نوبت بگم‌ بگم ما است

نویسنده
حسین محمدی

» نزدیکان روحانی:

با ادامه پیدا کردن بحث “پول‌های کثیف” میان مسوولان دولتی، دو تن از منصوبان حسن روحانی به صراحت گفته‌اند که نوبت “بگم، بگم” آن‌ها فرا رسیده و سال آینده، سال افشاگری خواهد بود.

اکبر ترکان، مشاور ارشد روحانی، و محمد اشرفی اصفهانی، رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات نهاد ریاست‌ جمهوری، دو تن از مسوولان دولتی هستند که به اظهارنظر در این‌باره پرداخته‌اند.
اشرفی‌اصفهانی در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که “پول‌های کثیف فقط و فقط مربوط به دولت نهم و دهم بوده و ما هرچه می‌کشیم از دولت احمدی‌نژاد است چرا که قبل از دولت محمود احمدی‌نژاد اصلا این مسایل مطرح نبود”، گفت: “دولت محمود احمدی‌نژاد آلوده‌ترین دولت تاریخ بعد از انقلاب است”.
وی همچنین گفته است که “حالا نوبت ماست که بگم‌، بگم‌ها را شروع کنیم”، گرچه این افشاگری‌ها را به سال آینده موکول کرد: “در اسفندماه سال آینده انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد بنابراین اگر آقایان بخواهند این طرف سال افشاگری کنند ممکن است مطالب کهنه شود… دولت می‌خواهد دیرتر معرفی کند تا مردم حضور ذهن داشته باشند و بدانند چه کسانی این کارها را انجام داده‌اند”.
هم‌زمان اکبر ترکان،‌ مشاور ارشد روحانی، نیز در گفت‌وگویی پیرامون رابطه اصول‌گرایان و دولت احمدی‌نژاد گفت: “احمدی‌نژاد یک فرد یا یک دولت نبود. یک جریان برنامه ریزی شده را به خود داشت. این جریان اکنون مدعی است که احمدی‌نژاد را نمی‌شناسد. در حالی که اینطور نیست. این جریان فکری، سیاسی و اقتصادی منافع‌اش در استفاده از موقعیت‌های بادآورده دولت قبل بود حتی اگر ده بار هم خودشان را غسل کنند و آب بکشند نمی‌توانند تخلفات خود و همراهیشان با تخلفات را انکار کنند. این‌ها هر اسمی بر روی خودشان بگذارند و هر ائتلافی برای انتخابات‌ها انجام دهند نمی‌توانند ازپول‌های کثیفی که به دست آورده‌اند تبری بجویند. آن‌ها با این پول‌های کثیف می‌خواهند درآوردگاه‌های سیاسی سال ۹۴ شرکت کنند و اینکه سال ۹۴ ما سکوت کنیم و چیزی نگوییم و نقاب از چهره کسی برنداریم درست نیست. هزار بار پوستین خود را عوض کنند نمی‌توانند دست‌های آلوده به فسادشان را بپوشانند. نمی‌گذاریم عده‌ای با پول‌های کثیف در سال ۹۴ به پیروزی برسند. هر جا نیاز به افشا باشد این کار را می‌کنیم”.
رییس ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ اضافه کرد: “مسلما عده‌ای می‌خواهند در سال ۹۴ با پول‌های کثیف و بادآورده وارد بازی سیاسی شوند و البته ما هم سکوت نخواهیم کرد. سال ۹۴، سال افشای آن‌ها است”.
مساله وجود “پول‌های کثیف” پس از سخنان عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور، وارد عرصه سیاسی شد. رحمانی‌فضلی دو هفته پیش با اشاره به گردش سالانه‌ی ۲۰ هزار میلیارد تومانی قاچاق مواد مخدر در ایران، گفته بود: “بی‌شک بخشی از این پول در حوزه سیاست، انتخابات و انتقال قدرت سیاسی در کشور وارد می‌شود”. این سخنان وزیر کشور واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت.
سخنان رحمانی‌فضلی چند هفته پس از ادعای محمدرضا رحیمی مبنی بر کمک مالی یکی از متهمان پرونده‌های فساد اقتصادی به ۱۷۰ کاندیدای مجلس هشتم منتشر شده بود. مساله‌ای که حساسیت‌ها نسبت به وجود چنین امری را بیشتر کرد. شاید به همین دلیل بود که اصول‌گرایان تلاش کردند با اصل سخنان رحمانی‌فضلی مخالفت نکنند.
رحیمی در نامه خود نوشته بود: “آقای احمدی‌نژاد عزیز! برای انتخابات مجلس هشتم کمیته‌ای متشکل از برخی چهره‌های اصولگرا برگزار و بنا شد به قریب ۱۷۰ نفر از کاندیداهای مجلس هشتم، از طرف فردی به نام جابر ابدالی مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای پشتیبانی و حمایت مالی پرداخت شود. آیا شما اطلاع نداشتید؟”
پس از سخنان رحمانی‌فضلی، سی تن از نمایندگان مجلس نهم در نامه‌ای به وزیر کشور از او انتقاد کرده و خواستار توضیح بیشتر او در این زمینه شده بودند. آن‌ها خطاب به او نوشته بودند آیا به “بازتاب سخنان خود در رسانه‌های خارجی” فکر کرده است یا خیر.
رحمانی‌فضلی در آخرین اظهارنظر خود در این زمینه گفته بود: “به کسانی که در قدرت هستند، درباره پول‌های کثیف هشدار دادیم که اگر دقت نکنیم، امکان دارد پول‌های کثیف در حوزه سیاست و قدرت ورود پیدا کند”.
پس از اظهارات رحمانی فضلی، محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی پیرامون این سخنان گفت: “وزیر کشور با توجه به اینکه رییس ستاد مبارزه با موادمخدر هستند، از جزییات خبر دارند. برخی پرونده‌ها مشخص شده که قاچاق موادمخدر است، بنابراین اگر این موضوع را مطرح کرده‌اند حتما درست است”.