اولین سرنخ ها از زندان ارومیه

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» "در زندان زنجان گفتند یونس و چند زندانی دیگر به اینجا منتقل شده‌اند"

بعد از چند روز بی‌خبری از سرنوشت شش زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه، خانواده یکی از این زندانیان می‌گوید در پی اطلاعی از زندان ارومیه،راهی زنجان شده و در آنجا به آنها گفته‌اند یونس آقایان و چند زندانی دیگر به زندان مرکزی این شهر منتقل شده و در حال حاضر نیز در قرنطینه این زندن نگهداری می‌شوند.

ایوب آقایان، پدر یونس آقایان زندانی پیرو آیین یاری (اهل حق) یکشنبه شب به روز گفت: “بعد از چند روز بلاتکلیفی در ارومیه به ما گفتند که یونس به زندان زنجان منتقل شده است. ما یکشنبه شب به زندان زنجان آمدیم، در زندان کسی به صورت غیر رسمی و مخفیانه به ما گفت چند روز پیش به همراه چند زندانی دیگر به این اینجا منتقل شده‌اند.”

این اولین سرنخ از وضعیت شش زندانی سیاسی زندان ارومیه است که روز ۲۹ بهمن ماه، به مقصد نا معلومی از بند ۱۲ زندان ارومیه منتقل شده بودند.

روز ۲۹ بهمن‌ماه اعلام شد که حدود ساعت دو بعد از ظهر سامان نسیم، حبیب‌الله افشاری وعلی افشاری، سیروان نژاوی، ابراهیم شاپوری و یونس آقایان از بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه به محل نامعلومی منتقل شده‌اند.

از این تاریخ به بعد اخبار ضد و نقیضی در مورد سرنوشت این زندانیان منتشر شده است.

بر اساس برخی گزارش‌ها احکام اعدام سامان نسیم، حبیب و علی افشاری در روزهای بعد از انتقال به اجرا در آمده است. با این حال عزیز مژده ای،‌ وکیل مدافع سامان نسیم روز شنبه با تکذیب اخباری که به نقل از او مبنی براجرای حکم موکلش منتشر شده، به روز گفت که نه او،نه خانواده هیچ گونه اطلاع رسمی مبنی بر اجرا یا توقف حکم دریافت نکرده‌اند.

هر چند برخی از رسانه‌ها به نقل از خانواده افشاری، اجرای احکام آنها را اعلام کرده بودند اما روز جمعه،‌ خدیجه افشاری خواهر این دو زندانی محکوم به اعدام به روز گفت تا کنون هیچ‌گونه اطلاع رسمی از سرنوشت این عضو خانواده‌ به دست نیاورده‌اند.

یونس آقایان که پدر او اینک می‌گوید به زندان زنجان منتقل شده، از مهرماه ۸۸ در بازداشت به سر می‌برد و از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب مهاباد به ۵ سال حبس تعزیری و اعدام محکوم شده است.

 حکم این زندانی سیاسی که از سوی شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور تایید شده، به اتهام “انتشار عقاید کفرآمیز، توهین به رهبری، تمرد در مقابل نیروی انتظامی و محاربه از طریق اقدام مسلحانه علیه جمهوری اسلامی” صادر شده است.

پیشتر روز گزارش کرده بود که یونس آقایان به همراه عبادالله قاسم‌زاده، سهند علی‌محمد و بخشعلی محمدی از پیروان اهل حق و از اهالی روستای اوچ تپه میاندوآب در پی درگیریهای مسلحانه در مهر ۸۳ بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این گروه دستگیر و به اعدام محکوم شدند.

دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی و بخشعلی محمدی را به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش داد، اما حکم اعدام قاسم زاده و یونس آقایان در دادگاه تجدید نظر تایید شد. حکم اعدام قاسم زاده در سال ۸۸ اجرا شد. آقای قاسم زاده، دایی همسر یونس آقایان است.

در مورد جزئیات پرونده یونس آقایان بیشتر بخوانید.

 

با وجود اینکه یکشنبه شب، ۳ اسفند ماه در زندان زنجان به خانواده آقایان گفته شده که یونس به همراه چند زندانی به این زندان منتقل شده اما ایوب آقایان پدر او می‌گوید نتواسته فرزندش را ملاقات کند یا با او تلفنی حرف بزند.

به گفته پدر این زندانی سیاسی، مسولان زندان به آنها گفته‌اند زندانیانی که منتقل می‌شوند پنج تا شش روز در قرنطینه زندان جدید نگهداری می‌شوند در این فاصله نیز از هرگونه تماس تلفنی یا ملاقات مستقیم محروم هستند.

ایوب آقایان می‌گوید نتوانسته فرزندش را ملاقات کند و مطمئن نیست در زندان زنجان نگهداری می‌شود اما فعلا پذیرفته‌اند در این زندان نگهداری می‌شود: “بالاخره تنها جوابی است که به ما داده‌اند.”

روز یکشنبه، ۳ اسفندماه، یکی دیگر از بستگان یونس آقایان به روز گفت ۲۹ بهمن‌ماه، دقایقی قبل از انتقال از بند ۱۲ یونس با همسرش تماس گرفته و گفته است دارند ما را از اینجا منتقل می‌کنند اما ماموران تلفن را از او گرفته و نتوانسته توضیح بیشتری در این باره بدهد.

به گفته او یک ساعت بعد ماموران زندان به بند مراجعه و لباس‌ها و وسایل شخصی یونس آقایان را بدون هیچ گونه توضیحی از بند خارج کرده‌اند؛ موضوعی که ایوب آقایان نیز با استناد به اظهارات یک همبندی سابق او در زندان ارومیه تائید می‌کند.

تا این لحظه از سرنوشت پنج زندانی دیگر که به همراه یونس آقایان از بند خارج شده بودند در دست نیست و برخی از خانواده‌های آنها که حاضر شده‌اند با رسانه‌ها حرف بزنند می‌گویند از روز انتقال نتوانسته‌اند با بستگان خود تماس بگیرند یا اطلاع دقیقی از وضعیت آنها به دست بیاورند.