سال ۸۴ از جمله سالم‌ترین انتخابات بوده بنابراین فکر می‌کنم هاشمی هنوز نمی‌خواهد واقعیت را بپذیرد که وی در مقابل افکار عمومی شکست خورد و اینگونه اظهارات به نوعی توجیه و دلیلی برای تسلی دادن وی است.”

روزنامه وطن‌امروز نیز در ٰآخرین روز سال تیتر اول یک‌کلمه‌ای خود را با عنوان “دروغ” به اظهارات هاشمی‌رفسنجانی اختصاص داد. این روزنامه در گزارش خود آورده بود: “آقای هاشمی رفسنجانی دست‌بردار نیست. او حتی اکنون که همگان دولت یازدهم را دولت نیابتی او می‌دانند، باز هم نشان داد به آرامش سیاسی در کشور اعتقاد چندانی ندارد. هاشمی‌رفسنجانی بازهم از تقلب در انتخابات می‌گوید. این‌بار اما نه انتخابات ۸۸ بلکه او انتخابات ۸۴ را زیر سوال برده است. آقای هاشمی به «باخت» اعتقاد ندارد. او معتقد است بازنده انتخابات ۸۴ نبوده است و دولت محمد خاتمی در آنچه او تقلب می‌داند، سهیم بوده است.”

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران نیز با انتشار گفتگوهایی نسبت به اظهارات جدید هاشمی‌رفسنجانی واکنش نشان داد. این خبرگزاری از قول محمد‌حسن قدیری ابیانه نوشته بود: “در نظام جمهوری اسلامی در هیچ سالی در انتخابات ریاست جمهوری تقلب صورت نگرفته است و رای مردم تعیین‌کننده رییس‌جمهور بوده است.” یکی از نمایندگان مجلس نیز به این خبرگزاری گفته بود: “اگر با این نگاه بخواهیم به موضوعات بنگریم، باید در مشروعیت سمت‌ها و مسئولیت‌هایی که آقای رفسنجانی داشته است، تشکیک کرد.” او اضافه کرده بود: “افتخار ما این است که رهبر معظم انقلاب ده‌ها بار اعلام کرده‌اند که نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون سالمترین انتخابات دنیا را برگزار کرده است.”

سخنان هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ۸۴ چیز جدیدی نیست. او در همان زمان و پس از مرحله دوم انتخابات طی بیانیه‌ای خطاب به مردم ایران از “دخالت نامشروع در انتخابات بصورت سازماندهی شده و با استفاده از امکانات نظام” در انتخابات خبر داده بود.

در سال ۸۴، تنها هاشمی‌رفسنجانی نبود که به نحوه برگزاری انتخابات معترض بود. مهدی کروبی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری نیز در همان روزها طی نامه‌ای خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای صریحا نوشت: “موضوع دخالت احتمالی بخش‌هایی از سپاه و بسیج را اینجانب قبلاً به صورت حضوری به عرض جنابعالی رسانده بودم و آنگونه که شنیده‌ام وزرای کشور، اطلاعات و دادگستری نیز طی نامه‌ای آن را به جنابعالی منعکس و خواستار اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع آن شده بودند.[…] از حضرتعالی تقاضا دارم برای رسیدگی به دخالت‌های غیرقانونی و تلاش‌های غیرمجاز بخش‌هایی از سپاه و بسیج که بر سرنوشت انتخابات تاثیر داشته است، دستور لازم را صادر فرمایید.”

بعد از مرحله دوم انتخابات نیز جعفر حبیب‌زاده، مدیرکل حقوقی وزارت کشور، در گفتگویی با خبرگزاری ایسنا تاکید داشت که در انتخابات جرم‌های آشکار رخ داده و به کار بردن واژه‌هایی چون “بد اخلاقی” در مورد این تخلفات منحرف کردن افکار عمومی است.

سخنان دوباره هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات سال ۸۴ بهانه جدیدی برای واکنش محافظه‌کاران تندرو در برابر هاشمی رفسنجانی است. برخی ناظران سیاسی معتقدند به دلیل نقشی که رفسنجانی در به قدرت رسیدن حسن روحانی ایفا کرده است، محافظه‌کاران تندرو هر روز بهانه‌ای برای تهاجم به او می‌یابند. گفته می‌شود نگرانی اصلی آنان، از ایفای نقش احتمالی هاشمی‌رفسنجانی در تعیین رهبر آینده است.