خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس،
معطل امضای سه وزیر

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» تعویق چندباره در واگذاری دو باشگاه پرطرفدار

به نظر می‌رسد چهارمین مزایده باشگاه استقلال و پرسپولیس هم منتفی شده باشد هرچند مسوولان سازمان خصوصی‌سازی فعلا از تعویق اعلام نتایج سخن می‌گویند اما با هر بار به تعویق افتادن این واگذاری، شرایط این دو باشگاه پرطرفدار بحرانی‌تر می‌شود. به ویژه این که دو باشگاه با مشکلات مالی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و از سوی وزارت ورزش هم به آنها ابلاغ شده تا پیش از تعیین تکلیف، هیچ گونه تصمیمی برای فصل آینده لیگ برتر فوتبال نگیرند.

 

عصبانیت مدیرعامل استقلال و خریدار پرسپولیس

در دور سوم مزایده پرسپولیس سه خریدار داشت که تنها یکی از آنها با مدارک کامل و در زمان مقرر درخواست داده بود اما “اهلیت” او تایید نشد تا کار واگذاری این باشگاه هم مثل استقلال بدون خریدار به دور چهارم کشیده شود. اما این بار مشخص نیست که چرا سه وزیر اقتصاد،‌ ورزش و دادگستری صورت‌جلسه نتیجه مزایده را امضا نکرده‌اند تا نشست خبری از پیش تعیین شده در سازمان خصوصی‌سازی لغو شود.

سید جعفر سبحانی، مشاور سازمان خصوصی‌سازی به خبرگزاری مهر توضیح داده که “قرار بود تا ظهر امروز[دوشنبه] نتایج براساس تایید وزرا به دست ما برسد که سازمان خصوصی سازی هم براساس آن نتایج را اعلام کند اما صورت‌جلسه به دست سازمان خصوصی سازی نرسیده است، بنابراین نتوانستیم نتیجه را اعلام کنیم.”

این تاخیر طولانی در اعلام نتیجه دور چهارم مزایده برای بسیاری به منزله کشیده شدن واگذاری به دور پنجم و یا حتی لغو خصوصی‌سازی دو باشگاه قدیمی و پرطرفدار پایتخت است،‌هرچند وزارت ورزش اصرار دارد که در خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس جدی است و تنها می‌خواهد با دقت کافی مالکان جدید را انتخاب کند.

یکی از تندترین واکنش‌ها به اعلام نشدن برنده دور چهارم مزایده از سوی مدیر عامل باشگاه استقلال بوده است. بهرام افشارزاده از رسانه‌ها خواسته تا به موضوع ورود کنند: “چرا شما رسانه‌ها به این مسئله نمی‌پردازید که به چه دلیل تکلیف دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را مشخص نمی‌کنند؟ چرا انتقاد نمی‌کنید که وضعیت دو باشگاه قرار است چه زمانی مشخص شود؟”

او همچنین عنوان کرده است: “مردم که بازیچه نیستند که مدام مزایده را به تعویق بیندازیم. به ما می‌گویند با هیچ مربی صحبت نکنید تا تکلیف باشگاه در مزایده مشخص شود اما می‌بینیم که هیچ خبری نیست. بهتر است با این شرایط باشگاه را منحل کنند تا تکلیف همه مشخص شود.”

نکته جالب اینکه نجف‌نژاد، رییس هیات مدیره این باشگاه که نماینده مجلس است، تلاش داشت تا جلو مزایده را بگیرد. افشارزاده درباره اینکه اعتراضات نمایندگان تا چه اندازه موثر بوده، به تسنیم گفته است: “ین سوال را باید از مقداد نجف‌نژاد رئیس فراکسیون ورزش بپرسید که ۱۳۵ امضا برای لغو مزایده جمع کرده بود. آقایان باید بگویند که ما چگونه عمل کنیم. ما همه فرصت‌ها از جمله بستن قرارداد با اسپانسر، تهیه لباس‌های فصل بعد و.. را از دست می‌دهیم و هیچ چیزی مشخص نیست.”

مقداد نجف‌نژاد متهم است که از باشگاه استقلال برای تبلیغ به نفع خود برای شرکت در انتخابات آینده مجلس شرکت می‌کند. او به ویژه پس از پیوستن دو شرکت زیر مجموعه سایپا و ایران خودرو به جمع خریداران، در مصاحبه‌های متعدد با برگزاری مزایده مخالفت و تهدید کرد که مجلس مانع خواهد شد: “مجلس درحال پیگیری طرح دوفوریتی در این خصوص است که به امضای ۱۳۵ نماینده نیز رسیده و به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد؛ زیرا ابهاماتی در قانون مزایده وجود دارد که ما به راحتی از آن‌ها نمی‌گذریم. در خصوص این باشگاه‌ها حساسیت بالاست و بنابراین دقت بیشتری هم باید شود. شرکت خصوصی‌سازی باید همه قوانین را درخصوص مزایده رعایت می‌کرد، این باشگاه‌ها را نمی‌توان به کارخانه‌هایی داد که هرکدام صدها کارگر و مشکلات دارند.”

در سوی دیگر، حسین هدایتی که پر سر و صداترین خریدار پرسپولیس است و تا همین امروز هم بدون داشتن هیچ سمتی، متحمل هزینه‌های بسیار در این باشگاه شده، بار دیگر از احتمال انصراف خود برای شرکت در مزایده خبر داده است.

این سرمایه‌دار فوتبال‌دوست که سهام شرکتش را به نام فرزندانش کرده بود اما بدهی‌های سنگینش باعث عدم تایید صلاحیت شرکت استیل آذین شد، ابتدا وانمود کرد که از خرید پرسپولیس منصرف شده اما بار دیگر در مزایده شرکت کرد. حالا هم در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: “ضمن تشکر از زحمات مسئولین ذیربط اعلان می‌کنیم، اگر مشکل و علت تأخیر در مشخص شدن برنده مزایده ما هستیم، ابراز آمادگی می‌کنیم با یک اشاره از سوی مسئولین کشور عزیزمان ایران، کناره‌گیری کنیم تا پرسپولیس در فصل یارگیری، آسیب نبیند. کافیست فقط با یک تماس از ما بخواهند اما خواهش می‌کنم با اتلاف وقت بیشتر، تیم محبوب ما را نابود نکنید.”

 

سریال کشدار خصوصی‌سازی و تردید دولت

۲۹ اردیبهشت تاریخی بود که برای مزایده چهارم استقلال و پرسپولیس تعیین شد و بنا به اعلام سازمان خصوصی‌سازی، مزایده از صفر برگزار شد، یعنی خریداران قبلی هم می‌توانستند تقاضای خود را تکرار کنند. این بار علاوه بر شرکت استیل آذین ایرانیان و شرکت بهنام پیشرو کیش، شرکت نیوان ابتکار هم که یک واحد قطعه‌سازی زیرمجوعه سایپاست به جمع خریداران پرسپولیس اضافه شد. شرکت سمند، از زیر مجموعه‌های ایران خودرو هم مشتری استقلال شد تا بسیاری چنین تفسیر کنند که ورود دو خودروساز بزرگ کشور به این مزایده، از پیش تعیین شده و مزایده فرمایشی است. به ویژه اینکه هم سایپا و هم ایران خودرو صاحب تیم و باشگاه هستند اما گفته می‌شد که این شرکت‌ها اگرچه با ایران خودرو و سایپا مرتبط هستند ، اگر در مزایده برنده شوند، به معنی واگذاری استقلال و پرسپولیس به ایران خودرو و سایپا نخواهد بود.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره این ابهام به وجود آمده توضیح داده بود: “اگر نگاه حقوقی و درصد سهامداری داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم واگذاری به بخش خصوصی است. اما در صورتی که نگاه ما به نقش دولت باشد، می‌توانیم بگوییم همچنان نگاه حاکم بر این دو باشگاه، نگاهی است که بیشتر به نگاه دولتی شبیه است تا نگاه خالص بخش خصوصی.”

حالا اما ورود خودروسازها هم نتوانسته گره کور ماجرای مزایده را باز کند و بعید نیست که راه حل دیگری به جز واگذاری در دستور کار قرار بگیرد. اجاره سه ساله این دو باشگاه یکی از موارد پیشنهاد شده است که می‌تواند خیلی سریع‌تر به سرانجام برسد و دو باشگاه هم زمان طلایی تعیین سرمربی و جذب بازیکن را از دست ندهند. اما این به معنای خلف وعده دولت و به تعویق افتادن سه ساله خصوصی‌سازی است. آیا دولت دست به ریسک زده و گله و شکایت‌های احتمالی آینده نسبت به مالکان این دو باشگاه پرطرفدار را به جان می‌خرد و یا راه‌حل جایگزین اجاره دادن را انتخاب می‌کند؟ این سوالی است که برای پاسخ به آن باید منتظر روزهای آینده ماند.