حمله گازانبری به جیب مردم

نویسنده
فیروزه متین

» حذف سهمیه بنزین تاکسی ها و زمزمه گرانی گاز

اطلاع رسانی غیر شفاف درباره گرانی ناگهانی بنزین، روز گذشته و پس از تایید حذف سهمه بنزین تاکسی ها، خود را بیش از پیش نشان داد؛ شیوه ای از اعلام تصمیمات که از زمان دولت محمود احمدی نژاد به یادگار مانده و هنوز هم به کار می رود.

 روز گذشته، سخنان داوود عربعلی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی برای بار دوم در صدر اخبار قرار گرفت، اما اینبار برای اعلام قطع سهمیه بنزین تاکسی ها که در اطلاع رسانی قبیل، به آنها اشاره نشده بود.

به نوشته خبرگزاری مهر، او دیروز گفت: “با وجود تخصیص سهمیه بنزین به خودروهای عمومی و تاکسی ها برای خرداد ماه سال جاری اما طرح یکسان سازی قیمت بنزین از فردا شب(امشب) اجرایی می شود. بر این اساس مطابق با مصوبه دولت این طرح با هدف یکسان سازی قیمت حامل های انرژی و حذف سهمیه بندی آغاز خواهد شد”.

او افزود:“ تا شهریور ماه سال جاری ذخیره بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت‌های بنزین ابطال نخواهد شد. بر این اساس خودروهای شخصی برای مصرف باقیمانده سهمیه بنزین ۷۰۰ تومانی موجود در کارت ها صرفا تا شهریور ماه سال جاری فرصت خواهند داشت”.

خبر قطع شدن سهمیه بنزین تاکسی ها پس از آن تایید شد که برخی سایت ها از جمله خبرگزاری تسنیم به شیوه اطلاع رسانی دولت اعتراض کردند.

این سایت پیش از اظهارات عربعلی نوشته بود: “در اطلاعیه‌ای که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره افزایش قیمت سوخت و حذف سهمیه‌بندی منتشر کرده، مشخص نشده است که تک‌نرخی شدن قیمت بنزین و گازوئیل تنها شامل خودورها و موتورسیکلت‌های شخصی می‌شود یا این تصمیم برای خودروهای عمومی هم صدق می‌کند.با توجه به اینکه در اولین روز خردادماه تنها سهمیه بنزین خودروهای عمومی شارژ شد، این سؤال مطرح شد: آیا سهمیه بنزین این خودروها در ماه‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت؟از سوی دیگر مشخص نیست که توقف اجرای تخصیص سهمیه گازوییل بر اساس بارنامه و صورت وضعیت که قرار بود از ابتدای خردادماه اجرا شود، با این تصمیم جدید دچار تغییر خواهد شد یا خیر”.

سایت تابناک نیز از خشم مردم در شبانه روز گذشته خبر داده و نوشته: “گرچه تغییر یکباره قیمت بنزین، روشی برای مقابله با «محتکران» پیش بینی شده، اما به نظر می رسد مردم در وهله نخست از این روش خاص در گران کردن یکباره قیمت بنزین، عصبانی هستند و این اقدام را نوعی «بی احترامی» به ملت می دانند؛ بالاخص آنکه طی ماههای اخیر به کرات از زبان مسئولان دولتی، افزایش قیمت بنزیدن رد شده و بدتر آنکه، در دو سه روز اخیر، یک بازی ناخوشایند از سوی وزارت نفت در جریان بود که باعث رنجش مردم شد ؛ مردمی که معتقدند این روش وزارت نفت، نوعی «بازی با اعتماد مردم» بود”.

در همین حال، محمد حسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس اسلامی از تصمیم ناگهانی دولت استقبال کرده و گفته است: “در بودجه سالانه این اجازه را به دولت داده‌ایم که سطح درآمدها را از محل هدفمندی یارانه‌ها افزایش دهد، اما این اختیار که چگونه این افزایش رخ دهد مربوط به دولت است. ما در این مورد برای دولت تکلیفی را تعیین نکرده ایم و اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم قطعاً برای دستگاه اجرایی مشکل ایجاد می شود.دستگاه اجرایی از ما خواسته اجازه دهیم تا سطح درآمدها را از محل هدفمندسازی یارانه ها افزایش دهد، ما هم در بودجه سالانه این اجازه را به دولت دادیم اما این اختیار که چگونه این افزایش رخ دهد مربوط به دولت است”.

جالب آنکه دولت در ادامه پروژه شوک درمانی خود، دیروز از پیشنهاد افزایش قیمت گاز توسط وزارت نفت خبر داد تا فاز سوم هدفمندی یارانه ها را یک گام دیگر به پیش برد.

سایت جهان نیوز در اینباره نوشته است: “وزارت نفت به دولت پیشنهاد داد، در سال ۹۴، قیمت عرضه هر مترمکعب گاز طبیعی برای مصارف خانگی، تجاری (عادی، عمومی و ویژه)، آموزشی، ورزشی، مذهبی و کشاورزی به‌میزان بیست، پانزده و ده درصد نسبت به قیمت‌های مصوب سال ۱۳۹۳ افزایش یابد و نرخ دیگر مصارف بدون تغییر نسبت به سال ۹۳ اعمال شود”.

این سایت افزوده است: “هیات دولت پیشنهاد وزارت نفت برای افزایش قیمت فرآورده‌های سوختی مایع را تصویب کرد که بر اساس آن بنزین تک‌نرخی و ۱۰۰۰ تومان شد.همچنین قیمت نفت‌گاز (گازوئیل) که پیش از این با دو نرخ ۲۵۰ و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد، ۳۰۰ تومان تعیین شد. نفت‌کوره با ۲۰ درصد افزایش به ۳۰۰ تومان در لیتر و سوخت هواپیماهای مسافربری نیز با ۲۰ درصد افزایش به ۶۰۰ تومان رسیده است. قیمت گاز مایع با نرخ ۲۳۰ تومان عرضه می‌شود که ۹ درصد افزایش قیمت داشته است. در این میان نفت سفید بدون تغییر ۱۵۰ تومان عرضه می‌شود”.

گفتنی ست، قیمت گاز سال گذشته نیز ۱۵ درصد افزایش یافته بود که با احتساب افزایش پیش رو به ۳۰ درصد می‌رسد و البته دولت کماکان مدعی کاهش نرخ تورم به زیر ۱۵ درصد است.