نقدی: به جای واردات و صادرات،
کشاورزی کنیم

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» برنامه های فرمانده بسیج برای قطع وابستگی به نفت

به دنبال تاکیدات رهبر جمهوری اسلامی بر “اقتصاد مقاومتی” و استفاده از “توان داخلی”، فرمانده بسیج در اظهاراتی راهکارهای خود برای “مقاومتی کردن اقتصاد” و “قطع وابستگی به نفت” را اعلام کرد:توقف واردات و صادرات نفت و گاز، جلوگیری از قاچاق کالا، تکیه بر کشاورزی، صرفه جویی و دریافت مالیات.

سرتیپ پاسدار محمدرضا نقدی در گفت و گو با یکی از سایت های وابسته به بسیج در خوزستان گفت: “ما ۶۶میلیارد دلار واردات رسمی داریم که با ۲۰میلیارد دلار قاچاق کالا روی هم ۸۶میلیارد دلار می شود اگر نصف چیزهای بی فایده ای که نیاز به واردات آنها نیست را حذف کنیم همین کار بخش زیادی از نیاز ما به ارز را از بین می برد.”

او با انتقاد از واردات مواد غذایی افزود: “۱۰ تا ۱۲ میلیارد واردات مواد غذایی داریم که می توانیم با توجه به بخش کشاورزی و بهره وری از زمین که کاملا هم شدنی است این واردات را حذف کنیم.”

به گفته نقدی “به جای اینکه نفت را خام بفروشیم باید آن را به فرآورده و محصولات مصرفی تبدیل کنیم اگر این یک میلیون بشکه ای که امروز می فروشیم تبدیل به محصول شود بیکاری در ایران نخواهیم داشت.”

جانشین فرمانده سپاه در بسیج همچنین با گفتن اینکه “ما رتبه یک انرژی فسیلی در دنیا را داریم، تصمیمات ایران می تواند سرنوشت انرژی دنیا را تغییر دهد” درباره تحریم صادرات نفت و گاز به کشورهای اروپایی گفته: “ایران ظرفیت های بالایی برای تحریم غرب دارد ممکن است امروز غربی ها خریدار مستقیم نفت نباشند ولی اگر خودمان شیرهای گاز و نفت را ببندیم تعادل بازار به هم می خورد. نباید فراموش کرد که عمده گاز و نفت منطقه از زیر پای «پیروان حضرت آقا» می گذرد اگر ایشان دستور دهند که شیرهای گاز ونفت قطع شود در کشورهای دیگر هم این اتفاق خواهد افتاد.”

محمدرضا نقدی خواستار صرفه جویی در هزینه های جاری کشور نیز شده و اضافه کرده است: “هزینه های زائد فراوانی در دستگاه ها داریم که اگر همین ها را جمع و جور کنیم و در هزینه های تشریفاتی صرفه جویی کنیم بخشی از نیازهای ما به پول نفت برطرف می شود. معوقات بانکی و فرار از مالیات های فراوانی داریم که دستگاه ها کمتر سراغ اعاده این حقوق می رونداین پول ها می توانند نیازهای زیادی از دولت را رفع کند.”

فرمانده بسیج در عین حال درباره نامه اش به حسن روحانی و ارایه بسته پیشنهادی برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز گفته است که “از طرف دولت استقبالی نشد.”

اشاره او در این بخش از اظهاراتش به نامه ای است که در آغاز به کار دولت حسن روحانی برای استفاده بیشتر از سپاه و بسیج در امر اقتصاد به دولت فرستاده بود. او ۵ آذرماه اعلام کرده بود: “بیش از ده ماه است که نامه ای با موضوع استفاده از ظرفیت بسیج در اقتصاد مقاومتی و به امضای فرمانده کل سپاه به رییس جمهور داده‌ایم و منتظر پاسخ مثبت هستیم.”

۱۱ آذرماه نیز در گفت و گویی با سایت رجا نیوز، از سایت های منتقد دولت، از عدم استفاده دولت حسن روحانی از بسیج در طرح های اقتصادی انتقاد کرده و گفته بود که دولت باید بگوید “تو برو بجنگ، ما برایت آتش توپخانه می‌ریزیم و او هم می‌رود و فتح‌المبین را درست می‌کند. الان این نیرو آمده و مثلاً مثل شهید چمران خط را گرفته و ایستاده است و دارد مقاومت می‌کند، ولی اگر می‌خواهید فتح‌المبین اقتصادی اتفاق بیفتد، باید دستگاهی بیاید و بگوید بسیجی! تو این کارها را بلدی؟ حالا من از تو پشتیبانی می‌کنم، برو جلو.”

او همچنین تاکید کرده: “از سال گذشته طرح‌های مفصلی به دولت داده و گفته‌ایم می‌توانیم این کارها را انجام بدهیم. طرح‌ها را ارائه کرده و گفته‌ایم با همین نیروها و ظرفیت‌های موجود می‌توانیم در کشور کارهای بزرگی را انجام بدهیم و انقلاب بزرگی در کشاورزی و تولید کشور به وجود خواهد آمد. انتظار داریم دولت پاسخ مثبتی به این طرح‌ها بدهد.”
محمدرضا نقدی از جمله فرماندهان سپاه پاسداران است که به طور مرتب درباره مسایل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به اظهارنظر می پردازد و انتقاداتی را از دولت حسن روحانی مطرح می کند.

او در واپسین روزهای بهمن ماه نیز گفته بود:“نیازهای کشور یا باید به صورت کامل در داخل تولید شود یا برای بخش غیر داخلی آن ظرفیت تولید نیز وجود داشته باشد یا مسیر مطمئن برای تامین ایجاد شود و یا اینکه در نیازها و تغییر آنها انعطاف ایجاد شود.اقتصاد مقاومتی همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند اقتصادی است که به ملت اجازه می دهد در شرایط فشار و تحریم شدید به پیشرفت و رشد خود ادامه دهد.”

او با اشاره به اینکه «تولید بدون کارخانه در دنیا رایج شده همان طور که کشور چین بسیاری از محصولات خود را در واحد های کوچک و خانگی تولید می کند» مدعی شده بود: “بسیج سازندگی با امکانات محدود توانسته با راه اندازی واحد های کوچک تولیدی تاکنون ۱۰۰ هزار شغل ایجاد کند. باید از ظرفیت عظیم ملت نه فقط در راهپیمایی و انتخابات بلکه در همه امور استفاده عملی کرد.”

نقدی ۲۸ بهمن ماه نیز خواستار تحریم غرب و جلوگیری از واردات شده و گفته بود: “امروز روزی است که ما باید غرب را تحریم کنیم و چرا باید ما از تحریم آن ها آسیب ببنیم. امروز باید دانشجویان جلوی واردات بایستند و فقط به مطالبات سیاسی نپردازند.”

همچنین ۲۵ بهمن ماه نیز با گفتن اینکه “بارها حضرت آقا فرموده اند که برای بهبود وضعیت اقتصادی چشمتان به بیرون نباشد” گفته بود: “کشور ایران یکی از معدود کشورهای جهان است که حتی اگر دور تا دور مرز آن را سرباز بچینند و نگذارند «یک سوزن» داخل ایران بشود می تواند همه نیازهای خودش را از داخل تامین کند.”

فرمانده بسیج در همین اظهاراتش همچنین با اشاره به مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ مدعی شده بود که “تمامی ابعاد مورد نیاز کشاورزی از قبیل آب، خاک غنی و آفتاب مناسب در ایران وجود دارد که با توجه به این پتانسیل می توان مواد غذایی ۳۰۰ میلیون نفر را تامین کرد. با توجه به این داشته ها هیچ حجتی برای کوتاه آمدن نداریم برای اینکه می خواهیم عزتمندانه و آبرومندانه کشور خود را اداره کنیم.”

اظهارات پی در پی برخی فرماندهان سپاه همچون محمدرضا نقدی پس از آن است که ۲۹ بهمن آیت الله علی خامنه ای بار دیگر بر “اقتصاد مقاومتی” تاکید کرد و از دولت خواست وابستگی کشور به فروش نفت یا آنچه که او آن را “خام فروشی” می خواند، قطع کند.

رهبر جمهوری اسلامی در اظهارات خود به دولت توصیه کرده بود که برای تامین بودجه کشور بر “توان داخلی” همچون دریافت مالیات و تولیدات داخلی روی بیاورد. او همچنین از واردات انتقاد کرده و خطاب به مردم گفته بود:“محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «برَند» است، برَند فلان؛ برَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّب تمام، ملّت ایران، خارجیِ آن را مصرف نکنند.”

فرماندهان نظامی و منصوبان رهبر جمهوری اسلامی در طول دو سال اخیر بارها اعلام کرده اند که تحریم های بین المللی در مناقشه هسته ای تاثیری بر اقتصاد کشورو زندگی مردم نداشته و نخواهد داشت. آنها در برخی موارد اعلام می کنند که این تحریم ها “یک مقداری اذیت کرد” اما دولت و مردم همچون زمان جنگ هشت ساله ایران و عراق آماده ایستادگی در برابر “دشمنان” هستند.

این درحالی است که حسن روحانی از ابتدای آغاز به کار در قامت رئیس دولت جمهوری اسلامی و در برنامه های انتخاباتی اش وعده داده که با “تعامل سازنده” با دنیا و مذاکرات تلاش خواهد کرد تا “تحریم های ظالمانه” که “وضعیت اقتصاد” و “معیشت مردم” را دچار مشکل کرده است رفع کند.

از جمله او در فیلم تبلیغاتی خود پیش از انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: “بنده معتقدم خوب است سانتریفیوژ ها بچرخد ولی کارخانه های دیگر هم فعال باشند نه اینکه به خاطر فعالیت کارخانه نطنز ما تحریم باشیم و سایر کارخانه های صنعتی ما با ۲۰ درصد ظرفیت فعالیت کنند یا به طور کلی تعطیل شوند.”
حسن روحانی در ماه های اخیر نیز با شدت گرفتن انتقادات فرماندهان سپاه و بسیج بارها در این ارتباط آنها را با کنایه مورد خطاب قرار داده است. از جمله او ۱۴اردیبهشت ماه امسال گفته بود: “برخی ها از تحریم خوششان می آید، اما این دولت معتقد است تحریم ظلم بزرگ برای ملت و کشور است. اگر کسی از تحریم خوشش می‌آید استدلالش را بگوید، اما ما می‌گوییم تحریم یعنی نتوانیم جنسی را صادر یا وارد کنیم یعنی رفت و آمد اساتید و حضور در مراکز علمی محدود شود.”

او همچنین تاکید کرده بود: “آنچه من می‌فهم این است که این کشور با تقابل نمی‌تواند در دنیا موفق باشد و راه این دولت راه تعامل سازنده با دنیاست، اما وقتی ما حرف از تعامل سازنده می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهید با دنیا بسازید؟ نخیر، پس می‌خواهیم در برابر دنیا خنجر بکشیم.”

رییس دولت جمهوری اسلامی یکشنبه ۷ دی ماه هم در پی افزایش انتقاد فرماندهان سپاه از روند مذاکرات هسته ای در “بیست و نهمین دوره تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی” گفته بود: “بعضی‌ها فکر می‌کنند که برد موشک ما بیشتر شود این اقتدار است. البته که هست، ارتش، سپاه، بسیج، نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی اقتدار ما هستند. اما اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشتیم ولی برای گندم، جو، گوشت، روغن و شکر به دیگران نیازمند باشیم، می‌شود اقتدار؟ اقتدار آن زمانی است که لااقل در بسیاری از محصولات در مرزهای نزدیک خودکفایی پیش برویم.”