فقط ۹ هزار میلیارد تومان

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» طلب وزارت نفت از بابک زنجانی وصول شد

خبرگزاری فارس عصر روز شنبه و از قول رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، خبر داد که بابک زنجانی، بدهی دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی خود به وزارت نفت را پرداخت کرده است. این میلیاردر جوان و در پرونده های مربوط به فساد اقتصادی و تخلف مدیران دولتی نام وی به میان می آید، پیش از این اعلام کرده بود که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو از پول فروش نفت را برنگردانده که آن هم در حساب اوست و به دلیل مشکلات تحریم، امکان انتقال آن وجود ندارد. وزیر نفت هم میزان بدهی زنجانی را بیش از دو میلیارد دلار عنوان کرده بود. حالا و بنا به گفته این نماینده مجلس، با احتساب نرخ ارز مرجع، مبلغی نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات وزارت نفت، در اختیار این وزارتخانه قرار گرفته است.

 

“موفقیت بزرگ زنگنه”

وبسایت آینده آنلاین (که پیش از این با نام بازتاب امروز فعالیت می‌کرد و برای نخستین بار از نقش زنجانی در معاملات نفتی پرده برداشت) وصول طلب وزارت نفت را “موفقیت بزرگ زنگنه” دانسته و نوشته است: “وزیر نفت از نخستین روزکاری خود بازپس گیری این بخش از اموال بیت المال را در دستور کار قرار داد و توانست پس از حدود سه ماه، بخش قابل توجهی از طلب وزارت نفت از بابک زنجانی را وصول کند”

بنا به همین گزارش، این مبلغ از محل پولی که از بابک زنجانی در بانک‌های تاجیکستان نگهداری می‌شد، وصول شده و توسط نیروهای برخی نهادها به کشور بازگردانده شده است.  

احتمالا اشاره آینده آنلاین به بانکی در تاجیکستان است که مالکیت آن را بابک زنجانی برعهده دارد. زنجانی به اتهام پول‌شویی به نفع دولت ایران و نقل و انتقال غیرقانونی پول حاصل از فروش نفت، دو سال پیش در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا قرار گرفت، اما از جمله اولین شاکیانی بود که توانست با حکم دادگاه بانک و شرکت نفتی اش را از فهرست تحریم ها خارج کند.

زنجانی پیش از این درباره تاسیس این بانک در تاجیکستان که پیش‌زمینه تاسیس بانکی در مالزی(First Islamic) و دور زدن تحریم‌ها شد، توضیحاتی داده است. او ابتدا از طریق سفیر تاجیکستان در ایران و با انتقال سرمایه ۱۰۴ میلیون دلار به آن کشور، اجازه تاسیس بانک را گرفت، آن هم پس از ملاقات با شخص رییس‌جمهور ترکمنستان، در حالی که به گفته خودش وزارت خارجه هیچ نقشی در این میان نداشته است. او رقم سرمایه‌اش در ترکمنستان را به ۲۰۰ میلیون دلار رسانده و پس از آن تصمیم می‌گیرد که در مالزی بانکی تاسیس کند. او در این زمان به یک فرد معتمد برای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(وابسته به سپاه) تبدیل شده بود که می‌توانست تحریم‌ها را دور بزند.

اما چگونه پای زنجانی به معاملات هنگفت نفتی باز می‌شود؟ خودش در مصاحبه با هفته‌نامه آسمان توضیح می‌دهد: “بچه های شرکت‌های مختلف نفت می‌شنیدند که سیستم ما دارد کار می‌کند. چون حساب باز کردن در بانک های خارج خیلی سخت است. همین الان اگر کسی بخواهد در بانک های خارجی حساب باز کند، باید ۵۰ هزار دلار خرج کند. نفتی ها شنیده بودند که بانک First Islamic دارد این کار را انجام می دهد و یک مجموعه ایرانی است که تندتند پول حواله می کند. از طرفی دیگر ۲۲ بانک در ایران به سیستم من متصل شده بود. هر کس که می‌رفت حتی دو هزار یورو در بانکی حواله می‌کرد، اسم بانک من روی آن نوشته می شد. روی حواله می نوشت فرستنده پول First Islamic Bank. این را همه می‌دیدند.”

کمال دانشیار، رئیس اسبق کمیسیون انرژی مجلس هم متقاضی افتتاح حساب می‌شود و پس از ملاقات با او در قرارگاه خاتم، ارتباط نفتی شکل می‌گیرد. تا جایی که زنجانی به جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و وزیر نفت می‌رود و سابقه آشنایی قدیمی‌اش با رستم قاسمی، وزیر نفت و فرمانده سابق نیروگاه خاتم راه او را بیش از پیش هموار می‌کند. او روشی هم برای دور زدن تحریم فروش نفت ایران ارائه می‌کند که باعث می‌شود حدود ۷۷۰ میلیون یورو به حساب پیمانکاران نفت بریزد. کارمزد درنظر گرفته شده برای او هم “هفت در هزار” بوده است: “ من تاکنون ۱۲ کشتی نفت برده‌ام و فروخته‌ام، می شود حدود ۲۴ میلیون بشکه… به قیمت روز با مهلت پرداخت ۶۰ روزه و ۹۰ روزه. در تاریخ های مقررش هم پول نفت وصول شده و به حساب‌هایشان واریز شده است… ۷ در هزار پول نفت فروخته شده که از طریق بانک من جابه جا می‌شد برایم می‌ماند. برای واسطه گری فروش نفت، پولی به من نمی دادند. هیچ جا هم ننوشتند که بخواهند چنین پولی به من بدهند.”

 

زنجانی: “حرف مفت” می‌زنند

بابک زنجانی، با وجود نقش‌آفرینی بسیار در اقتصاد ایران، تا مدت‌ها ناشناس بود و اخبار مربوط به او کمتر رسانه‌ای می‌شد. اما به نظر می‌رسد او در سال ۹۲ رویه جدیدی درپیش گرفته تا افکار عمومی را مجاب کند که نه یک مفسد اقتصادی بلکه یک “بسیجی اقتصادی”، یک کارآفرین متکی به خود و بی‌نیاز از رانت و حمایت، و دلسوز کشور و مردم است.

او شگردهای منحصر به فردش را برای دور زدن تحریم‌ها، علاوه بر دولت احمدی‌نژاد و سپاه پاسداران در اختیار شهرداری تهران هم قرار داده است. آن گونه که روزنامه شرق خبر داده، شهرداری با بابک زنجانی “تهاتر” کرده و خرید تجهیزات و تامین فاینانس‌های پروژه “صدر” با همکاری زنجانی بوده است.

زنجانی همچنین صفحه فیس‌بوکش را راه‌اندازی کرده و در آن ضمن گلایه مدام از انتشار شایعات توسط رسانه‌ها، اخبار فعالیت‌های ورزشی در باشگاه‌های راه‌آهن سورینت و پرسپولیس و فعالیت‌های فرهنگی مانند سرمایه‌گذاری در ساخت فیلم را به اطلاع مخاطبانش می‌رساند.

او در یکی از آخرین پست‌های فیس‌بوکی‌اش نوشته بود: “این روزها کار ما شده روزی یک خبر بگیریم و یا تکذیب کنیم یا جواب بدیم” اما برخی تکذیب‌های او نیز زیر سوال رفته‌اند؛ از جمله امضای تفاهمنامه‌ای با سعید مرتضوی برای در اختیار گرفتن ده‌ها شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی که اسنادش از سوی رسانه‌ها منتشر شد و در بخش‌هایی از گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس از پرونده مرتضوی در تامین احتماعی نیز، نام بابک زنجانی به چشم می‌خورد.

او تاکید می‌کند که این ادعاها “حرف مفت” است که “کنتور” ندارد و از وزیر “بی‌تدبیر” دولت تدبیر و امید می‌خواهد تا بیش از این به شعور مردم توهین نکند. اشاره میلیاردر جوان و عصبانی این روزها به علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است اما لااقل بیژن زنگنه، وزیر نفت نشان داد که بدهکاری نزدیک به ۹ هزار میلیارد تومانی زنجانی، “حرف مفت” نبوده و پول فروش نفت از واسطه دور زدن تحریم‌ها وصول شد.

به گفته رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، وزارت نفت، پروژه‌های زنجانی در شهرک را به ضمانت گرفته و علاوه بر آن چک تضمینی از شخص زنجانی به میزان بدهی دریافت کرده بود تا تضمین کافی برای رسیدن به مطالباتش به دست بیاورد.