کاهش متوقف شد: ۹۳۰ هزار تومان

نویسنده
فیروزه متین

» طلا یک روزه نزدیک ۲۰ دلار گران شد

افزایش قیمت جهانی طلا طی روزهای اخیر موجب شد تا کاهش ماه های گذشته قیمت سکه در بازار تهران متوقف و سکه با افزایش بیش از ۵۰ هزار تومانی تنها در یک روز، به ۹۳۰ هزار تومان صعود کند.

اقدامی که فعالان بازار را رو گذشته شوکه کرد و همچنین برخی از معاملات را در سطح کلان به حالت تعلیق درآورد.

همزمان با این افزایش ناگهانی قیمت، بانک مرکزی نیز از افزایش قیمت پیش فروش سکه خبر داد و به این ترتیب نقش خود را در افزایش بهای طلا در بازار ایفا کرد.

سایت های خبری داخل دیروز نوشتند: “به دلیل افزایش قیمت جهانی طلا، هر قطعه سکه طرح جدید در حال حاضر در بازار تهران ۹۳۰ هزار تومان معامله می‌شود، این در حالی است که قیمت دلار ثبات نسبی داشته است. قیمت جهانی هر اونس طلا در آخرین معاملات روز ۱۴ فوریه (جمعه) به ۱۳۱۹ دلار رسید که نسبت به روز ۱۳ فوریه (پنج شنبه) ۱۷ دلار و نسبت به ۱۲ فوریه (چهارشنبه) ۲۸ دلار افزایش داشته است. روند صعودی قیمت جهانی طلا در بازارهای داخلی تاثیر قابل توجهی داشته است به نحوی که در لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر قطعه سکه طرح جدید به ۹۳۰ هزار تومان در بازار تهران رسید. همچنین هر قطعه نیم سکه ۴۶۶ هزار تومان، ربع سکه ۲۷۲ هزار تومان، سکه گرمی ۱۷۷ هزار تومان معامله می‌شود و این در حالی است که هر قطعه سکه طرح قدیم در حال حاضر در بازار تهران ۹۲۷ هزار تومان معامله می‌شود. هر دلار آمریکا ۲۹۵۸ تومان، هر یورو ۴۰۴۵ تومان و هر پوند انگلستان ۴۹۳۰ و هر درهم امارات ۸۰۹ تومان است. بنابراین گزارش، دلیل افزایش قیمت طلا و سکه در بازار تهران، افزایش قیمت جهانی طلا است”.

محمد کشتی آرای رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر هم از رشد ۴۵ هزار تومانی قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طی یک هفته گذشته(شنبه تا شنبه) خبر داد و گفت: “هر قطعه سکه بدنبال رشد قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته است. قیمت جهانی طلا از هفته گذشته پس از چهار ماه از حالت نزولی به صعودی سوق یافته است. هرچند رشد قیمت طلا از یکی دو هفته گذشته با شیب نرم آغاز شده بود اما نرخ هر اونس طلای جهانی طی یک هفته ۵۳ دلار افزایش یافت. رشد قیمت طلا و سکه همزمان در داخل کشور با افزایش قیمت های جهانی اتفاق افتاد”.

وی اضافه کرد: “برهمین اساس قیمت هر قطعه سکه تا روز پنجشنبه هفته گذشته حدود ۲۴ هزار تومان افزایش یافته بود اما این رقم در روز جاری (شنبه) به ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان رسید. افزایش ارزش ین، رشد ارزش سهام در اتحادیه اروپا، انتشار شاخص های مالی منفی در ایالات متحده آمریکا از دلایل رشد قیمت جهانی طلا است. انتشار این اخبار سبب شد تا سرمایه گذاران بخش طلا به شدت تحریک شده و برهمین اساس میزان تقاضا رشد یابد که نتیجه این امر نیز بالا رفتن قیمت ها بود. قیمت ها در دو روز آینده در بازار سکه و طلا به همین روند ادامه یابد”.

سایت “بورس نیوز” هم از افزایش ۵۳ درصدی قیمت سکه های پیش فروش خبر داده و می نویسد: “طی هفته گذشته (منتهی به ۲۵بهمن) با انعقاد ۱۷هزار و ۲۵۳ قرارداد آتی سکه طلای تمام بهار آزادی در ۷ هزار و ۶۵نوبت توسط معامله گران در بورس کالا، ارزش معاملات قراردادهای آتی سکه در این بورس طی هفته مذکور به بیش از یکهزار و ۶۰۱میلیارد ریال رسید. این ارقام نشان دهنده رشد ۴۸ درصدی حجم و ۵۳ درصدی ارزش معاملات قراردادهای آتی سکه هفته مذکور نسبت به هفته قبل از آن است.در هفته گذشته معاملات قراردادهای آتی سکه طلا تحویل تیرماه ۹۳ با ۶هزار و ۳۸۱قرارداد در ۲هزار و ۴۶۸ نوبت در صدر قرار گرفت. ارزش معاملات قراردادهای مذکور به بیش از ۵۸۹ هزار میلیارد ریال بالغ شد. رتبه دوم بیشترین معاملات قراردادهای آتی در هفته گذشته را قراردادهای آتی سکه طلا تحویل شهریور ماه ۹۳ به خود اختصاص داد. در هفته ای که گذشت ۶هزار و ۵۶ قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور ماه در ۲هزار و ۳۹۵ نوبت و به ارزش بیش از ۵۷۶ میلیارد ریال توسط معامله گران آتی منعقد شد. جایگاه سوم بیشترین معاملات این قراردادها به قراردادهای سررسیداردیبهشت ماه اختصاص دارد که ۲هزار و ۴۸۹ قرارداد آتی سکه طلا تحویل اردیبهشت ماه ۹۳ را به ثبت رسانده است. قراردادهای آتی سکه این سررسید در یکهزار و ۱۶۵نوبت و به ارزش بیش از ۲۲۶ میلیارد ریال داد و ستد شد. قرارداد آتی سکه طلا تحویل اسفند و بهمن ماه ۹۲ نیز به ترتیب با یکهزار و ۶۴۱ قرارداد و ۶۸۶ قرارداد در جایگاه بعدی این معاملات قرار گرفتند”.

رویترز علت افزایش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی را چنین تشریح می کند: “به دنبال انتشار آمارهای ضعیف تولیدات صنعتی آمریکا که سبب کاهش ارزش دلار شد و جذابیت طلا را برای سرمایه‌گذاران افزایش داد، قیمت این فلز گران‌بها در آخرین روز کاری بازارهای جهانی به بالاترین رقم در ۳ ماه گذشته و بالای ۱۳۰۰ دلار در هر اونس رسید. قیمت طلا یک درصد رشد یافت و بیشترین قیمت هفتگی خود در ۶ ماه گذشته را ثبت کرد. به گفته تاجران، عبور قیمت از یک مقاومت فنی ۲۰۰ روزه و نشانه‌هایی مبنی بر بهبود تقاضا برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با پشتوانه طلا، سبب افزایش خرید طلا شده است. همچنین طلا به ارتباط معکوس خود با بازارهای سهام که به دلیل نامشخص بودن وضعیت اقتصادی و شرایط بازارهای نوظهور، تحت فشار قرار دارند، پایان داده است. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه با ۱۸.۶۰دلار افزایش به ۱۳۱۸.۳۰ دلار رسید. حجم معاملات انجام شده در این روز حدود ۱۰ درصد کمتر از متوسط ۳۰ روز اخیر بود”.