ورود ناوهای آمریکا به خلیج فارس

سی‌ان‌ان
سی‌ان‌ان

» گزارش سی‌ان‌‌ان از بحران یمن

ناو تئودور روزولت روزها پس از عزیمت کشتی‌های آمریکا به سمت ساحل یمن، به منظور مقابله با ناوهای ایرانی، شنبه وارد خلیج فارس شد تا آن‌چه را یک مقام دفاعی آمریکا، عملیات معمول امنیت دریایی خوانده اجرا کند.

به گفته مقامات متعدد آمریکایی، کشتی‌های این کشور برای مقابله با سلاح‌رسانی ایران به شورشیان حوثی به سمت این منطقه راهی شده‌اند. یک مقام دفاعی آمریکا گفته است، کشتی‌های ایرانی روز پنجشنبه از یمن دور شدند و روز شنبه هنوز در جهت شمال‌شرقی به سمت ایران در حرکت بودند. این مقام افزود، آن‌ها روز شنبه هنوز در آب‌های بین‌المللی نزدیک یمن بودند و با سرعت بسیار کمی حرکت می‌کردند و بعید است تا روزها به تنگه هرمز برسند.

روز جمعه، استیو وارن، سخنگوی پنتاگون به خبرنگاران گفت، هیچ تماسی بین نیروهای ایران و آمریکا برقرار نشده است. وارن گفت: “به نظر من تنش‌هایی که اوایل هفته از آن سخن می‌گفتیم در حال کاهش است.”

با این‌که دولت آمریکا هرگونه ارتباط بین ناوهای آمریکایی و کاروان ایرانی را کم‌اهمیت جلوه داده، اما باراک اوباما اوایل همین هفته گفت، آمریکا “پیام بسیار روشنی” برای ایران فرستاده و به آن‌ها نسبت به مسلح کردن حوثی‌ها هشدار داده است.

مقامات آمریکایی این هفته خاطرنشان کردند، تلاش‌های ایران برای مسلح کردن شورشیان حوثی، ناقض قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود و از ایران خواسته‌اند تا فاصله خود را با یمن حفظ کند.

آمریکا سعی در آرام کردن اوضاع یمن دارد و می‌خواهد به متحدان خود در خلیج فارس، خصوصا عربستان سعودی که در حال نبرد با شورشیان است اطمینان‌خاطر دهد. کشورهای حاشیه خلیج فارس از دولت سرنگون‌شده یمن، که از متحدان آمریکا در مبارزه با القاعده در این کشور محسوب می‌شد، حمایت می‌کنند. اما در عین حال، آمریکا تلاش دارد تنش‌ با ایران را به منظور تضمین توافق نهایی هسته‌ای به حداقل برساند.

اوایل این هفته مذاکرات دیپلمات‌های آمریکا، پنج قدرت دیگر جهانی و ایران ادامه یافت. دو طرف تلاش دارند تا پیش از مهلت ۳۰ ژوئن به توافق جامع هسته‌ای دست یابند تا در عوض کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تحریم‌ها علیه این کشور لغو شود.

منبع: سی‌ان‌ان  - 25 آوریل  2015