مهارت خلبان جان ۹۰ مسافر را نجات داد

نویسنده

۹۰ مسافر که صبح روز شنبه با پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر ساعت ۲۰: ۷ دقیقه از فرودگاه مهرآباد به سمت رشت حرکت کرده بودند، علی‌رغم دوبار پرواز به رشت به دلیل نقص فنی هواپیما و سپس شرایط نامساعد جوی به فرودگاه مهرآباد بازگشتند.

پرواز شماره ۲۴۳ ایران ایر که با هواپیمای فوکر ۱۰۰ انجام شد به دلیل نقص فنی نتوانست در فرودگاه سردار جنگل رشت بنشیند و ساعتی بعد، پس از مشخص شدن عدم امکان تعمیر این هواپیما در کوتاه مدت،مسافران به فوکر ۱۰۰ دیگر منتقل شدند و با‌‌ همان کادر به سوی رشت پرواز کردند. اما بار دوم هم امکان رسیدن به مقصد برای هواپیما و مسافران‌اش ممکن نشد. یکی از مسافران این هواپیما می‌گوید: “هرچند مسافران پرواز به دلیل مشکلات ایجاد شده و معطلی چند ساعته ناراحت بودند و اعتراض داشتند اما تعداد زیادی از آن‌ها از خلبان هواپیما تشکر کردند که با خونسردی،ایجاد فضای آرام،استفاده از راهکار مناسب، بحران ایجاد شده را مدیریت کردند تا مسافران دچار وحشت نشوند. چون ریسک فرود در هر دوبار می توانست جان ۹۰ مسافر را به خطر بیاندازد که خلبان فوکر۱۰۰ چنین کاری را انجام نداد.”

شرکت ایران ایر  بعد از انجام دو پرواز به سمت رشت که هیچکدام به مقصد نرسید وجه بلیت مسافران را به آن‌ها بازگرداند. هرچند که به آن‌ها اعلام شده بود این امکان وجود دارد که مسافران برای بار سوم به سمت مرکز استان گیلان پرواز کنند . خبری که با تجربه دو پرواز قبلی با هواپیمایی که ۱۸ سال است دیگر تولید نمی شود مسافران را خوشحال نکرد و در نتیجه آن‌ها از فرودگاه خارج شدند.