چهره سال ۸۹: هاشمی رفسنجانی

نویسنده
نازنین کامدار

» نظرسنجی سایت محافظه کاران درباره چهره های سال

بر اساس نظرسنجی یک سایت نزدیک به محافظه کاران درباره “چهره سال 89” هاشمی رفسنجانی در صدر انتخاب مخاطبین قرار گرفت. سایت خبرآنلاین، نزدیک به علی لاریجانی نتایج نظر سنجی اینترنتی در مورد انتخاب چهره های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، هنری، ورزشی و … سال ۸۹ را منتشر کرد. بر اساس این نظر سنجی، هاشمی رفسنجانی با بیش از 40 درصد اختلاف با نفر دوم ـ محمود احمدی نژاد ـ به عنوان چهره سیاسی سال معرفی شد.

بر اساس نتایج این نظرسنجی آنلاین، کاربران اینترنتی شرکت کننده در برابر این پاسخ که “به نظر شما چهره سیاسی سال 89 کدام گزینه است”، این چنین پاسخ دادند: “‌اکبر هاشمی رفسنجانی 60.8 در صد، محمود احمدی‌نژاد 22.2 درصد، علی لاریجانی 6.8 درصد، علی مطهری5 درصد، اسفندیار رحیم‌مشایی 2.9 درصد، منوچهر متکی 80 درصد و محمد رضا رحیمی و علی اکبر صالحی هر کدام 50 درصد  از آرای کاربران را به دست آوردند.

این نظر سنجی درحالی برگزار شده است که در میان گزینه های انتخابی نام رهبران جنبش سبز و چهره های اصلاح طلب از جمله محمد خاتمی دیده نمی شود.

در بخش سینما، اصغر فرهادی کارگردان  فیلم “جدایی نادر از سیمین” 48 درصد آراء را به خود اختصاص داد و در مقام اول قرار گرفت ؛ در مقابل، جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد احمدی نژاد با کسب 3 درصد آراء کاربران در پاییین ترین رده این جدول قرار گرفت.

از دیگر نتایج جالب ابن نظر سنجی آنلاین در بخش اقتصاد بود که تنها گزینه منتقد دولت در فهرست چهره ها، یعنی محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازگانی ایران و چهره نزدیک به هاشمی رفسنجانی که بارها به وضعیت آشفته اقتصاد ایران انتقاد کرده است با اختلافی فاحش از چهار گزینه دیگر که همگی از اعضای کابینه احمدی نژاد بودند پیشی گرفت و با کسب 50 درصد آراء به عنوان چهره اقتصادی سال معرفی شد.  در میان گزینه های این بخش صادق محصولی تنها 7 درصد آراء را از آن خود کرد.

در بخش بین الملل نیز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با کسب 38 درصد آراء را کسب کرد. این انتخاب در حالی از سوی کاربران  سایت محافظه کار خبر آنلاین صورت می گیرد که هر روزه در ایران به بهانه های گوناگون بر علیه اوباما و ایالات متحده امریکا تبلیغات منفی صورت می گیرد. در این بخش کم ترین آرا را حسن نصر الله و نوری المالکی، کسب کردند.

در میان چهره های تلویزیونی عادل فردوسی پور، مجری برنامه نود با کسب 64 درصد آراء در راس قرار گرفت و کمترین آرا به فریدون جیرانی مجری برنامه سینمایی “هفت رسبد که تنها 1 درصد آرا به نام وی ریخته شد. 

محسن هاشمی، مدیر عامل مستعفی مترو تهران و محمد باقر قالیباف شهردار تهران در بخش چهره های  اجتماعی بالاترین رتبه را کسب کردند و اسماعیل احمدی مقدم، رئیس نیروی انتظامی با 51 درصد آراء  در پایین ترین بخش این  نظر سنجی قرار گرفت.

بر اساس نتایج این نظر سنجی بالاترین آرا در همه زمینه ها از آن مخالفان دولت و پایین ترین آرا از آن حامیان دولت است.

گفتنی است بالاترین میزان رای در این نظر سنجی متعلق به هاشمی رفسنجانی با  بیش از 60 درصد آراء بود.