جایگزینی قاسم سلیمانی

نویسنده
الشرق الاوسط

» گزارش الشرق الاوسط از تغییر فرمانده نیروی قدس

الشرق الاوسط روز دوشنبه خبر داد، ایران فرمانده نظامی خود برای مدیریت بحران عراق را تغییر می‌دهد.

یک عضو ارشد ائتلاف ملی شیعیان که در برگیرنده احزاب نزدیک به تهران است گفت، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران با معاونش حسین همدانی جایگزین می‌شود. نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، در آغاز برای گسترش انقلاب اسلامی در خارج از ایران شکل گرفت. امروز، متحدان منطقه‌ای ایران از جمله حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان حامی دولت سوریه و عراق را آموزش می دهد و به آن‌ها مشاوره ارائه می دهد.

قاسم سلیمانی از زمان سقوط صدا م در سال ۲۰۰۳ فرمانده این نیرو بود. او اخیرا با دولت عراق برای مبارزه با پیشروی داعش مشاوره می کرد.

این عضو ائتلاف ملی که به شرط ناشناس ماندن صحبت می‌کرد گفت، بزرگترین موفقیت سلیمانی در عراق بالا بردن المالکی تا مقام نخست‌وزیری و دور نگاه داشتن رقیبش ایاد علوی بود: اولین بار در انتخابات مجلس در سال ۲۰۰۵ و دوباره در سال ۲۰۰۹، با این‌که گروه علوی بیشترین تعداد کرسی‌های مجلس را برنده شده بود.

این منبع می‌گوید، پس از انتخابات مجلس در آخر ماه مارس، سلیمانی نتوانست اعضای ائتلاف ملی را متقاعد کند که نوری المالکی برای دور سوم نخست‌وزیر باقی بماند و همین منجر به برکناری او شد.

وی افزود: “انتصاب همدانی به منزله پایان دوران سلیمانی در عراق و آغاز دوران جدیدی است که با انتخاب حیدر العبادی به عنوان نخست‌وزیر تلاقی دارد. این به معنای توبیخ سلیمانی نیست، چراکه او دستاوردهای بسیاری در عراق داشته است.” با این حال تصرف موصل و بخش‌های زیادی از خاک عراق در ماه ژوئن توسط داعش، تاثیر بدی روی سلیمانی گذاشت.

همدانی یکی از بنیانگذاران سپاه پاسداران است و در طول جنگ ایران و عراق در این نیرو خدمت کرده است.

تا سال ۲۰۰۹ دستیار فرمانده بسیج، حسین طائب بود، اما کمی بعد بخاطر ایفای نقش در سرکوب ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، به مقام فرمانده سپاه در تهران ارتقاء یافت.

پس از ناآرامی‌های سوریه در سال ۲۰۱۱، همدانی معاون سلیمانی شد و بر دفاع پایتخت سوریه نظارت داشت و بخاطر نجات حکومت بشار اسد در سال ۲۰۱۲ اعتبار یافت.

در ماه مه ۲۰۱۲، او تشکیل حزب‌الله دوم در سوریه را به شکل یک گروه شبه‌نظامی که در کنار نیروهای اسد می‌جنگند، اعلام کرد. این منبع ائتلاف ملی به الشرق الاوسط گفت: “همدانی چندبار به عراق سفر کرد و تمام دیدارهایش هم پنهانی بود و بعضی از سفرهایش از طریق فرودگاه نجف به عنوان زائر با نام جعلی صورت گرفت. من او را یکبار در خانه یکی از فرماندهان ائتلاف ملی دیدم و او می‌خواست نظر ما را درباره دولت آینده پیش از انتخابات گذشته بشنود.” این منبع می‌گوید، “او اگر نه بیشتر، کمتر از سلیمانی زیرک نیست. او به تخصص در تشکیل شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح شهرت دارد”.

منبع: الشرق الاوسط - 26 اوت 2014