تخلف ۱۴ هزار میلیاردی در هدف‌مندی یارانه‌ها

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» می‌گویند پشت سر احمدی‌نژاد غیبت نکنید

هم‌زمان با سخنان محمد نهاوندیان٬ رییس دفتر روحانی٬ درباره منع مسوولان دولتی درباره “غیبت علیه دولت قبلی”٬ محمدعلی پورمختار٬ رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفته در جریان اجرای قانون هدفمندی تخلف ۱۴ هزار میلیارد تومانی رخ داده است.

رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس٬ در گفتوگویی خبر از آن داده است که در اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها٬ “دو خطا” رخ داده است: “یکی این که باید قیمت حامل های انرژی سالانه ۲۰ درصد اضافه می شد که این اتفاق رخ نداد و باعث شد تا درآمدهای حاصل از این بخش تقریبا ۵۰ درصد محقق نشود و این موضوع که محقق نشد از بخش تولید حمایت نشد و دولت مجبور شد برای تامین یارانه ها از سایر محل ها چیزی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برداشت و تامین کند که این آثار و عوارض خوبی برای کشور نداشته است”.

پیش از این اسحاق جهانگیری٬ معاون اول دولت روحانی٬ در مصاحبه‌ای با صدا و سیما٬ گفته بود که دولت حسن روحانی٬ بهمن ماه گذشته به ۷۷ میلیون و ۳۷۴ هزار نفر یارانه پرداخت کرده که این تعداد، از جمعیت ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری ایران بیشتر است.

وی در این مصاحبه همچنین اشاره‌ای به تخلف‌های دولت احمدی‌نژاد در پرداخت یارانه‌ها کرده بود: “از دی ۸۹ که هدفمندی شروع شد، کل درآمد افزایش حامل های انرژی ۹۶ هزار میلیارد تومان بود که برحسب قانون باید مبلغ ۴۸ هزار میلیارد تومان بین خانوارها تقسیم می شد ولی رقمی که تا به حال تقسیم شده ۱۳۷ هزار میلیارد تومان بوده و مابه التفاوت این مبلغ از محل بودجه کل کشور پرداخت شده است”.

سخنان پورمختار درباره این تخلف دولت محمود احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که ابتدای هفته جاری محمد نهاوندیان، رییس دفتر حسن روحانی٬ گفته بود که “قرار بود که متوسط هشت درصد رشد داشته باشیم تا به افق ۲۰ ساله برسیم اما نرخ رشد ما پایین رفته و اگر این موضوع را بگوییم، می‌گویند پشت سر دولت قبلی غیبت نکنید”.

نهاوندیان اشاره‌ای به نام فرد یا نهادهایی که چنین مساله‌ای را مطرح می‌کنند٬ نکرده است. وی اما گفته که به عقیده وی “روش غلط را باید غلط گیری کرد تا تکرار نشود”.

مسوولان دولت حسن روحانی از زمان آغاز به کار خود٬‌ چندین بار از وضعیت کشور در دوره زمام‌داری محمود احمدی‌‌نژاد انتقاد کرده بودند. معاون اول دولت روحانی در زمان تقدیم لایحه بودجه به مجلس٬ گفته بود: “در دو جلسه ای که با مسئولان دولت محمود احمدی نژاد برگزار شده، بهروز مرادی، معاون راهبردی احمدی نژاد گفته که از ۲۱۰ میلیارد تومان بودجه مصوب٬ بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان این رقم غیرواقعی است در واقع بیش از یک سوم بودجه را غیر واقعی دانستند و گفتند که این بودجه باید به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان برسد. در حالی که در این راستا ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است”.

علی طیب‌نیا٬ وزیر اقتصاد دولت روحانی٬ نیز در زمان آغاز به کار خ.ود به انتقاد از سیاست‌های اقتصادی احمدی‌نژاد پرداخته و با اشاره به این‌که مشکلات اقتصادی فعلی کشور ناشی از سیاست احمدی‌نژاد است که تصور می‌کرد می‌توان “یک دوره سه تا چهار ساله مشکلات اقتصاد ایران را برطرف و تعادل نسبی بر آن حاکم کرد”٬ گفته بود احمدی‌نژاد “همان اشتباه دوران قبل از انقلاب و دهه پنجاه یعنی تزریق درآمدهای نفتی در قالب بودجه را دوباره تکرار کرد”.

وی همچنین افزوده بود که اقتصاد ایران دچار “نکبت منابع” شده است: “درآمدهای نفتی در هشت سال گذشته افزایش یافت و دولت نیز تصمیم به هزینه آن در قالب بودجه گرفت که به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان در نهایت به بروز بیماری هلندی در اقتصاد ایران منجر شد… نکبت منابع به دلیل سوء مدیریت در تخصیص و بهره برداری از منابع و مواهب خدادادی رخ می دهد… دولت آقای احمدی نژاد تصمیم گرفت که درآمد نفتی را سر سفره مردم بیاورد و این دیدگاه موجب شد تا مشکلات اقتصادی کشور که در جهت اصلاح و بهبود در حال حرکت بود، مجددا وخیم تر شود”.