سهمیه بنزین کاهش می یابد
قیمت آن افزایش

نویسنده
نازنین کامدار

» جزئیات تازه از بودجه ریاضتی

در حالی که دولت مقررات سفت و سختی را درباره کاهش سهمیه های بنزین در پیش گرفته و سهمیه نوروزی را لغو و سهمیه تاکسی ها را کاهش داده، نمایندگان مجلس روز گذشته و در جریان دومین روز از بررسی بودجه سال ۹۴، با افزایش بهای حامل های انرژی از جمله بنزین موافقت کردند. به این ترتیب از ابتدای سال آینده قیمت بنزین آزاد به جای ۱۰۰۰ تومان، ۱۰۵۰ تومان و بهای بنزین سهمیه‌ای به جای ۷۰۰ تومان، ۷۵۰ تومان محاسبه خواهد شد.

در این جلسه حتی پیشنهاد تعیین نرخ بر اساس قیمت فوب خلیج فارس نیزمطرح شده که با مخالفت غلامرضا تاج گردون رئیس کمیسیون تلفیق، رای نیاورده است.

خبرگزاری‌های داخلی درباره مصوبات سوختی دیروز مجلس نوشته‌اند: “نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای بررسی جزئیات لایحه بودجه سال ۹۴ با افزایش ۵ درصد و قیمت هر لیتر فراورده‌های نفتی برای توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین و توزیع فراورده‌های نفتی موافقت کردند”.

به نوشته این رسانه‌ها، در بند «ی» تبصره ۲ بودجه ۱۳۹۴ که دیروز به تصویب رسید، آمده است: “شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مکلف است نسبت به نوسازی و توسعه شبکه خطوط لوله انتقال نفت خام و می‌عانات گازی و فرآورده‌های نفتی و تأمین منابع مالی سهم دولت در توسعه پالایشگاه‌ها و زیرساخت‌های تأمین، ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده‌ اقدام کند و منابع مورد نیاز را از محل افزایش پنج درصد (۵%) به قیمت هر لیتر فرآورده‌های نفتی تأمین و پس از واریز به خزانه تا سقف پانزده هزار میلیارد (۰۰۰. ۰۰۰. ۰۰۰. ۱۵۰۰۰) ریال به مصرف برساند. این منابع جزء درآمد شرکت محسوب نمی‌گردد و معاف از مالیات است”.

نرخ جدید فراورده های نفتی در سال ۹۴ نیز به شکل زیر در رسانه ها منعکس شده است: جدول نرخ فراروده‌های نفتی در سال ۹۴ عنوان قیمت فعلی قیمت جدید

قیمت فعلی بنزین سهمیه‌ای/لیتر ۷۰۰ تومان ۷۳۵ تومان

۷۰۰ تومان بنزین آزاد/لیتر ۱۰۰۰ تومان ۱۰۵۰ تومان

۱۰۰۰ تومان نفت سفید/لیتر ۱۵۰ تومان ۱۵۷. ۵ تومان

۱۵۰ تومان نفت کوره سوخت حرارتی/لیتر ۲۵۰ تومان ۲۶۵ تومان

۲۵۰ تومان گاز مایع /هر کیلو ۲۱۰ تومان ۲۲۰. ۵ تومان

۲۱۰ تومان گازوئیل سهمیه ای/لیتر ۲۵۰ تومان ۲۶۲ تومان

۲۵۰ تومان گازوئیل آزاد/لیتر ۵۰۰تومان ۵۲۵ تومان

۵۰۰تومان

 

مصوبه دیروز مجلس که منطقا بر افزایش گرانی و تورم عمومی تاثیر خواهد گذاشت، در حالی است که سایت الف، تاکیدات مکرر مقامات دولتی مبنی بر عدم افزایش قیمت بنزین در سال ۹۴ را یاد آورد شده است.

این سایت، پس از درج نرخ های جدید، نوشته است: “در طول چند هفته گذشته مسئولان مختلف دولت تدبیر و امید با رد هر گونه سناریوی افزایش دوباره قیمت بنزین برای سال آینده، تاکید می کردند که دولت فعلا برنامه ای برای گرانی دوباره بهای بنزین ندارد”.

 

این افزایش قیمت‌ها در حالیست که در مجلس پیشنهاد افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت بنزین که معادل فوب خلیج فارس است نیز مطرح شده بود که غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با این پیشنهاد مخالفت کردو گفت: «ما نمی‌توانیم قیمت بنزین ۷۰۰ تومانی را در شرایط تورمی به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تومان افزایش دهیم، بنده همین پیشنهاد را در کمیسیون تلفیق دادم اما نمایندگان معتقد بودند مردم نمی‌توانند بیش از این فشار تحمل کنند و به جای آن مصوبه‌ای داشتیم که یارانه نقدی افرادی که ۵.۲ میلیون تومان در ماه حقوق می گیرند قطع شود”.

جالب اینجاست که همزمان با افزایش قیمت بنزین، سهمیه ها نیز کاهش یافته است.

در همین باره، علیرضا فیض‌بخش رئیس ستاد مدیریت سوخت کل کشور در یک نشست خبری اعلام کرده است: “از ابتدای اسفند ماه سهمیه تاکسی‌های بین شهری به میزان ۲۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. سهمیه تاکسی‌های بین شهری پیش از این ماهانه ۹۰۰ لیتر بود که قرار است از ابتدای اسفند ماه سهمیه بنزین تاکسی‌های بنزین سوز به ۷۵۰ لیتر و تاکسی‌های دوگانه‌سوز به ۵۰۰ لیتر کاهش پیدا کند”.

او افزوده است: “همانند سال گذشته برای ایام نوروز سهمیه ویژه در نظر نگرفته‌ایم و خودور‌ها‌‌ همان سهمیه ۶۰ لیتر خود را دریافت خواهند کرد. هم اکنون ۱۵ میلیون کارت سوخت خودروهای گازوئیل‌سوز و بنزینی در کشور وجود دارد که از این میزان ۸۰۰ هزار کارت سوخت مخصوص خودروهای دیزلی و مابقی مربوط به موتورسیکلت‌ها و خودروهای بنزینی است. از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ میلیون کارت سوخت مربوط به موتورسیکلت‌ها، خودروهای بنزینی و گازوئیل‌سوز ابطال شده است”.