هشدار خامنه ای بابت
جولان خودروهای گران قیمت

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با افشای نقش کمیته امداد در واردات

در همان ساعاتی که وزیر کشور در مجلس شورای اسلامی از نقش “کمیته امداد”، از نهادهای تحت نظر رهبر جمهوری اسلامی، در ماجرای قاچاق خودروهای لوکس پرده بر می داشت، آیت الله خامنه ای در حسینیه خود خطاب به فرماندهان نیروی انتظامی می گفت: “جولان دادن جوانان سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران‌قیمت از مظاهر ناامنی روانی در جامعه‌اند”.

آیت الله خامنه ای، بدون اشاره به نقش نهادهای خارج از نظارت قانونی در این وضعیت گفته است: “مقابله با ناامنی های روانی در جامعه همچون نگرانی خانواده ها از حضور فرزندانشان در خیابان ها و بوستان ها به دلیل احتمال کشیده شدن آنها به سمت مواد مخدر و یا نگرانی از کشانده شدن جوانان به سمت فحشا و منکرات، بسیار با اهمیت تر از مقابله با ناامنی های فیزیکی است و باید با چنین ناامنی هایی به‌طور جدی مقابله شود. جولان دادن برخی جوانهای سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابانها یکی دیگر از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است و نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند”.

او افزوده است: “نیروی انتظامی مظهر حاکمیت و امنیت جمهوری اسلامی است بنابراین باید اقتدار داشته باشد اما این اقتدار به معنای ظلم کردن و حرکت بی مهار نیست.البته ما بدنبال اقتدار پلیسی هالیوودی و جوامع غربی و آمریکایی نیستیم. چنین اقتداری نه تنها امنیت ایجاد نخواهد کرد بلکه موجب ناامنی هم خواهد شد”.

گفتنی ست آیت الله خامنه ای در شرایطی از “اقتدار توام با ایجاد وحشت” در جامعه ابراز نارضایتی کرده که یگان های سرکوب بسیج در تهران مشغول اجرای مانور “برخورد با اغتشاشات” هستند.

 اشاره آیت الله خامنه ای به ماجرای جولان “بچه پولدارها” با خودروهای چند صدمیلیونی و چند میلیاردی در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی در همان ساعاتی مطرح شد که عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور دولت روحانی، در مجلس حاضر شده بود تا درباره ماجرای “پول های کثیف” توضیح دهد.

اشاره تلویحی آیت الله خامنه ای به طبقه نوکیسه رانت سالار پس از آن صورت می گیرد که ماجرای تصادف یک دستگاه خودروی پورشه در تهران، و نسبت یکی از سرنشینان آن با آیت الله عبدالرحیم ربانی شیرازی معروف به ربانی حاکم شرع و نماینده ولی فقیه در استان‌های کردستان، آذربایجان و فارس در دهه اول پس از انقلاب با واکنش های مختلفی رو به رو شد و حتی برخی کاربران فضای مجازی و از جمله اینستاگرام از کشته شدن سرنشینان آن ابراز خشنودی کردند.

پیش از آیت الله خامنه ای، اسدالله عسگر اولادی، سرمایه دار عضو حزب موتلفه و یکی از چهره های وابسته به طیف راست سنتی بازار هم در مصاحبه با روزنامه دنیای اقتصاد، پیشنهاد کرده بود جوانان به ماشین “صدمیلیون تومانی قانع” باشند: “این موضوع تقصیر پدر خانواده است. پدر باید طوری فرزند را تربیت کند که با یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی قانع شود. استفاده از خودروهای لوکس دو میلیارد تومانی گناه است. اینگونه تجمل گرایی نفرین به همراه دارد و نباید نفرین طبقه متوسط جامعه را فراموش کرد. ثروتمندان در مقابل جامعه مدیون هستند چرا که ثروت خود را در این جامعه به دست آورده اند. ثروتمندان باید گذشته خود را در یاد نگه دارند. من هیچگاه گذشته خود را فراموش نکرده ام که با دوچرخه کار می کردم. باور کنید من آن دوچرخه را تا چندسال قبل نگه داشته بودم. حتی چوب اسکی که در دوران جوانی با آن به دماوند می رفتم و اسکی می کردم را نگه داشته ام تا گذشته ام را فراموش نکنم”.

بیم و نگرانی از بالاگرفتن نارضایتی عمومی از بروز پدیده ای به نام “بچه پولدارها” که اکثر آنها را “آقازاده ها”،فرزندان مقامات،سرداران سپاه و وابستگان حکومت تشکیل می دهند، در حالیست که باندهای قاچاقی که وزیر کشور دیروز هویت بخشی از آن‌ها را افشاء کرد، در فاصله سال‌های ۸۸ تا ۹۲، بیش از ۹۰ هزار دستگاه خودروی لوکس چند صد میلیونی و چند میلیاردی به کشور وارد کرده اند.