سومین توقیف ۹ دی و توقف
رمز عبور در شماره هشتم

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» دو نشریه تندروی مخالف دولت از انتشار بازماندند

در کمتر از یک روز، دو نشریه اصولگرا توقیف شدند. توقیف هفته‌نامه ۹ دی، تریبون غیر رسمی جبهه پایداری از سوی هیات نظارت بر مطبوعات صورت گرفته اما درباره توقیف نشریه رمز عبور، هیچ جزییاتی منتشر نشده و تنها خبرگزاری فارس به نقل از “یک منبع آگاه” خبر داده که مرجع صدور حکم توقیف، دادستانی تهران بوده است.

هفته‌نامه تندروی ۹ دی که پیش از این هم دو بار و برای مدت کوتاهی توقیف شده بود با مدیریت حمید رسایی، نماینده مجلس و از مخالفان شناخته شده دولت روحانی منتشر می‌شود. او مدعی سرکوب منتقدان از سوی دولت شده و وعده داده که این بار هم موفق به انتشار مجدد نشریه‌اش خواهد شد. اما در مورد رمز عبور حدس زده می‌شود که انتخاب عکسی از میرحسین موسوی روی جلد و اشارات متعدد به کروبی و موسوی در پرونده‌ای ویژه که در شماره ۸ این نشریه به چاپ رسیده، باعث توقیف شده باشد. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی به رسانه‌ها دستور داده که از انتشار عکس و نام “سران فتنه” خودداری کنند.

 

“مطهری عقده‌ای است؛ هاشمی در خط امام نبود”

رمز عبور با مدیریت کاوه اشتهاردی و سردبیری حسن روزی‌طلب منتشر می‌شد؛ اولی یکی از مدیران روزنامه ایران در دولت احمدی‌نژاد و دومی روزنامه‌نگار حامی احمدی‌نژاد است که سابقه دبیری سرویس سیاسی روزنامه ایران و سردبیری وبسایت رجانیوز را در کارنامه دارد. رمز عبور نام ویژه‌نامه‌های روزنامه ایران در دوران احمدی‌نژاد بود که با انتشار مطالبی تند و بی‌پروا، به مخالفت با جنبش سبز و دولت‌های خاتمی و هاشمی می‌پرداخت و از دولت محمود احمدی‌نژاد دفاع می‌کرد. اشتهاردی با این نام مجوز انتشار نشریه جداگانه‌ای را گرفت و از اسفند ۹۲ با همکاری روزی‌طلب همان رویه سابق را در پیش گرفت. رمز عبور اگرچه عنوان هفته‌نامه داشت اما در طول مدت انتشار تنها ۸ شماره منتشر شد.

در سرمقاله شماره اول به صراحت عنوان شده بود که “ما «رمز عبوری‌ها» احساس می‌کنیم که اتفاق‌های ناخوشایندی در سپهر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی کشور پس از روی کار آمدن دولت آقای روحانی رخ داده است”. روزی‌طلب در این مقاله نوشته بود که دولت روحانی برخلاف رویه دولت خاتمی، از رویه دولت هاشمی استفاده می‌کند که در دیدار با رهبری و در مقابل خواست‌های او می‌گویند چشم، اما بعدا کار خودشان را می‌کنند!

او همچنین دولت یازدهم را “دولت اطلاعاتی” نامیده و مدعی شده که “حسین فریدون، محمد نهاوندیان، حسام آشنا، علی یونسی، رضا صالحی امیری، محمد شریعتمداری، محمد فروزنده و … دولتی در سایه را تشکیل داده‌اند که مقدرات اصلی دولت یازدهم را تعیین می‌کنند. این مساله موجب شده است تا تصمیمات کلیدی وزارت‌خانه‌ها در نهاد ریاست‌جمهوری گرفته شود و وزرا تنها منشی کم‌اختیار برای اجرای این تصمیمات باشند”.

در آخرین شماره هم که با تیتر “ناگفته‌های حصر” و عکسی از میرحسین موسوی منتشر شده، مطالب جنجالی زیادی علیه هاشمی رفسنجانی، علی مطهری و سران جنبش سبز طرح شده بود. در ادامه پرونده‌سازی‌های مرسوم این نشریه ادعا شده که موسوی و رهنورد و کروبی در منزل‌های مجلل خود زندگی راحتی دارند و به دلیل ترس از رودررو شدن با مردم، چندان در اماکن عمومی ظاهر نمی‌شوند. ادعاهای عجیبی مثل قرق کردن سه بار در هفته استخر انقلاب برای کروبی و سفر به شمال و یا درخواست دریافت نان گرم و تازه برای سه بار در روز از سوی موسوی، از دیگر موارد این پرونده است.

همچنین حصر، تصمیم شورای عالی امنیت ملی معرفی شده که در جلسه‌ای با حضور حسن روحانی، “به اتفاق آرا” گرفته شده است. سردار نائینی، دبیر “ستاد بزرگداشت حماسه ۹ دی” هم در گفت‌وگو با این نشریه پا را فرا‌تر گذاشته و مدعی است که روحانی از روز اول حصر تا به امروز، مدافع این تصمیم بوده و اگر بخواهد می‌تواند به حصر پایان بدهد اما احتمالا به دلیل حذف رقیب و مهیا شدن فرصت یکه‌تازی چنین نمی‌کند.

گفت‌وگو با حمید روحانی هم یکی از بخش‌های جنجالی پرونده‌ای دیگر است که تلاش دارد هاشمی رفسنجانی را در تقابل با آیت‌الله خمینی و آیت‌الله خامنه‌ای تصویر کند. سید حمید روحانی، تاریخ‌نگار طرفدار حاکمیت و منتقد قدیمی هاشمی و منتظری در این مصاحبه مدعی شده که “آقای هاشمی از اول هم در خط امام نبود. فرقش با امثال آقای کروبی این است که آقای کروبی از اول تا حدی به اندیشه‌های امام اعتقاد داشت، البته خیلی هم خط امام را نشناخته بود چون امام را ندیده بود، اما به آنچه که فهمیده بود، اعتقاد داشت. اما به نظرم ریشه اندیشه آقای هاشمی به جبهه ملی و نهضت ملی شدن صنعت نفت برمی‌گردد. این جور نبود که واقعا جذب در اندیشه‌های امام باشد. شاید از اول هم آن گونه که شاید و باید به اندیشه‌های امام اعتقاد نداشت و عملی نمی‌دانست”.

او همچنین علی مطهری را فردی عقده‌ای معرفی می‌کند: “فکر می‌کند اگر پدرش زنده بود، الان او باید به عنوان فرزند رهبر در جامعه حضور داشته باشد. حالا شاید از خدا گله دارد که چرا این اتفاق افتاده و پدرش را از دست داده یا از جامعه گله دارد. این عقده به نحوی سرباز می‌کند.”

 

رسایی: شکر که اجازه می‌دهند نفس بکشیم

هفته‌نامه ۹ دی این هفته با تیتر “کمک کلیدی بابک زنجانی به ستاد بنفش” منتشر شد که ادعا می‌کرد بابک زنجانی در ایام تبلیغات انتخابات به ستاد روحانی، ۵ میلیارد تومان کمک کرده و کمک ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومانی محمدرضا رحیمی به برخی نمایندگان در مقابل آن اصلا به حساب نمی‌آید.

رجانیوز دلیل توقیف این نشریه را “افشای ماجرای کمک ۵ میلیاردی به ستاد بنفش و همچنین پرسش از سرنوشت مدیر درگیر در پرونده جیسون رضائیان” اعلام کرده است. همچنین حمید رسایی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد: “توقیف هفته نامه ۹ دی چیز عجیبی نیست و اتفاقی بود که با توجه به روحیه حاکم بر دولت آقای روحانی توقع آن را داشتیم. در روزهای آینده هم روند قانونی را پیگیری می کنیم و با دفاع مستدل و حقوقی از هفته نامه انشاء الله ۹ دی را مجددا منتشر خواهیم کرد و خاری در چشم آنها که عصبانی هستند باقی خواهیم ماند.”

او به کنایه گفته است: “توقیف یک هفته نامه از سوی وزارت ارشاد این دولت عجیب است؟ هنوز جای شکرش باقی است که این دولت کم تحمل اجازه می دهد تا منتقدانش نفس بکشند.”

هیات نظارت بر مطبوعات با انتشار جزییات “تخلفات” این نشریه، دلیل صدور حکم توقیف را “شائبه اهانت به امام راحل (ره)” ؛ مغایرت با “سیاست‌های هسته‌ای نظام در حوزه هسته‌ای” و “سیاه‌نمایی” در برخی مطالب عنوان کرده است. “بی‌توجهی به شش تذکر هیات نظارت در یک سال گذشته” از دیگر موارد مورد استناد برای توقیف بوده است.

هفته‌نامه ۹ دی، رسانه‌ای که به مدیریت حمید رسایی، نماینده تهران منتشر می‌شود، یکی از پایگاه‌های رسانه‌ای اصولگرایان تندرو است. این هفته نامه که نام خود را از راهپیمایی حکومتی ۹ دی ۱۳۸۸ در “حمایت از نظام و رهبری” گرفته، نخستین بار در خرداد ماه ۱۳۹۰ توقیف شد. دلیل توقیف، انتشار مطالب اقتصادی (که در مجوز نشریه نبوده‌است) و انتشار کاریکاتوری از محمد خاتمی بدون لباس روحانیت عنوان شد اما رسایی دلیل اصلی را “انتقادات صریح از مشایی و جریان ساکتین فتنه” دانست.

دومین توقیف این هفته‌نامه در اسفند ماه سال گذشته صورت گرفت و در مستندات فراوانی که برای آن اعلام شد، توهین و تهمت به دولت و شخص حسن روحانی نیز وجود داشت. این توقیف اعتراضات فراوانی از سوی اصولگرایان به دنبال داشت و حتی چندین نماینده مجلس آن را ناشی از تحمل کم دولت در شنیدن انتقادات تفسیر کردند. ۱۶۰ نماینده مجلس نیز به همین دلیل به وزیر ارشاد تذکر دادند که در نوع خود بی‌سابقه بود.

اما با گذشت حدود یک ماه از ابلاغ حکم توقیف، رسایی موفق شد تا حکم علیه رسانه خود را ملغی کند و در وعده انتشار مجدد، با کنایه، رفع توقیف ۹ دی را برای آقایان هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و علی جنتی خبری خوش دانست.