یارانه ۹ میلیون نفر حذف شد

نویسنده
نازنین کامدار

» برای صرفه جویی ۵۰۰۰ میلیاردی

با مشخص شدن قیمت نفت در بودجه سال ۹۴ ،دولت و مجلس راهکار کاهش کسری بودجه را در قطع یارانه خانوارهایی دیده‌اند که بنا به تشخیص این دو نهاد، ماهانه بیش از دو میلیون و پانصد هزار تومان درآمد دارند.

بنا به نوشته خبرگزاری‌های داخلی، با وجود مطرح بودن دو سناریو در کمیسیون تلفیق که یکی بر ادامه پرداخت یارانه نقدی با رقم ۳۰ هزار تومان و دیگری بر قطع یارانه ثروتمندان از طریق شناسایی دهک‌های پردرآمد تاکید داشتند، حالا قرار شده افرادی که بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند، از فهرست یارانه بگیران ماهانه ۴۵۵۰۰ تومانی حذف شوند.

خبر این تصمیم را محمد مهدی مفتح، مخبر کمیسیون تلفیق در حاشیه جلسه علنی دیروز اعلام کرده و از توافق کامل دولت و مجلس در این زمینه خبر داده است.

او گفته است: “موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه تغییر پیدا کرد و جایگزین لایحه دولت شد؛ جلسه‌ای که با حضور آقای نوبخت برگزار شد و ایشان نیز به صورت صریح و روشن مصوبه کمیسیون را تأیید کردند”.

وی افزوده: “طبق مصوبه این کمیسیون درآمد حاصل از اجرای هدفمندی در سال ۹۴، ۴۸ هزار میلیارد تومان است، این اعتبار از محل اصلاح قیمت‌ها باید کسر شود، این‌‌ همان درآمدی است که دولت نیز آن را لحاظ کرده بود. طبق این مصوبه مقرر گردید ۵ هزار میلیارد تومان موضوع ماده ۸ قانون هدفمندی برای کمک به بخش تولید، بهبود حمل و نقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی، خدماتی و مسکونی هزینه شود. همچنین مقرر گردید ۱۰ درصد از درآمد هدفمندی یعنی مبلغ ۸.۴ دهم هزار میلیارد تومان در حوزه بهداشت و درمان هزینه شود. قرار شده است تا مبلغ ۳۷ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی موضوع ماده ۷ قانون هدفمندی هزینه شود بدان معنا که مشخص بشود چه افرادی می‌توانند یارانه بگیرند. طبق این مصوبه کلیه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی مشمول دریافت یارانه هستند. همچنین عشایر و خانوارهای ساکن در روستا یارانه می‌گیرند. بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی مشروط به این‌که مستمریشان حداکثر ۵.۲ میلیون تومان باشد مشمول دریافت یارانه می‌شوند، این بدان معناست کسانی که کمتر از ۵.۲ میلیون تومان مستمری می‌گیرند می‌توانند یارانه دریافت کنند. کلیه خانوارهایی که برای سازمان هدفمندی محرز شود که درآمد ماهیانه‌شان کمتر از ۵.۲ می‌لیون تومان است نیز مشمول دریافت یارانه خواهند شد”.

در همین حال، خبرگزاری ایسنا نیز در گزارشی تعداد احتمالی محرومان از یارانه در سال جدید را ۹ میلیون نفر، یعنی‌‌ همان عددی که پیش از این نیز زمزمه قطع یارانه‌شان مطرح بود، دانسته و نوشته است: “با مصوبه اخیر کمسیون تلفیق مجلس، سقف منابع توزیعی یارانه نقدی و غیر نقدی که همواره به صورت نقدی پرداخت شده است از حدود ۴۲ هزار میلیارد تومان پیشنهادی در لایحه بودجه به ۳۷ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. ریزش ۵۰۰۰ میلیارد تومانی منابع توزیعی برای یارانه نقدی نشان می‌دهد که دولت برای توازن هزینه‌ای در این بخش در سال آینده باید یارانه حدود ۹ میلیون نفر را حذف کند تا توان پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی تا انتهای سال را با همین ۳۷ هزار میلیارد تومان داشته باشد. یک حساب و کتاب سرانگشتی نشان می‌دهد که ۵۰۰۰ میلیارد تومان حدف شده در کل سال، تامین کننده حدود ۴۱۶ میلیارد تومان از منابع یارانه نقدی توزیع شده در هر ماه است. براین اساس اگر این ۴۱۶ میلیارد حذف شده بر رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی یارانه نقدی هر نفر در ماه تقسیم شود نتیجه حدود ۹ میلیونی را به همراه دارد که نشان می‌دهد در هر ماه ۹ میلیون نفر از لیست یارانه بگیران حذف خواهند شد”.

برآورد ایسنا از حذف ۹ میلیون نفر از یارانه بگیران از ابتدای سال آینده در حالیست که پیش از این به دولت بابت حذف نکردن این یارانه بگیران انتقاد می شد و برخی سایت های اصولگرا دولت را متهم می کردند که به دلیل انگیزه های انتخاباتی، مایل به حذف ۹ میلیون یارانه بگیر نیست.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در برابر این ادعا گفته بود: “حذف ثروتمندان باید عادلانه باشد و اگر مجلس به ما بگوید که یارانه های چه کسی را حذف کنیم ما آن را اجرا می کنیم. دولت قصد ندارد در مقابل قانون گردن کشی و ایستادگی کند اما نمی شود که مجلس کلی گویی کند و بگوید که یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کنیم؛ چراکه ما اطلاعاتی از این ۳۰ میلیون نفر نداریم مجلس به ما لیست بدهد تا ما یارانه ثروتمندان را حذف کنیم”.

همزمان با خبر قطع یارانه خانوارهایی با بیش از ۲و نیم میلیون درآمد، احد رستمی مدیر کل دفتر مطالعات و رفاه اجتماعی وزارت کار و رفاه اجتماعی از توزیع مرحله سوم بسته غذایی به ۹ میلیون نفر از مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی خبر داده است.

او گفته : “توزیع مرحله سوم سبد حمایتی غذایی آغاز شده است. همزمان با این مرحله سبد توزیع مرغ هم شروع شده و خانوار‌ها علاوه بر بسته حمایت غذایی می‌توانند سهمیه‌ای که برای آن‌ها در نظر گرفته شده را دریافت کنند. در حال حاضر ۹ میلیون نفر در قالب سه میلیون خانوار شامل این طرح شدند. این خانوار‌ها شامل خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند. البته علاوه بر این خانوار‌ها، خانوارهایی که وزارتخانه تشخیص می‌دهد دچار سوء تغذیه هستند هم تحت پوشش قرار می‌گیرند. کارت الکترونیکی متصل به حساب یارانه‌ای خانوار‌ها شارژ شده و این خانوار‌ها با مراجعه به فروشگاه‌های طرف قرارداد که شامل فروشگاه‌های اتکا، رفاه، اسکاد، امکان، تعاونی روستایی و فروشگاه شهروند می‌شود مراجعه و کالا‌ها را خریداری کنند. این اعتبار برای اقلام در نظر گرفته شده قابل برداشت است”.

 وی افزوده است: “برای هر خانواده به ازای دو نفر اول نفری ۳۰ هزار تومان و به ازای هر فرد اضافه ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. یعنی خانواده دو نفره ۶۰ هزار تومان و خانواده چهار نفره ۸۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. سقف این مبلغ ۱۲۰ هزار تومان است یعنی خانوارهای هشت نفره و بالا‌تر نهایتا ۱۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند”.