جنگ خانه به خانه نیروی انتظامی با دیشها

نویسنده
نازنین کامدار

» طرح ضربتی جمع آوری ماهواره

در حالی که همین هفته گذشته، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد حاکمیتی، شیوه برخورد با شبکه های ماهواره ای از جمله جمع آوری دیش از خانه های شهروندان را بی فایده اعلام کرد و خواستار اصلاح قوانین مربوط به ماهواره در مجلس شد، رسانه های داخلی روز گذشته از هجوم مجدد ماموران انتظامی به بام خانه ها و جمع آوری دیش های ماهواره ای خبر داده اند.

در ابتدا گزارش ها حاکی از هجوم ماموران به مناطقی در خیابان سعادت آباد بود، اما به مرور زمان مشخص شد که این طرح در شرق و غرب و شمال تهران به مرحله اجرا گذاشته شده و ماموران در حال جمع آوری دیش های ماهواره ای هستند.

سایت فراروصبح دیروز در خبری اعلام کرد: “نیروی انتظامی از صبح (4شنبه) با ورود به برج های تعاونی های هفت گانه کارکنان نهاد های مختلف دولتی در منطقه بهرود سعادت آباد اقدام به جمع آوری دوباره بشقاب های ماهواره از این واحد ها کرد. نیروهای پلیس با در اختیار داشتن حکم قضایی از نگهبان ساختمان درخواست می کنند که برای جمع آوری بشقاب ها به پشت بام راهنمایی شوند. سه نفر از 8 نیروی پلیس همراه با نگهبان ساختمان به پشت بام رفته و مابقی نیروها نیز به برج های دیگر اعزام شدند. تعاونی های هفت گانه سعادت آباد متعلق به تعاونی های نهاد های و دستگاههای مختلف دولتی می باشند. این چندمین بار است که نیروهای انتظامی برای جمع آوری بشقاب های ماهواره ای وارد برج های سعادت آباد می شوند. اقدام ماموران برای جمع آوری آنتن های ماهواره هم اکنون در این منطقه ادامه دارد”.

پس از انتشار این خبر در صبح دیروز، گزارش های تکمیلی از هجوم نیروی انتظامی به خانه های شهروندان، رفته رفته تکمیل شد.

بر اساس گزارش هایی که رسانه های خبری منتشر کرده اند، علاوه بر منطقه سعادت آباد، ماموران انتظامی به منطقه تهرانپارس در شمال شرق نیز هجوم برده و به جمع آوری دیش های ماهواره ای پرداخته اند.

سایت شفاف هم از آغاز طرح ضربتی جمع آوری دیش های ماهواره ای در ابعاد وسیع خبر داده و نوشته: “ماموران نیروی انتظامی تهران بزرگ ازچند روز قبل طرح ضربتی جمع آوری ماهوارها را دردستورکارقرارداده اند. برخی مخاطبان درتماس با این پایگاه خبری اعلام کرده اند که ماموران با مراجعه به ساختمان ها ی مسکونی ضمن ارایه حکم قضایی وارد خانه ها شده و به جمع آوری دیش ها و تجهیزات ماهواره می پردازند. گفته می شود این طرح طی روزها اخیر با جدیت ازسوی ماموران پلیس آغازشده و همچنان نیز در مناطق مختلف شهر به خصوص شمال ،شمال غرب ،شمال شرق وغرب ادامه دارد”.

هجوم به یک مجتمع مسکونی وابسته به دولت، موجب شد تا برخی رسانه ها، این اقدام را در ادامه تنش ها میان طیف های تندروی حکومت با دولت قلمداد کنند، و آغاز این طرح در هفته دولت را معنادار بدانند؛ امری که موجب شد تا سایت خبرآنلاین، به بازخوانی سخنان سال گذشته روحانی در خصوص جمع آوری ماهواره ها بپردازد.

خبرآنلاین یادآور شد که رئیس کنونی دولت پارسال گفته بود: “در ایران همه به راحتی به شبکه‌های ماهواره دسترسی دارند و حتی روی پشت‌بام‌های هر روستایی آنتن ماهواره می‌بینید”.

به نوشته خبرآنلاین، وی در مناظرات انتخاباتی هم با استناد به تحقیقات صورت‌گرفته کارشناسان گفته بود که جمع‌آوری دیش‌های ماهواره هیچ نتیجه‌ای نداشته و بنابراین ورود به حریم خصوصی ممنوع است.

او همچنین گفته بود: “مساله مهم‌تر مساله حریم خصوصی است. حریم خصوصی بسیار مهم است. من تعجب می‌کنم. نیروی انتظامی شنیدم در یک رسانه‌ای گفته بود که با راپل می‌توانیم روی پشت بام برویم، چون خصوصی نیست و مجموعه ۱۰ آپارتمان است. من واقعا دچار حیرت شدم زیرا اگر پشت بام فضای مشاع است، برای صاحبان آپارتمان است، نه بین آنها”. 

روحانی در تازه‌ترین اظهار نظر خود در خصوص ماهواره نیز گفته است: “در پشت بام‌ها و بالکن‌ها با ماهواره مبارزه کردیم اما تاثیری نداشت؛ نه ایمان مردم پر زد و نه هویت مردم از دست رفت”.

گفتنیست، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در گزارشی اعلام کرده بود که “بخش قابل توجهی از نیاز رسانه ای از طریق ماهواره ها تامین می شود. اگرچه تا نیمه دهه ۱۳۸۰ مطالعات حاکی از این بود که استفاده کنندگان ماهواره در پی تامین نیاز سرگرمی بودند در شرایط کنونی و با رفع نیاز از طریق شبکه های داخلی ، نیازهای کسب خبر و تحلیل تامین نیازهای فکری، باقی مانده از این رو انگیزه استفاده از برنامه های ماهواره همچنان وجود دارد.در این جهت راه حل هایی از جمله افزایش تعداد شبکه های مبتنی بر آرا و دیدگاه های مختلف سیاسی و فکری و همچنین استفاده از ظرفیت فضای دیجیتال برای تامین این نیازها می تواند مورد توجه قرار گیرد.در مجموع عدم اتخاذ یک رویکرد ثابت و مشخص باعث شده است که کلیه اقدامات صورت گرفته در این حوزه به نتیجه مشخصی نرسد. از این رو در حالی که قانون منع استفاده از تجهیزات ماهواره ای به باور بسیاری از کارشناسان کارآیی و اثربخشی خود را از دست داده است. تلاش های صورت گرفته برای تصویب قانون جدید به دلیل فقدان سیاست واحد به شکست انجامیده است”.

این دیدگاه رسمی در حالی بیان شده که نیروهای تندرو از جمله مهدی طائب، رئیس قرارگاه موسوم به “عماریون” معتقد است: “کسانی که به دنبال هوای نفسانی و شیطان‌پرستی هستند، اسیر ماهواره می‌شوند در حالی که خداپرستان از تماشای برنامه‌های شیطانی ماهواره پرهیز می‌کنند. شبکه‌های به ظاهر فرهنگی اجتماعی ماهواره‌ای فرهنگ دینی خانواده‌های ما به ویژه نسل جوان را نشانه گرفته‌اند. غرب با هزینه بسیار زیادی که علیه باورهای اعتقادی ما می‌کند، می‌خواهد از ماهواره جهت تزریق سم مهلک فرهنگی در راستای ترویج بی‌دینی و بی‌عفتی در نظام اسلامی استفاده ابزاری کند.”

او می افزاید: “مهمترین راهکار مقابله با این فرهنگ ابتذال، تلاش برای تقویت باورهای دینی و تقوای الهی، توأم با آگاهی‌بخشی به مردم است. بصیرت و آگاهی در خصوص تهدیدهای این بلندگوی شیطان به عنوان یک ضرورت باید به آحاد مختلف مردم تذکر داده شود.معنویات و اعتقادات دینی را می‌توان جایگزین انحطاط، بی‌هویتی و افسردگی که حاصل استفاده از ماهواره است، کرد تا زندگی سعادتمندی شکل بگیرد”.