جنجال دیدار هیات اروپایی با ستوده و پناهی

نویسنده
فیروزه متین

» دور تازه حمله راست ها به دولت، لغو سفر هیات فرانسوی

در حالی که رسانه های وابسته به جناح راست و تندرو، و جبهه پایداری، از هر گونه پوشش اخبار درباره رسوایی مالی در سازمان تامین اجتماعی خودداری می کنند، با حضور هیات پارلمانی اروپا در تهران و دیدارشان با نسرین ستوده و جعفر پناهی، پروژه جدیدی برای حمله به دولت کلید خورد.

بهانه این حمله، دیدار هیاتی است که به میزبانی مجلس شورای اسلامی به تهران آمده و با جعفر پناهی و نسرین ستوده فیلمساز و حقوقدان دگراندیش، در محل سفارت یونان گفتگو کردند.

خبر این دیدار را سیدمحمد یثربی مدیرکل تشریفات مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده و گفته است: “تشریفات مجلس هیچ‌گونه اطلاعی از اینکه چه کسی مجوز چنین دیداری را صادر کرده، ندارد و ما فقط برنامه‌های هیئت پارلمانی اروپا در سفر به تهران را تنظیم کردیم و اینکه هیئت پارلمانی اروپا با نسرین ستوده و جعفر پناهی دیدار داشته باشد یا نداشته باشد، ما دخیل نبودیم”.

احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در باره این هیات پارلمانی به مهر، در حالی که خانم ستوده و آقای پناهی را “از فعالین فتنه ۸۸” می خواند گفت “این دیدار پیش از سفر مورد توافق طرفین قرار گرفته بود. پیش از این نیز هیئت پارلمانی اروپا قرار بود تا سفری به تهران داشته باشد اما به دلیل عدم پذیرش شرط این هیئت مبنی بر دیدار با نسرین ستوده و جعفری پناهی از سوی ایران، این سفر انجام نشده بود اما این شرط در جریان سفر اخیر آنها پذیرفته شد و آنها با این این دو نفر دیدار کردند”.

 کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس اما، قبل از دیدارهای این هیات گفته بود:“این هیئت ملاقات‌هایی با شخصیت‌ها و هیئت‌های پارلمانی در تهران خواهند داشت. البته دیدار با شخصیت‌ها و مقامات دیگر نیز از جمله در وزارت امور خارجه در برنامه این هیئت‌ها قرار دارد. در این دیدارها بیشتر مسائل مشترک و گسترش روابط پارلمانی مورد توجه قرار خواهد گرفت. طبعا کسانی که از اروپا و به خصوص مقامات پارلمانی به ایران می‌آیند حرف‌های اپوزیسیون را بسیار شنیده‌اند و باید این بار فرصت بگذارند تا حرف‌های نظام را بشنوند. ما بیشتر تأکید داریم که حرف‌های نظام و کشور در این دیدارها توسط این هیئت‌ها شنیده شود”.

بر اساس این گزارش، در حالی که این هیات با هماهنگی هیات رئیسه مجلس ایران به کشور وارد شده و دیدارهایی نیز که انجام داده بر اساس توافق با هیات رئیسه مجلس است، اعضای جبهه پایداری در مجلس، به جای انتقاد به لاریجانی، نوک پیکان حملات خود را به سمت دولت نشانه گرفته اند.

 جواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری که گفته می شود قرار بود در صورت ریاست جمهوری جلیلی به معاونت وزارت اطلاعات برسد، گفته است: “هیئت پارلمانی اروپا می‌تواند در جریان سفر خود دیدارهایی را با همتایان خود و همچنین مقامات قوای سه‌گانه در ایران داشته باشد اما دیدار با این ۲ نفر، نوعی بدعت در عرصه دیپلماسی و در جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به نگاه برخی مسئولان دولتی به بحث فتنه ۸۸ براورد می‌شد که چنین اقداماتی با حمایت برخی از وزرا و معاونین رئیس‌جمهور و حتی ممکن است با توصیه شخص رئیس‌جمهور اجازه انجام این ملاقاتها داده شود.

این نماینده تندرو هوادار احمدی نژاد گفته “این همان موضوعیست که اکثریت نمایندگان در جریان رأی اعتماد نگران آن بودند. همان گونه که پیش از انجام این سفر نمایندگان هشدار لازم را به مسئولان مربوطه داده بودند بعد از انجام این دیدار که عدم توجه به هشدار نمایندگان را نشان می‌دهد قطعا وزیر امور خارجه به منظور پاسخگویی در ارتباط با این موضوع باید در کمیسیون امنیت ملی حاضر شود و تذکراتی با امضاهای بسیار زیاد به شخص رئیس‌جمهور داده خواهد شد. این قبیل اقدامات همان حاشیه‌سازیهاییست که دولت انجام می‌دهد و ادامه این روند موجب عدم ورود دولت به مسائل اصلی خواهد شد”.

ابراهیم آقامحمدی دیگر عضو جبهه پایداری در مجلس هم گفته است: “من به عنوان عضو کمیسیون امنیت ملی هیچ اطلاعی از این دیدار نداشتم و از طریق رسانه‌ها از وقوع آن مطلع شدم. این دیدار یک اقدام ضدامنیتی است و مجلس از وزارت اطلاعات و خارجه در این‌باره توضیح خواهد خواست”.

آقامحمدی اضافه کرد:” هیئت رئیسه مجلس باید از متولیان این سفر توضیح بخواهد و البته وزرای اطلاعات و امور خارجه نیز باید پاسخگوی این دیدار باشند”.

رضا سراج که گفته می شود از بازجوهای حفاظت اطلاعات سپاه است و صلح نیوز وی را “تحلیل گر مسائل سیاسی” معرفی کرده، در این باره گفته است: “تیم مذاکره کننده هسته ای باید مشخص کنند که آیا دیدار هیات پارلمانی اروپایی با مجرمان امنیتی هم بخشی از توافقات صورت گرفته در ژنو بوده است؟ دیدار هیات پارلمانی اروپایی با مجرمان امنیتی و عوامل فتنه ۸۸ نمی تواند بدون هماهنگی با دولت صورت گرفته باشد بدون شک این دیدار پیش از این از سوی طرف اروپایی به مسئولان دولتی پیشنهاد شده است”.

بنا به تحلیل این مقام امنیتی “دیدار هیات پارلمانی اروپایی با مجرمان امنیتی در راستای طرح آمریکایی ها برای تحت فشار گذاشتن ایران در مورد حقوق بشر و بهانه تراشی به جهت به حاشیه کشاندن مذاکرات ژنو صورت گرفته است. تیم مذاکره کننده هسته ای باید روشن کنند که آیا چنین تضمینی به غربی ها داده اند که از این پس به بهانه های مختلف با مجرمان امنیتی در کشوردیدار کنند و آیا باید منتظر ادامه این دیدارها و گفت گوها و مذاکرات باشیم؟”

 این انتقاد ها در حالی بالا گرفته است که روزگذشته اعلام شد سفر هیات پارلمانی فرانسه به تهران به دلایل نا معلومی لغو شده و پیش بینی می شود که این لغو سفر بی ارتباط با دیدار هیات پارلمان اروپا با نسرین ستوده جعفر پناهی نباشد.

سایت افکار نیوز، با اعلام این خبر به نقل از یک منبع آگاه در تشریفات مجلس گفته است: “این هیات به دلایلی که تا این لحظه به ما اعلام نشده است سفر خود را به تهران لغو و به زمان دیگری موکول کرده است. لغو این سفر از طریق وزارت خارجه به مجلس اعلام شد که به طور حتم دلایل آن نیز از این وزارتخانه پیگیری خواهد شد”.