۹ امضاء تا طرح سوال از احمدی‌نژاد

نویسنده
نازنین کامدار

» دلار در آستانه سه هزارتومان

آغاز هفته در تهران با رکورد شکنی‌های تاریخی قیمت ارز و سکه همراه بود به طوری که در ساعات میانی روز منجر به از دسترس خارج شدن سایت‌های ارائه دهنده قیمت لحظه‌ای ارز و طلا شد و شهروندان ایرانی برای اولین بار در تاریخ دلار ۲۸۸۵ تومانی و سکه یک میلیون و صد هزار تومانی را تجربه کردند. قیمت‌هایی که پیش بینی فعالان بازار از افزایش مجدد آن‌ها در روزهای آتی حکایت دارد و منجر به نگرانی شدید مردمی شده است که با مقرری‌های ثابت خود قرار است در روزهای آتی سونامی جدید قیمت کالا‌ها و مایحتاجشان را تحمل کنند.

همزمان با این افزایش قیمت تاریخی ارز و سکه، مجلس نیز از نزدیک شدن به حدنصاب امضاء برای طرح مجدد سوال از احمدی‌نژاد به دلیل بحران بی‌سابقه ارزی خبر می‌دهد. مجلسی که نمایندگان‌اش قرار است روز سه شنبه جلسه‌ای را برای بررسی راهکارهای کنترل این شرایط بررسی کند و نمایندگان اقتصادی منتقد دولت‌اش، شرایط بی‌سابقه کنونی را زیر سر دولت احمدی‌نژاد می‌دانند.

بر اساس این گزارش، دلار آمریکا در ساعت ۳۰:۱۶ روز گذشته در بازار آزاد ایران به بهای ۲۸۸۵ تومان به فروش رسید. هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم هم ۱۱۴۸۰۰۰ تومان به فروش رسید. واحد پول یورو نیز به ۴۰۰۰ تومان نزدیک شد و بر روی تابلوی صرافی‌ها قیمت آن ۳۷۸۰ تومان درج شد. پوند انگلیس هم با شتابی افسارگسیخته به نزدیکی‌های ۵۰۰۰ تومان نزدیک شد و قیمت تاریخی ۴۷۰۰ تومان را تجربه کرد.

بحران ارزی ایران، روز گذشته در حالی شدتی بی سابقه یافت که مقامات بانک دولتی در هفته گذشته با راه اندازی مرکزی به نام “مرکز مبادلات ارزی” عملا ارز را در ایران سه نرخی کردند و مدعی بودند که با راه اندازی این مرکز، قیمت بازارآزاد کنترل خواهد شد. ادعایی که تا کنون خلاف آن ثابت شده و هر روز بر افزایش سرسام آور قیمت سکه و ارز افزوده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که دلار در بازار آزاد در آستانه قیمت ۳۰۰۰ تومان قرار دارد، رسانه‌های داخلی از تعیین قیمت ارز در مرکز مبادلات با نرخ ۲۳۹۹ تومان خبر داده‌اند.

در اینباره سایت فرارو می‌نویسد: “براساس برآورد مسوولان مرکز مبادله دارندگان و متقاضیان ارز نرخ دلار دو درصد زیرقیمت بازار آزاد ۲۳۹۹۲ ریال برآورد شده است. قیمت انواع ارز در اتاق مبادلات ارزی براساس نرخ‌گذاری بانک مرکزی روز شنبه هشتم مهرماه هر دلار ۲۳۹۹۲ ریال، یورو ۳۰۸۴۴ ریال، درهم ۶۵۳۲ ریال، لیر ۱۳۳۵۶ ریال، روبل ۷۶۹ ریال، روپیه ۴۵۴ ریال، یوان ۳۸۱۸ ریال، ین ۳۰۸ ریال، وون کره ۲۲ ریال است. گفتنی است؛ در این مرکز سفارش وارد‌کنندگان پس از اقدام به ثبت سفارش کالا در کارگروهی مورد بررسی قرار گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت براساس اولویت‌های کالایی آنها را برای دریافت ارز به بانک‌های عامل هدایت می‌کند”.

این سایت هیچ گزارشی از حجم تبادل صورت گرفته در این مرکز منتشر نکرده و تنها به نرخ تعیین شده از سوی بانک مرکزی اکتفاء کرده است.

در همین حال، با افزایش قیمت ها در روز گذشته، بار دیگر پای راه حل های امنیتی به ماجرای بحران ارزی باز شد و خبرگزاری مهر، از “حرکت خزنده یک جریان مشکوک” در بازار برای جمع آوری ارز و سکه خبر داد و خواستار نقش آفرینی نیروهای اطلاعاتی و انتظامی شد.

خبرگزاری مهر نوشته است: “گزارش میدانی از مرکز ارزفروشان تهران از حرکت خزنده و مشکوک عده‌ای برای جمع‌آوری ارزها و سکه‌های موجود در بازار حکایت دارد.گزارش میدانی مهر از ارزفروشان چهارراه استانبول تا میدانی فردوسی تهران نشان می‌دهد که عده‌ای سودجو در حال جمع‌آوری ارز و سکه با قیمت‌های نجومی از بازار هستند تا با توجه به کاهش عرضه ارز به بازار توسط بانک مرکزی، تعیین کننده قیمتها در بازار آزاد باشند. حرکت خزنده این سودجویان در حالی این روزها به اوج خود رسیده است که جای خالی مسئولان نظارتی بانک مرکزی و نیروی انتظامی برای برخورد قانونی با اخلاگران بازار ارز و سکه احساس می‌شود. ساعت ۱۴ شنبه خبرنگار ما برای تهیه گزارش از آشفته بازار ارز و سکه مسیر چهارراه استانبول تا میدان فردوسی تهران انتخاب کرد؛ مسیری که مرکز ارزفروشان تهران است. قدم به قدم این مسیر مملو از دلالان ارزی است و هر کدام از آنان “دلار- دلار” را زمزمه می‌کنند و نمایندگان هیچ دستگاه‌ یا نهاد نظارتی هم در بازار نیستند تا با آنان برخورد قانونی است. اوج دلال بازی ارز و سکه به روبروی سفارت تعطیل شده انگلیس میدان منوچهری پاساژ افشار مربوط می‌شود؛ پاساژی ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری که دهها دلال و بعضا وابسته به برخی صرافان در فضایی کامل متشنج درحال خرید و فروش ارز و سکه به صورت حراجی هستند؛ بدین گونه که در وسط این پاساژ بلندی وجود دارد و چندین نفر که دائما با تلفن همراه خود در حال سخن گفتن هستند، داد می‌زنند “دلار… تومان فروش” یا “سکه… تومان خرید”؛ یک، دو و سه و تمام، معامله انجام شد.این روایتی از این روزهای بازار آشفته ارز و سکه است که تغییرات قیمت در آن لحظه‌ای شده؛ بازاری که سودهای بادآورده هنگفت برای سفته بازان و صرافان متخلف به دنبال شده است”.


گفتنی است، سال گذشته و در فاز اول سونامی قیمت ارز برخوردهای امنیتی از سوی نیروی انتظامی آغاز شد و حتی هرگونه فروش ارز در خیابان از سوی نیروی انتظامی ممنوع اعلام شد.
چندی پس از آن، رئیس قوه قضاییه “اخلال گران بازار ارز” را به اعدام تهدید کرد، اما بازار بی اعتناء به این تهدیدها دلار ۱۰۰۰ تومانی سال ۸۹ را به ۳۰۰۰ هزار تومان رسانده است.

در هفته های اخیر سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات بارها از “برخورد با اخلال گران بازار ارز” دم سخن گفته اند.رسانه های وابسته به این نهاد ها، دو صرافی در دبی را مقصر اصلی بحران تاریخی ارز در ایران معرفی کرده اند. اما در آنسو، نمایندگان مجلس دولت احمدی نژاد را عامل اصلی می دانند و معتقدند که دولت “با اهداف انتخاباتی” سع در جمع آوری نقدینگی بازار و توزیع پول بین شهروندان دارد.

دولت هم در سطح مقامات ارشد سیاسی، مدتی است که سکوت کرده و تنها اتهام های وارد شده را تکذیب می کند.
سکوت محمود احمدی نژاد و اعلام شمس الدین حسینی، سخنگوی اقتصادی کابینه مبنی بر اینکه پاسخگوی بحران ارزی نیست، منجر به افزایش نگرانی راستگرایان مخالف وی شده است.

در همین راستا، سخنگوی فراکسیون طرح‌ها و لوایح مجلس از جلسه مشترک نمایندگان با اعضای این فراکسیون به منظور بررسی قیمت ارز خبر داده است.
حسین‌علی حاجی دلیگانی به فارس گفته است: “فراکسیون کارشناسی طرح‌ها و لوایح جلسه‌ای را سه‌شنبه هفته آینده در محل کمیسیون تلفیق و با حضور همه نمایندگان و کارشناسانی خارج از مجلس برگزار می‌کند. در این جلسه موضوع قیمت ارز در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نمایندگان در این جلسه در اطلاعیه‌ای حمایت خود از طرح فراکسیون در ارتباط با ما‌به‌تفاوت قیمت ارز را اعلام خواهند کرد”.

از دیگر سو، حبیب‌الله برومند، یک نماینده منتقد دولت از فاصله ۹ امضاء تا طرح سوال از احمدی نژاد درباره بحران ارز خبر می دهد.
به نوشته جهان نیوز، وی دیروز گفته است: “تاکنون ۶۴ امضا برای طرح سوال از رئیس‌جمهور جمع آوری شده و تنها ۹ امضا باقی مانده تا طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مطرح شود. به دلیل تعطیلی این هفته مجلس امضاهای باقی مانده از هفته آینده در صحن علنی جمع آوری خواهد شد”.

وی می افزاید: “نوسانات اخیر بازار ارز از مهمترین محور طرح سوال از رئیس‌جمهور است، چراکه پاسخگویی شفافی در این زمینه وجود ندارد. در جلسه‌ای که وزیر اقتصاد و امور دارایی به مجلس فراخوانده شده بود تا در خصوص وضعیت بازار ارز توضیح دهد به جای توضیح گفت من کاره‌ای نیستم. رئیس کل بانک مرکزی نیز حاضر نشد تا در این خصوص به مجلس توضیحاتی ارائه دهد بنابراین در راستای وظیفه خودمان طرح سوال از رئیس جمهور را مطرح کردیم”.

وضعیت بازار ارز درحالی به مرحله ای خطرناک و بی سابقه رسیده که محمود بهمنی، کماکان خوش بین است که می تواند اوضاع را با طرح های متعدد خود در کنترل داشته باشد.

او دیروز و پس از آنکه راه اندازی مرکز مبادلات ارزی به جای کاهش قیمت ها، جهش تاریخی آنها را باعث شد، به خبرگزاری فارس گفته است: “دلیلی ندارد ما شاهد افزایش قیمت ارز باشیم. بازار تا حدودی در حال مقاومت است ولی قطعاً‌ به زودی این مقاومت درهم خواهد شکست‌ چون ما با پشتوانه ارزی قوی وارد مرکز مبادله ارز شده‌ایم.