اتهام تازه؛ جاسوسی برخی اتباع
غیرمجاز بیگانه

نویسنده
فیروزه متین

» همزمان با دستور خامنه ای برای نام نویسی کودکان افغان

همزمان با انتشار خبری درباره تاکید آیت الله خامنه ای بر جلوگیری از ممنوعیت تحصیل فرزندان افغانستانی های مقیم ایران، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اسلامی، برخی از افغانستانی های مقیم ایران را به “جاسوسی” متهم کرده است.

به نوشته خبرگزاری های داخلی، محمدمهدی زاهدی وزیر علوم دولت احمدی نژاد که خود را “نابغه ریاضی” معرفی می کند، دیروز گفته است: “سرنخ‌هایی به دست ما رسیده است که برخی اتباع غیرمجاز در کشور کار جاسوسی می‌کنند، همچنین برخی از آن‌ها مسایل و جرائمی همچون قتل، سرقت مسلحانه، گروگان گیری به جهت قاچاق مواد مخدر مرتکب می‌شوند که فوق‌العاده تکان‌دهنده و سنگین است. با توجه به مشکلات عدیده‌ای که از حضور افراد بیگانه و غیرقانونی در برخی استان‌ها داشته‌ایم، حدود یکسال پیش در این خصوص از وزیر کشور توضیح خواستیم که در آن زمان وزیر کشور در کمیسیون امنیت ملی حضور پیدا کرد و البته پاسخ‌های قانع کننده‌ای نداد و هیچ راهکاری را برای مقابله با سیستم اتباع بیگانه غیرمجاز ارایه نکرد. پس از آن موضوع، یک تحرک جدی شروع شد و جلسات متعددی با وزیر کشور و معاون وزیر کشور و مقامات دیگر تشکیل شد. در این جلسه مطالباتی را که بیان کرده بودیم، مرور شد و در نتیجه وزیر کشور قول داد، ظرف ۶ ماه آینده نسبت به ساماندهی اتباع بیگانه اقدام کند. با توجه به مواردی که در جلسه علنی مجلس و قولی که وزیر کشور در صحن علنی مجلس در روزسه‌شنبه (۲۲ اردیبهشت) داد، امیدواریم این مشکلات بر طرف شود”.

او افزوده است: “حضور غیرقانونی و بدون گذرنامه اساسا کار خلاف قانونی است و امیدواریم طبق قول وزیر کشور، ظرف ۶ ماه آینده اتباع بیگانه بخصوص در استان کرمان ساماندهی شوند و وزارت کشور ظرف این ۶ ماه در خصوص کسانی که فاقد مجوز هستند اقدامات لازم را انجام دهد”.

اظهارات این مقام رسمی، تنها مورد در ماه های اخیر نیست، دیگرنمایندگان مجلس هم هر از گاهی چنین سخنانی بر زبان می رانند.

چندی پیش، حسین آذین نماینده رفسنجان در مجلس اسلامی که در شبکه های اجتماعی به “نماینده افغان ستیز” شهرت دارد، در نطق پیش از دستور خود خواستار جلوگیری از تحصیل کودکان افغانستانی مقیم ایران شده بود.

او گفته بود: “این نکته را نباید از نظر دور داشت که نظام جمهوری اسلامی هدف توطئه‌های زیادی است که توسط نظام سلطه و حکام جاهل منطقه طرح‌ریزی می‌شود و لذا نباید با حضور حدود ۳ و نیم میلیون اتباع بیگانه در کشور ساده برخورد کرد و باید برای حضور مؤثر آنها برنامه داشت”.

او افزوده بود: “علاوه بر سیاست‌های کنترلی باید به گونه‌ای رفتار کرد که حضور اتباع بیگانه در کشور فرصت باشد و هم برای کشور و هم برای آنها آرامش و امنیت را در پی داشته باشد و اتباع بیگانه حقوق کشور میزبان را پرداخت کرده و به قوانین آن احترام بگذارند. در این سال‌ها ما شاهد هستیم که به واسطه اینکه برنامه منسجمی وجود ندارد و وجود برخی خلأهای قانونی باعث تحرکات و تخلفات و اقداماتی از سوی این اتباع بیگانه شده است و این نگاه را در کشور به وجود آورده که این اتباع نه تنها در بسیاری از موارد فرصت نیستند بلکه تهدیدی برای اجتماع و امنیت شهروندان تبدیل شده‌اند و مخل نظم عمومی هستند. در برخی موارد این اتباع بیگانه در زمره آسیب‌های اجتماعی طبقه‌بندی می‌شوند. حضور آنها امکانات، رفاه و فرصت شغلی و امنیت شهروندان را متزلزل کرده که در صورت داشتن برنامه‌ریزی صحیح موضوع اتباع بیگانه فرصتی در جهت پیشبرد جامعه به سمت توسعه و همینطور ترویج و انتقال فرهنگ اسلامی ایرانی به خارج از مرزها تلقی می‌شود”.

وی ادعا کرده بود: “کمک سازمان‌های بین‌المللی به اتباع خارجی مجاز روزانه یک دلار است در حالیکه ایران ۴ دلار برای هر تبعه هزینه می‌کند و هزینه‌هایی که دانش‌آموزان اتباع بیگانه در قالب ۱۰هزار کلاس و ۸۰۰ مدرسه به دولت تحمیل می‌کند ۱۱۲میلیارد تومان است. ۳۰درصد کودکان خیابانی از اتباع بیگانه هستند و این کودکان از یارانه‌های بهداشتی،‌ سوخت، خدمات شهری، آموزش و پروش و حمل و نقل استفاده می‌کنند،‌ این چالش‌ها باید مدیریت شود و در کشور مسئولیت‌سازی شود و این وظیفه کشور است”.

مخالفت نمایندگان مجلس با تحصیل کودکان افغانستانی در حالی وزیر کشور را به مجلس اسلامی کشاند، که روز گذشته، خبرگزاری تسنیم از “دستور تاریخی” آیت الله خامنه ای در اینباره خبر داد و نوشت: “سرانجام موعد رسانه‌ای شدن یکی از مهمترین تصمیمات عالی نظام جمهوری اسلامی در تاریخ سی و چند ساله حضور مهاجرین افغانستانی در ایران فرا رسیده است. صحبت‌های ضمنی مبنی بر اعلام این تصمیم در تمام طول این یکی دو سال شنیده می‌شد. اما سرانجام مشخص شد که به‌صورت مشخص و واضحی این دستور از سوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری صادر شده است: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند». این البته برای همه کسانی که روش و منش رهبر معظم انقلاب سر مسئله « مهاجرین افغانستانی» را دنبال می‌کنند مسئله عجیبی نیست. مرور فقط همین ۲ سال اخیر نشان می‌دهد که رهبر انقلاب با دستور به «تکریم همه مهاجرین افغانستانی» و بیان جمله «تهران؛ خانه افغانستانی‌هاست»، مشخص کرده بودند که سیاست عالی نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با مهاجرین افغانستانی، همچنان طبق آرمان‌های اولیه انقلاب تدوین می‌شود و کم‌کاری‌ها و بدکاری‌های مدیریت بی‌آرمان و بوروکراتیکی که مهاجرین را به‌چشم «بیگانگان» نگاه می‌کند، انحراف از آرمان‌های انقلاب است و شخص رهبری جلوی این انحراف ایستاده است. و حالا این دستور، سند تضمین‌شده دیگری بر اولویت نگاه انسانی و اسلامی، در تصمیم‌گیران اصلی نظام‌ جمهوری اسلامی است”.

انتشار این دستور در حالی صورت می گیرد، که رحمانی فضلی، وزیر کشور به تازگی گفته است: “حجم تخلفات و جرم اتباع بیگانه آن گونه که در تبلیغات گفته می شود نیست ضمن اینکه نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج و سپاه و همه دستگاه های مرتبط با قوه قضاییه به شدت با این مسئله برخورد می کنند و کنترل های دائمی روی اینهاست و ما با سپردن بخشی از کارهای اینها به بخش خصوصی عمدتا نیروهای امنیتی و نظامی در قالب دفاتر کفالت تلاش کردیم در همه جا دفاتر کفالت نظارت کامل و کافی داشته باشند اما در عین حال شاهد برخی تخلفات و جرایم از سوی اتباع بیگانه در کشور هستیم. براساس آخرین آمار حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر افغانی در ایران حضور دارند”.

وی افزوده: “اکنون ۳۵۰ هزار دانش آموز و ۱۱ هزار دانشجوی افغان در دانشگاه‌های ایران مشغول تحصیل هستند. ۱۷ هزار نفر از دانش آموختگان دانشگاه های ما هم از اتباع افغانستان هستند. بخش مهمی از بازار کار و اشتغال دردست اتباع افغانستان است اما این به گونه ای نیست که برای اتباع ایرانی اشتغال نباشد زیرا ایرانی ها تمایلی برای کار در این مشاغل ندارند”.

گفتنی ست، تبلیغات منفی اصولگرایان  علیه افغانستانی های مقیم ایران تا حدی افزایش یافته که در تظاهرات خانه کارگر که به بهانه اول ماه می در تهران برگزار شد، شرکت کنندگان پلاکاردهایی با شعارهایی بر علیه افغانستانی ها حمل کردند.