سال ۹۱؛ زندگی صددرصد گران تر می شود

نویسنده
نازنین کامدار

» بی اعتنایی دولت، شوک مردم

در هفته اول پس از تعطیلات سال نو، افزایش قیمت تمامی کالاها و خدمات از جمله گوشت مرغ و تخم مرغ، میوه، کرایه تاکسی، لبنیات و حتی خودرو های داخلی، شهروندانی را که احمدی نژاد به آنها وعده واریز مابه التفاوت 28 هزار تومانی یارانه ها در فاز اول و دوم طر هدفمندسازی را داده است، شوکه کرد.

بنا به گزارش های رسانه های داخلی، افزایش بی سابقه قیمت کالاها و خدمات در حالی روی داده که هنوز دولت درباره افزایش حامل های انرژی و سوخت تصمیمی اتخاذ نکرده و بازار اجاره مسکن که به نوشته سایت ایلنا با رشد 100 در صدی در سال جدید مواجه است، به حرکت در نیامده.
گرانی کالاهای مصرفی و خدمات در حالی در ابتدای سال موسوم به “تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی”، روی داده که به گفته وارد کنندگان، قیمت تمام شده کالا ها بر اساس “انفجار ارزی” سال گذشته، موج دومی خواهد بود که از اواسط اردیبهشت گریبان اقتصاد ایران را خواهد گرفت.
قیمت هایی که باعث قرار گرفتن بیش از 70درصدی جامعه کارگری زیر خط فقر شده، هر چند دولت مدعی است نرخ تورم چیزی در حدود 21 درصد است. رقمی که حتی فروشندگان سوپرمارکت هایی که دیروز شیر پاکتی را هر لیتر 1250 تومان فروختند نیز آن را جدی نمی گیرند.
بنا به نوشته سایت “خانه ملت”، سیدناصر موسوی‌لارگانی، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس در باره رشد 100 درصدی قیمت ها گفته است: “آقای بهمنی را به مجلس آوردیم که توضیح بدهد اما توجیه کرد.70 درصد مردم با درآمدی که در وضعیت فعلی دارند تنها می‌توانند خوراک و پوشاک خود را تامین کنند، بخصوص در چند ماه اخیر تقریبا با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها روبرو شدیم، از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ تورم را ۲۱ درصد اعلام می‌کند و این موضوع برای مردم قابل قبول نیست”.
علی دهقان کیا، عضو هیات مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران نیز درباره کارگران زیر خط فقر به ایلنا گفته است: “۷۰ درصد از کارگران زیر خط فقر زندگی می کنند. نرخ سبد هزینه خانوار کارگری، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، اما نرخ دستمزد سال جاری کارگران بدون در نظر گرفتن این موضوع محاسبه شده است”.
موج گرانی هفته اول “سال تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی”، طیف وسیعی از کالاها خدمات از مرغ و گوشت تا خودرو و لوازم خانگی را شامل می شود.
در میان افزایش قیمت ها اما، رکورد را میوه های نوبرانه ای چون زردآلو با قیمت هر کیلو 20000 تومان و چاغاله بادام به قیمت هر کیلو 40000 تومان از آن خود کرده اند.
در اینباره سایت آفتاب می نویسد: “بررسی‌های میدانی نشانگر این است که قیمت هر کیلوگرم چاغاله بادام در مناطق مختلف شهر بسیار متفاوت است و البته کیفیت‌ها نیز به مراتب تغییر می‌کند، اما این میوه در میدان کاج سعادت‌آباد به قیمت هر کیلوگرم 40 هزار تومان عرضه می‌شود و در مناطقی از نارمک هم قیمتی در حدود 30 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم دارد. قیمت هر بسته توت فرنگی که معمولا وزنی بین 100 تا 120 گرم دارد، نیز از 2500 تومان تا 5000 تومان متغیر است. زردآلو هم در برخی مغازه‌های شمال شهر تهران به قیمت هر کیلوگرم 20 هزار تومان عرضه می‌شود که البته برای اینکه این قیمت به چشم مشتریان نیاید، تعدادی از آن در ظرف‌‎های کوچک بسته بندی شده است و به همین دلیل هم، هر بسته قیمتی معادل 5 تا 6 هزار تومان دارد”.
درباره وضعیت میوه، علی حاج فتحعلی به ایسنا گفته است: “ورود محصولات وارداتی به کشور باعث شد علاوه بر اینکه قیمت این نوع محصولات نسبت به نوع داخل افزایش چند برابر داشته باشد میوه‌های داخلی نیز در انبار‌ها فاسد شود. در حال حاضر هر کیلوگرم سیب خارجی چهاربرابر سیب ایرانی و پرتقال خارجی بیش از ۲ برابر پرتقال داخلی در میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. در حال حاضر هر کیلوگرم سیب فرانسوی چهار هزار و سیب ایتالیایی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و سیب ایرانی یک هزار تومان در میادین تره‌بار عرضه می‌شود، همچنین یک کیلوگرم پرتقال خارجی به قیمت سه هزار و پرتقال داخلی هزار تومان به فروش می‌رود. “
او افزوده است: “در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است چنین وارداتی هیچ معنی و مفهومی ندارد چرا که اولین ضربه آن به تولید ملی است”.
علاوه بر این، قیمت نان نیز قرار است به طور رسمی آزاد شود و معلوم نیست در آنصورت بهای سنگک 1000 تومانی و بربری 500 تومانی چه خواهد شد.
البته در صف های نان قبل از آنکه آزادسازی قیمت صورت گیرد، گمانه زنی ها آغاز شده و پیش بینی شهروندان از قیمت نان سنگک بین 1200 تا 1500، بربری 800 تومان است.

شوک قیمتی در حدی است که حتی داد خبرگزاری فارس، نزدیک به نیروهای امنیتی نظامی هم درآمده و طی گزارشی از افزایش قیمت ها چنین نوشته است: “موز ۱۵۵۰ تومانی 3000، مرغ ۳۹۵۰ تومانی 5500 تومان، برنج هندی ۲۲۰۰ تومانی 3000 تومان، پرتقال ۱۷۰۰ تومانی 3000 تومان به فروش رسید”.

علاوه بر جهش قیمتی نان و مرغ و میوه، رئیس جامعه دامپزشکان از افزایش قریب الوقوع قیمت تخم مرغ خبر داده و به فارس گفته است: “در حال حاضر قیمت تخم مرغ حدود ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است که این قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده برای تولیدکنندگان است. به تبع این شرایط، جوجه ریزی توسط تولیدکنندگان به شدت کاهش یافته که این مسئله می‌تواند در ماه‌های آتی خطرناک باشد. در صورت ادامه شرایط کنونی و عدم امکان تامین نهاده‌های دامی، پیش بینی می‌شود با کاهش جوجه ریزی و توقف آن، در ماه‌های آتی با مشکل کمبود تخم مرغ و افزایش قیمت آن در بازار مواجه شویم”.

کرایه های تاکسی نیز از دیروز با 15 الی 20 درصد افزایش همراه بوده و آنطور که سایت فرارو گزارش داده، حیرت مسافران را در پی داشته است: “مسافران تاکسی روز بعد از تعطیلات را با افزایش قیمت کرایه ها آغاز کردند، این درحالی است که مسئولان تاکسیرانی تاکید دارند با هرگونه افزایش قیمت پیش از تصویب نهایی در شورای شهربرخورد می کنند. هرچند شورای شهر تهران در روزهای پایانی سال 90 تصمیمی برای افزایش قیمت کرایه های حمل و نقل عمومی نگرفت اما مسافران تاکسی امروز بیش از روزهای دیگر بر سر کرایه ها چانه زدند.برخی رانندگان تاکسی برای کوتاه ترین مسافت ورودی 400 تومان را از مسافران می گرفتند و افزایشی 15 درصدی به طور غیر رسمی در بازار جا به جایی ها تاکسی رخ داده بود “.

بنا به نوشته ایلنا، قیمت مسکن نیز با وجود آنکه بازارش هنوز به تحرک در نیامده با رشد 100 درصدی مواجه است.

ایلنا می نویسد: “با ورود دولت به بخش مسکن کشور در حالی که ۹۳ درصد بخش تولید مسکن در اختیار بخش خصوصی بود سرمایه‌های بخش خصوصی از بخش مسکن کشور خارج شد. در مقایسه با دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ کمترین تولید مسکن در سه سال اخیر را داشتیم، از طرفی نقدینگی به سمت بازارهای طلا و سکه افزایش یافت. در سال ۹۱ بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درصد در بخش مسکن افزایش قیمت خواهیم داشت. رفتار دولت با پروژه مسکن مهر غلط بود و برای اجرای این پروژه باید بدون تبلیغ وارد می‌شد اما این تبلیغ‌ها حضور ۹۳ درصدی بخش خصوصی را از بین برد و سرمایه‌های بخش خصوصی از بخش مسکن کشور خارج شد”.

قیمت خودرو نیز بنا به گزارش ها بین 1 تا 14 میلیون افزایش داشته است.

در اینباره سایت آفتاب در گزارشی نوشته است: “هم اکنون هر دستگاه پژو 206 معمولی با 700 هزار تا یک میلیون تومان افزایش نسبت به سه هفته پیش، با قیمت 15 میلیون و 900 هزار تومان در مدل 90 و 16 میلیون و 700 هزار تومان در مدل 91 معامله می‌شود. همچنین نوع صندوقدار این خودرو با افزایش یک میلیون تومانی طی ۳ هفته اخیر، در مدل 90 با قیمت 22 میلیون تومان و در مدل 91 با قیمت 24.5 تا 25 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. تندر 90 نیز از جمله خودروهای داخلی است که این روزها با افزایش قیمت چشمگیری روبرو بوده به طوری که قیمت هر دستگاه از این خودرو در مدل 91 از 16 میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به 18 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته است. بررسی بازار نشان می‌دهد هر دستگاه مگان در مدل 90 با قیمت 32 میلیون تومان و در مدل 91 با قیمت 34.5 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. در مورد پژو 207 نیز می‌توان به افزایش 4 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کرد به طوری که در حال حاضر هر دستگاه پژو 207 مدل 91 در بازار با قیمت 27 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این در حالی است که حدود دو هفته پیش قیمت این خودرو 23 میلیون و 500 هزار تومان بود. ماکسیما نیز این روزها با قیمت 62 میلیون تومان در مدل 91 به مشتریان عرضه می‌شود در حالی که قیمت این خودرو سه هفته پیش حدود 46 میلیون تومان بود”.

گفتنی است دولت از هرگونه ابراز نظری در خصوص این گرانی بی سابقه خودداری کرده است.