عزت الله سحابی، برنده قلم طلایی 85

نویسنده

ezatollahsahabi452.jpg

سپیده عبدی

به گفته ماشالله شمس‌‏الواعظین، سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، این انجمن در سالگرد روز جهانی آزادی مطبوعات، به اتفاق آرا چهارمین قلم طلایی خود (قلم طلایی سال 85) را به عزت‌‏الله سحابی، مدیر مسوول ماهنامه ایران فردا تقدیم کرده است.


شمس‌‏الواعظین اظهار داشت به مناسبت روز آزادی مطبوعات، مراسمی روز یکشنبه در محل انجمن صنفی روزنامه نگاران از ساعت ۲ تا ۴ برگزار می‌‏شود که طی آن، انجمن طی مراسمی قلم طلایی را به آقای سحابی اهدا خواهد کرد.

عزت الله سحابی، فعالیت سیاسی خود را در چارچوب فعالیت های انجمن اسلامی دانشجویان در دانشکده فنی تهران آغاز و طی دوران تحصیلش (در رشته مهندسی مکانیک) دو مجله «فروغ علم» و «گنج شایگان» را سردبیری کرد.

او پس از فراغت از تحصیل از دانشگاه تهران (در سال ۳۱) و وقوع کودتای ۲۸ مرداد، در سال ۳۲ به نهضت مقاومت ملی پیوست و در کمیته انتشارات و تبلیغات آن مشغول شد و به انتشار روزنامه «راه مصدق» همت گمارد و تا سال ۳۴ دوبار دستگیر شد.


سحابی که در سال ۴۰ به عضویت در شورای مرکزی نهضت آزادی درآمد، پیش از انقلاب سال ها حضور در زندان های قصر، اوین، قزل قلعه، زندان انفرادی عشرت آباد و حتی تبعید به زندان برازجان و عادل آباد شیراز را تجربه کرد.

وی علی رغم اینکه وی پس از پیروزی انقلاب به عضویت در شورای انقلاب درآمد ولی دو بار دیگر در سال ۶۹ و بار دیگر در سال 79 به اتهام تشکیل گروه با هدف برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، اغوا و تحریک مردم به قصد برهم زدن کشور و توهین به مسؤولان روانه زندان شد و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم گردید که البته این حکم بعدها تعدیل شد.

مهندس سحابی در پی دستگیری در سال 1379 ، مدت ها در سلول های انفرادی و زیر فشار شدید شکنجه های روحی و روانی به سر برد. وی بعد ها در نامه ای سرگشاده خطاب به سران سه قوه، نسبت به برخوردهایی که طی سالهای اخیر با وی هنگام و پس از بازداشت صورت گرفته انتقاد کرد و خواستار رسیدگی جدی به این مساله شد. محمد علی ابطحی معاون حقوقی و پارلمانی ریس جمهوری در بهمن 81 در پاسخ به سوال خبرنگاران راجع به نامه مهندس سحابی، این نامه را “تکان دهنده” توصیف کرد.

عزت الله سحابی در سال 70 نشریه تحلیلی ایران فردا را به کمک جمعی از فعالا ملی – مذهبی بنیان گذاشت که تا زمان تعطیلی آن در اردیبهشت 79، نقش بسیار مهمی در شفاف سازی شرایط کشور و تعمیق بحث های بنیادی در حوزه سیاست، اقتصاد و مسایل اجتماعی ایفا نمود.